Organisk kemi (for biologer)

Organisk kemi (for biologer)

3. og 4. kvarter, 2 point, 10 ECTS

Målsætning

Med udgangspunkt i gymnasiets kemiundervisning bibringes den studerende en basisviden inden for organisk kemi ved at beskrive en række karakteristiske organiske stofgrupper og deres reaktioner. Målet er desuden at give en indføring i moderne spektroskopiske metoder samt en introduktion til basale laboratorieteknikker. Efter kurset forventes den studerende at have såvel en basisviden om kemiske forbindelsers egenskaber og reaktivitet som en praktisk viden om laboratoriearbejde, som kan understøtte de efterfølgende biologiske kurser.

Indhold

Kurset omfatter grundlæggende orbitalteori, international nomenklatur (IUPAC), strukturkemi herunder stereokemi, reaktionsmekanismer (nukleofile og elektrofile substitutioner og additioner) samt fysiske og kemiske egenskaber for en række karakteriske organiske stofgrupper inklusive kulhydrater.
I forbindelse med kurset gennemgås en række spektroskopiske teknikker (UV, IR, NMR), og disse teknikker anvendes sammen med fysisk-kemiske målinger (smeltepunkt, kogepunkt, brydningsindeks) til at identificere organiske stoffer i forbindelse med laboratoriekurset.
Sidstnævnte omfatter øvelser i almen kemi: syre/base titrering med pH-indikator og pH-meter samt redox titrering. Hovedvægten er dog lagt på organiske øvelser, hvor der stiftes bekendtskab med en række praktiske laboratorieteknikker herunder kromatografi (tyndtlags, søjle og gas-kromatografi), forskellige former for destillationer samt diverse synteseopstillinger. Øvelserne i organisk kemi omfatter tre synteser (addition af vand til alkener, reduktion af ketoner med NaBH , Fischer forestering).
Herudover er der en kromatografiøvelse, en øvelse med analyse og karakterisering af fedtstoffer samt en øvelse med kombineret polarimetri og sukkerkemi, som demonstrerer mutarotation, inversion samt anvendelse af Benedicts test.

Forudsætninger

Kemi på gymnasialt B-niveau.

Lærebøger

John McMurry: Fundamentals of Organic Chemistry/Cole Publishing Company, 5. udgave, 2003.
Noter.

Undervisningsform

3 F + 2 TØ/uge og 10 x 4 timer laboratorieøvelser.

Evaluering

3-timers skriftlig prøve med hjælpemidler. Bedømmelse efter 13-skalaen under medvirken af intern censor.

Bemanding

Steen Uttrup Pedersen.