Datalogi

Studieordning for bacheloruddannelsen i datalogi


(1)Uddannelsesbetegnelse:
Bacheloruddannelse i datalogi

(2)Grad:
En gennemført bacheloruddannelse giver den færdiguddannede titlen B.Sc. i datalogi med angivelse af eventuel tilvalgsfag.
 
På engelsk anvendes betegnelsen Bachelor of Science in Computer Science med angivelse af eventuel tilvalgsfag.


(3)Uddannelsens faglige retning og vigtigste fagområder:
Bacheloruddannelsen i datalogi er en forskningsbaseret uddannelse med fokus på teoretiske, eksperimentelle og praktiske discipliner, der giver den studerende en grundlæggende indføring i de datalogiske discipliner

Endvidere giver bacheloruddannelsen den studerende de faglige kompetencer inden for matematik og statistik, der er nødvendige for forståelse og anvendelse af de datalogiske discipliner.

Bacheloruddannelsen indeholder desuden elementer fra andre fagområder, som profilerer uddannelsen individuelt i forhold til den studerendes interesser og ønsker.

(4)Akademiske kompetencer og kvalifikationer:
Uddannelsen giver bacheloren det faglige fundament for varetagelse af selvstændige jobfunktioner i private og offentlige virksomheder og organisationer, som fordrer grundlæggende faglig indsigt og kunnen inden for datalogi. Bacheloren har endvidere de fornødne kvalifikationer for videre studier på kandidatniveau.

Bacheloren har gennem uddannelsen erhvervet og udviklet en række intellektuelle, faglige og praksis kompetencer:

• Bacheloren har kendskab til datalogi bredt og behersker centrale discipliner, metoder, teorier og begreber inden for datalogi
• Bacheloren kan deltage i planlægning og gennemførelse af projekter og anvende resultaterne af disse i relevante sammenhænge
• Bacheloren kan anvende og reflektere over metoder til analyse og løsning af faglige spørgsmål og problemstillinger
• Bacheloren kan strukturere egen kompetenceudvikling
• Bacheloren er i stand til at sætte sig ind i nye emneområder inden for faget
• Bacheloren kan formidle og kommunikere faglige spørgsmål og problemstillinger
• Bacheloren kan på naturvidenskabelig baggrund indgå i konstruktivt samarbejde om løsning af faglige problemstillinger

 
(5)Normering i ECTS:

Bacheloruddannelsen i datalogi er normeret til 180 ECTS svarende til 3 års fuldtidsstudier


(6)Hjemmel:
Studieordningen for bacheloruddannelsen i datalogi er fastsat i
henhold til:

Bekendtgørelse nr. 338 af 6. maj 2004 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) med de ændringer der følger af bekendtgørelse nr. 805 af 19. august 2005.

Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklings retningslinier nr. 5 af 18. januar 2006 for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser.

Øvrige regler på uddannelsesområdet kan findes i Aarhus Universitets elektroniske regelsamling på www.au.dk/da/regler.


(7)Udarbejdet af:
Bachelorstudienævnet ved Det Naturvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet


(8)Godkendt af:
Dekanen for det Naturvidenskabelige Fakultet den 1. august 2008.


(9)Ikrafttræden:
Studieordningen træder i kraft den 1. august 2008.

(10)Antal udbudte uddannelsespladser og optagelsesprocedurer: 
Oplysninger om antal udbudte uddannelsespladser og optagelsesprocedurer kan findes på www.au.dk/da/optag.


(11)Adgangskrav og forudsætninger:
Optag på bacheloruddannelsen i datalogi forudsætter en gymnasial uddannelse med matematik på A-niveau, samt dansk på A-niveau og engelsk på B-niveau.


(12)Denne uddannelse giver adgang til:
Kandidatuddannelsen i datalogi samt teknisk it og, afhængigt af tilvalg, andre naturvidenskabelige kandidatuddannelser.


(13)Overgangsregler:

(14)Uddannelsens generelle indhold og faglige progressionsbestemmelser:
Bacheloruddannelsen i datalogi er opbygget af et obligatorisk grundprogram inden for datalogiens grunddiscipliner samt et obligatorisk støttefagsprogram inden for matematik og statistik. Den resterende del af bachelorprogrammet består af et bachelorprojekt inden for datalogi samt enten et tilvalg af bachelorkurser og kandidatkurser, hvis forudsætningerne herfor er opfyldt, i datalogi kombineret med mindst en fagpakke (30 ECTS) eller første del af et sidefag (mindst 45 ECTS).

Det obligatoriske program på datalogistudiet er tidsmæssigt placeret som vist i dette skema:
Datalogi   Datalogi med multimedier

Bachelorprojektet placeres på studiets 3. år. Tilvalgene foretages under vejledning. Ved sammensætningen af studieprogrammet tages hensyn til den studerendes interesser og ønskede kompetenceprofil og det sikres at den faglige progression og integritet i studiet opfylder kravene til en bacheloruddannelse.

(15)Målbeskrivelse per uddannelseselement:
Målbeskrivelse for uddannelseselementerne findes under det faktiske udbud i kursus- og fagpakkekataloget, som kan findes på www.science.au.dk/studerende.

(16)Uddannelses generelle indhold beskrevet med ord:
Bacheloruddannelsen i datalogi har et samlet omfang på 180 ECTS. Studieelementer inden for datalogi skal udgøre mindst 95 ECTS, herunder et bachelorprojekt inden for datalogi af et omfang på 10 ECTS. Bachelorprojektet er placeret på uddannelsens tredje år.

I uddannelsen indgår obligatoriske studieelementer (støttefag) inden for matematik og statistik af et omfang på 20 ECTS.

Den resterende del af bacheloruddannelsen anvendes til at supplere de basale kompetencer, der erhverves gennem det obligatoriske program i datalogi. Den studerende kan supplere gennem tilvalg af enten et tilvalg af bachelorkurser og kandidatkurser, hvis forudsætningerne herfor er opfyldt, i datalogi kombineret med tilvalg af fagpakke(r) eller gennem tilvalg af første del af et sidefag.

Den studerendes samlede bachelorprogram for uddannelsen godkendes af Bachelorstudienævnet, jf. pkt. 24..

Bacheloruddannelsen indeholder følgende:

 det obligatoriske program i datalogi (75 ECTS)

 Introduktion til programmering (5 ECTS)
 Perspektiverende datalogi (5 ECTS)
 Programmering 2 (5 ECTS)
 Datalogiens videnskabsteori (5 ECTS)
 Interaktionsdesign (5 ECTS)
 Webteknologi (5 ECTS)
 Algoritmer og datastrukturer 1 (5 ECTS)
 Algoritmer og datastrukturer 2 (5 ECTS)
 Computere og netværk (Maskinarkitektur) (5 ECTS)
 Operativsystemer (5 ECTS)
 Regularitet og automater (5 ECTS)
 Beregnelighed og logik (5 ECTS)
 Databaser (5 ECTS)
 Softwarearkitektur (5 ECTS)
 Programmeringssprog (5 ECTS)

samt 20 ECTS blandt kurserne:
 Oversættelse (10 ECTS)
 Eksperimentel systemudvikling (10 ECTS)
 Concurrency (5 ECTS)
 Optimering (5 ECTS)
 Kombinatorisk søgning (5 ECTS)
 Distribuerede systemer (5 ECTS)
 Sikkerhed (5 ECTS)

Et af kurserne Oversættelse eller Eksperimentel systemudvikling skal indgå.

  støttefag inden for matematik og statistik (20 ECTS):
 Calculus 1 (5 ECTS)
 Calculus 2 (5 ECTS)
 Introduktion til matematisk modellering (5 ECTS)
 Matematisk modellering 1 (2007) (5 ECTS)
  
  
for studieretningen Multimedier kurserne (60 ECTS):
  
 Perspektiver på multimedier (5 ECTS)
 Menneske-maskin interaktion (5 ECTS)
 Web og hypermedier (5 ECTS)
 Metode og proces (5 ECTS)
 Multimedieproduktion (10 ECTS)
 Multimedieæstetik (10 ECTS)
samt to af kurserne:
 Computerspil – teori og metode (10 ECTS)
 3D modellering (10 ECTS)
 Audiovisualitet (10 ECTS)

valgfri kurser
  
et bachelorprojekt på tredje år (10 ECTS),

suppleres med sidefag, mindst 45 ECTS fra sidefaget.

Hvis der ikke vælges retning eller suppleres med sidefag, mindst en godkendt fagpakke af et omfang på 30 ECTS

Eventuelle forudsætninger for deltagelse i et givet kursus vil fremgå af pågældende kursusbeskrivelse i kursuskataloget.
Tilvalg af sidefag indgår i programmet hvis sigtet med uddannelsen er undervisning i gymnasiet, og uddannelsen ønskes afsluttet med en kandidatuddannelse med undervisningskompetence i to gymnasiefag. Sidefaget skal indgå i den gymnasiale fagrække.
Fra sidefaget skal der tilvælges kurser i et omfang på mindst 45 ECTS på bacheloruddannelsen. Den resterende del af sidefaget indgår i den efterfølgende kandidatuddannelse.
 For sidefag er udarbejdet særskilte studieordninger, der kan ses på www.science.au.dk.


(17)Hvert element beskrives ud fra rammekravene i UVA-systemet: her beskrives regler for prøveformer og studienævnets godkendelsesprocedurer
Det Naturvidenskabelige Fakultet udgiver to gange årligt et kursuskatalog og et fagpakkekatalog med en beskrivelse af alle godkendte kurser og fagpakker inden for de uddannelser, som fakultetet udbyder. To gange årligt og inden kursustilmeldingen revideres og godkendes kursus- og fagpakkekatalogerne. Katalogerne kan findes på www.science.au.dk/studerende.


(18) Regler om 1. årsprøve:
Førsteårsprøven i datalogi består af følgende kurser (45 ECTS):

 Perspektiverende datalogi (5 ECTS)
 Introduktion til programmering (5 ECTS)
 Programmering 2 (5 ECTS)
 Calculus 1 (5 ECTS)
 Calculus 2 (5 ECTS)
 Algoritmer og datastrukturer 1 (5 ECTS)
 Algoritmer og datastrukturer 2 (5 ECTS)
 Computere og netværk (Maskinarkitektur) (5 ECTS)
 Regularitet og automater (5 ECTS)

Inden udgangen af første studieår af bacheloruddannelsen i datalogi skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i ordinære prøver/eksaminer i de kurser der indgår i førsteårsprøven.

For samtlige kurser gælder endvidere, at der er beståelseskrav, således at kurserne skal være bestået inden udgangen af andet studieår efter studiestart.

(19)Merit og fleksibilitet:
Studienævnet kan efter individuel vurdering godkende, at studieelementer fra andre uddannelser kan indgå i denne uddannelse. Der kan dog højst opnås samlet merit for 120 ECTS i uddannelsen.
 
(20)Prøver:

Bedømmelsesform og prøveform for de enkelte kurser fremgår af kursusbeskrivelsen i Kursuskataloget. Heraf fremgår endvidere termin for såvel kursets ordinære prøve (eksamen) som omprøve (reeksamen).

Deltagelse i reeksamen i et givet kursus forudsætter deltagelse i kursets ordinære eksamen.

Alle kurser skal afsluttes med en af følgende prøveformer:

1. Skriftlig eksamen.
2. Mundtlig eksamen.
3. Hjemmeopgave(r) (skriftlig prøve)
4. Multiple Choice (skriftlig prøve)
5. Godkendelse af obligatoriske opgaver og/eller rapporter evt. efterfulgt af en samtale.
6. Aktiv deltagelse i kurset evt. efterfulgt af en samtale. F.eks. fremmøde til min. 80 % af obligatoriske timer, seminarindlæg, aflevering (og godkendelse) af obligatoriske opgaver etc.
7. Færdighedsprøve (praktisk prøve)
8. Kombinationer af 1 – 7

Eksamen kan være med eller uden hjælpemidler. For prøveformer med afsluttende samtale (prøveformerne 5 og 6), hvor den afsluttende samtale ikke er forløbet tilfredsstillende, vil andet eksamensforsøg kunne bestå af en intern mundtlig prøve.

Information om brug af hjælpemidler, herunder anvendelse af pc, forberedelse m.v., fremgår af de enkelte kursusbeskrivelser.

Universitetet kan tilbyde særlige eksamensvilkår til studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, til studerende med et andet modersmål end dansk og til studerende med tilsvarende vanskeligheder, når universitetet vurderer, at det er nødvendigt for at ligestille sådanne studerende med andre i prøvesituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en sænkning af prøvens niveau.

Anmodning om særlige eksamensvilkår sendes til studienævnet senest 4 uger før starten på eksamen.

(20.1)Til - og afmelding:

Tilmelding til undervisningen skal ske via selvbetjeningen for studerende, www.au.dk/da/studerende. Tilmeldingsperioderne er som følger:

For kurser i 1. og 2. kvarter (efterår): tilmelding i perioden 1.-15. maj

For kurser i 3. og 4. kvarter (forår): tilmelding i perioden 1.-15. november

Det vil fremgå af kursusbeskrivelsen, hvis tilmelding ikke skal foregå via selvbetjeningen.

Læseplaner og et personligt skema for hver studerende offentliggøres på fakultetets hjemmeside www.nat.au.dk/studerende senest en uge før undervisningsperiodens start.

For nye bachelorstuderende foretager Studiekontoret tilmelding til kurser i 1. og 2. kvarter på 1. studieår. Fra 3. kvarter på første studieår og fremover i studiet er de studerende selv ansvarlige for kursustilmeldingen.

Senest ved tilmelding til det første ikke obligatoriske kursus skal den studerende indsende et bachelorprogram (jf. pkt. 24) hvoraf det fremgår, hvordan den samlede bacheloruddannelse forventes sammensat. Bachelorprogrammet skal godkendes i studienævnet, og efterfølgende bør der kun ske undervisningstilmelding til kurser, som fremgår af det godkendte bachelorprogram.

Tilmelding til eksamen

Tilmelding til eksamen sker automatisk ved tilmelding til kurset.

De studerende skal selv sikre sig at eksamenstilmeldingerne er korrekte via Studiekontorets opslagstavler, institutternes opslagstavler og www.nat.au/eksamen


Eksamensplanerne offentliggøres ca. en måned før eksamensperiodens start og kan ses på Studiekontorets opslagstavler og på science.au.dk/eksamen.


Tilmelding til reeksamen

Tidspunktet for reeksamen i et kursus fremgår af kursusbeskrivelsen. De studerende tilmelder sig til reeksamen på Selvbetjening for studerende /(www.au.dk/studerende) i følgende perioder:

For kurser med reeksamen efter 2. kvarter sker tilmelding i perioden 1. – 15. november
For kurser med reeksamen efter 3. kvarter sker tilmelding i perioden 1. – 15. februar
For kurser med reeksamen efter 4. kvarter sker tilmelding i perioden 1. – 15. maj
For kurser med reeksamen i august måned, sker tilmelding i perioden 1. – 15. juli

Afmelding af eksamen

Afmelding af en eksamen foregår ved hjælp af selvbetjeningen for studerende (www.au.dk/da/studerende). Sidste frist for rettidig afmelding af en given eksamen er en uge før kursets første eksamensdag. Afmelder den studerende for sent, bliver afmeldingen ikke accepteret, og der registreres et eksamensforsøg i den studerendes studieprogram.

Eksamensbekendtgørelsen stiller krav om eksamensdeltagelse ved de kurser, der udgør førsteårsprøven.

Eksamensresultater offentliggøres på de studerendes selvbetjening (www.au.dk/da/studerende), så snart de er registrerede.

Sygdom og andre forhold i forbindelse med eksamen
Se www.au.dk/da/eksamen for universitetets regler og vejledning om eksamen.

(20.2) Stave- og formuleringsevne:
Ved bedømmelsen af større skriftlige prøver, uanset hvilket sprog prøven er aflagt på, indgår den studerendes stave- og formuleringsevne. Det faglige indhold vægter tungest, mens stave- og formuleringsevnen indgår modificerende i bedømmelsen af den samlede målopfyldelse. 
(20.3) Regler for større skriftlige afhandlinger:
Krav til skriftlige afhandlinger fremgår af beskrivelsen af det enkelte kursus under beskrivelsen af hvert uddannelseselement.

Særligt for bachelorprojektet gælder følgende:

• Bachelorprojektet er placeret på bacheloruddannelsens tredje år. Den studerende skal gennem bachelorprojektet demonstrere evne til at formulere, analysere og bearbejde datalogiske problemstillinger inden for et fagligt afgrænset emne.

• Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Resuméet indgår i den samlede bedømmelse af den studerendes formuleringsevne i forbindelse med projektet.

• Bachelorprojektet bedømmes efter 7-trins skalaen under medvirken af en censor, der er beskikket af Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.

• Bedømmelsen af bachelorprojektet skal offentliggøres senest to måneder efter at projektet er indleveret til bedømmelse. Juli måned indgår ikke i beregningen af de to måneder.

(20.4) Mulighed for brug af pc ved prøver:
PC kan anvendes som tekstbehandlingsværktøj ved skriftlige eksaminer hvis dette fremgår af kursusbeskrivelsen (prøveformen vil være angivet som pc-eksamen). For nærmere herom se www.au.dk/da/eksamen/pc.

Pc kan også være angivet som tilladt hjælpemiddel ved skriftlige eksamener, f.eks. som lommeregner eller note-opslagsværk. Det skal præciseres, at pc her alene kan anvendes til disse formål – altså ikke som tekstbehandlingsværktøj med mulighed for udskrivning og aflevering. Opgavebesvarelsen skal udarbejdes i hånden. Betingelserne for at bruge pc på denne måde kan findes på www.science.au.dk/eksamen.

(20.5) Projektorienterede forløb:
Projektorienterede forløb på virksomheder og institutioner kan indgå som en del af programmet på bacheloruddannelsen. Projektaftale og projektformulering forhåndsgodkendes af studienævnet, som også afgør efter hvilken prøveform projektforløbet bedømmes.

(21)Dispensationer:
Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra regler fastsat i denne studieordning.
Ansøgning om dispensation sendes til studienævnet. Hvis en anden myndighed har kompetencen, videresender studienævnet ansøgningen til rette myndighed (f.eks. dekan, rektor eller ministerium/styrelse).  En dispensationsansøgning skal være skriftlig og begrundet, og skal sendes hurtigst muligt. Hvis ansøgningen umiddelbart skal kunne behandles, skal det indeholde en tydelig angivelse af, hvad det er for en regel der søges dispensation fra, og hvad der ønskes opnået med dispensationen (f.eks. tilladelse til hjælpemidler, forlænget prøvetid, udsættelse af tidsgrænse). Ansøgningen skal vedlægges dokumentation for de usædvanlige forhold, der begrunder ansøgningen. Udokumenterede forhold kan sædvanligvis ikke tillægges betydning. 

(22)Anke og klage:
Klage over forhold reguleret af studieordningen indgives til Studienævnet. Forudsætningen for at en klage umiddelbart kan behandles er, at den er skriftlig og begrundet.

Klager over eksamen, herunder eksamensresultater, indgives til dekanen. De studerende anbefales at kontakte en studievejleder inden indgivelse af en klage. En klage skal være skriftlig og præcis, og den skal være begrundet.

Klagen stiles til:
Dekanen for Det Naturvidenskabelige Fakultet
Ny Munkegade, Bygning 1521
8000 Århus C

Klagen skal være Det Naturvidenskabelige Fakultet i hænde senest 14 dage efter offentliggørelsen af eksamensresultatet.

Se i øvrigt www.au.dk/da/eksamen for universitetets regler og vejledning om eksamen.

(23) Vejledning om regler for uddannelse:
Love og bekendtgørelser på uddannelsesområdet kan findes i Aarhus Universitets elektroniske regelsamling på www.au.dk/da/regler .

(24) Studieplan og studievejledning:
Den studerende skal senest ved første tilmelding til ikke obligatoriske kurser indsende et bachelorprogram for uddannelsen. Bachelorprogrammet udarbejdes på www.science.au.dk/studerende og godkendes efterfølgende af studienævnet. I forbindelse med udarbejdelse af bachelorprogrammet tilbydes den studerende vejledningssamtale. De studerende vil ligeledes blive tilbudt en personlig samtale, hvis de er bagud i studiet i forhold til det normerede bachelorprogram.