Programmering 2

Programmering 2

 

Målbeskrivelse

Målet med kurset er at den studerende lærer principper for og teknikker til systematisk konstruktion af objektorienterede programmer og herigennem opnår indsigt i disse teknikkers rolle ved konstruktion af kvalitetssoftware.

Endvidere er det målet at den studerende opnår grundigt kendskab til et sædvanligt programmeringssprog og dertil hørende begreber, samt at den studerende opnår kendskab til udvalgte standardframeworks.

Efter modulet vil den studerende kunne redegøre for og benytte videregående elementer af et moderne programmeringssprog, redegøre for betydningen af et godt programdesign, gøre brug af fundamentale teknikker til at sikre et godt programdesign, implementere dedikerede datastrukturer (vha. standardklasser), samt benytte standardframeworks ved realisering af programmer.

Indholdsbeskrivelse

Videregående sprogbegreber og teknikker til design, specifikation og implementering af lidt større programmer.

· Sprogbegreber:
Abstrakte datatyper, polymorfi, hændelser, undtagelser, strømme, tråde.

· Design:
Generelle designkriterier (kobling og binding) samt udvalgte designmønstre.

· Specifikation og implementation:
Separering af specifikation og implementation, interfaces, pre- og postbetingelser, invariansteknikker (orienterende), sweep og iteratorer, design af simple klassehierarkier, abstrakte klasser, simple rekursive datastrukturer, anvendelse af standardframeworks (specielt grafiske grænseflader).

Undervisning

Forelæsninger: 4 timer (2+2)
Øvelser: 3 timer plus åbne lektiecafèer

Litteratur

Cay Horstmann, Object-Oriented Design and Patterns (Wiley, 2004), suppleret med noter

Bemanding

Gudmund Frandsen

Obligatorisk program

En række mindre programmeringsopgaver

Eksamensform

Mundtlig prøve, intern censur, 13-skala

Placering

2. kvarter

Omfang

5 ECTS