Medicinalkemi

Studieordning for bacheloruddannelsen i medicinalkemi


(1)Uddannelsesbetegnelse:

Bacheloruddannelse i medicinalkemi

 

(2)Grad:

En gennemført bacheloruddannelse giver den færdiguddannede titlen B.Sc. i medicinalkemi med angivelse af eventuel tilvalgsfag.

 

På engelsk anvendes betegnelsen Bachelor of Science in Medical Chemistry med angivelse af eventuel tilvalgsfag.

 

(3)Uddannelsens faglige retning og vigtigste fagområder:

Bacheloruddannelsen i medicinalkemi er en forskningsbaseret uddannelse med fokus på teoretiske, eksperimentelle og praktiske discipliner, der giver den studerende en grundlæggende indføring i de medicinalkemiske discipliner

 

Endvidere giver bacheloruddannelsen den studerende de faglige kompetencer inden for matematik, statistik og fysik, der er nødvendige for forståelse og anvendelse af de medicinalkemiske discipliner.

 

Bacheloruddannelsen indeholder desuden elementer fra andre fagområder, som profilerer uddannelsen individuelt i forhold til den studerendes interesser og ønsker.

 

(4)Akademiske kompetencer og kvalifikationer:

Uddannelsen giver bacheloren det faglige fundament for varetagelse af selvstændige jobfunktioner i private og offentlige virksomheder og organisationer, som fordrer grundlæggende faglig indsigt og kunnen inden for medicinalkemi. Bacheloren har endvidere de fornødne kvalifikationer for videre studier på kandidatniveau.

 

Bacheloren har gennem uddannelsen erhvervet og udviklet en række intellektuelle, faglige og praksis kompetencer:

Bacheloren har kendskab til medicinalkemi bredt og behersker centrale discipliner, metoder, teorier og begreber inden for medicinalkemi
Bacheloren kan deltage i planlægning og gennemførelse af projekter og anvende resultaterne af disse i relevante sammenhænge
Bacheloren kan anvende og reflektere over metoder til analyse og løsning af faglige spørgsmål og problemstillinger
Bacheloren kan strukturere egen kompetenceudvikling
Bacheloren er i stand til at sætte sig ind i nye emneområder inden for faget
Bacheloren kan formidle og kommunikere faglige spørgsmål og problemstillinger
Bacheloren kan på naturvidenskabelig baggrund indgå i konstruktivt samarbejde om løsning af faglige problemstillinger
 

(5)Normering i ECTS:

Bacheloruddannelsen i medicinalkemi er normeret til 180 ECTS svarende til 3 års fuldtidsstudier

 

(6)Hjemmel:

Studieordningen for bacheloruddannelsen i medicinalkemi er fastsat i

henhold til:

Bekendtgørelse nr. 338 af 6. maj 2004 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen) med de ændringer der følger af bekendtgørelse nr. 805 af 19. august 2005.

Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklings retningslinier nr. 5 af 18. januar 2006 for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser.

Øvrige regler på uddannelsesområdet kan findes i Aarhus Universitets elektroniske regelsamling på www.au.dk/da/regler.

 

(7)Udarbejdet af:

Bachelorstudienævnet ved Det Naturvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet

(8)Godkendt af:

Dekanen for det Naturvidenskabelige Fakultet den 1. august 2008. 

(9)Ikrafttræden:

Studieordningen træder i kraft den 1. august 2008.

 

(10)Antal udbudte uddannelsespladser og optagelsesprocedurer: 

Oplysninger om antal udbudte uddannelsespladser og optagelsesprocedurer kan findes på www.au.dk/da/optag.

 

(11)Adgangskrav og forudsætninger:

Optag på bacheloruddannelsen i medicinalkemi forudsætter en gymnasial uddannelse med matematik-fysik-kemi på enten A-A-B- eller A-B-A-niveau samt dansk på A-niveau, engelsk på B-niveau.

 

(12)Denne uddannelse giver adgang til:

Kandidatuddannelsen i medicinalkemi og, afhængigt af tilvalg, andre naturvidenskabelige kandidatuddannelser. 

 

(13)Overgangsregler:

 

(14)Uddannelsens generelle indhold og faglige progressionsbestemmelser:

Bacheloruddannelsen i medicinalkemi er opbygget af et obligatorisk program inden for medicinalkemiens grunddiscipliner samt et obligatorisk støttefagsprogram inden for matematik, statistik og fysik. Den resterende del af bachelorprogrammet består af et bachelorprojekt inden for medicinalkemi samt valg mellem medicinalkemi med organisk syntese eller medicinalkemi med analyse, struktur og design. Valget foretages efter første studieår.

 

Det obligatoriske program på medicinalkemistudiet er tidsmæssigt placeret som vist i dette skema:

Medicinalkemi OS  Medicinalkemi ASD 

Bachelorprojektet placeres på studiets 3. år. Tilvalgene foretages under vejledning. Ved sammensætningen af studieprogrammet tages hensyn til den studerendes interesser og ønskede kompetenceprofil og det sikres at den faglige progression og integritet i studiet opfylder kravene til en bacheloruddannelse.

 

(15)Målbeskrivelse per uddannelseselement:

Målbeskrivelse for uddannelseselementerne findes under det faktiske udbud i kursus – og fagpakkekataloget, som kan findes på www.science.au.dk/studerende.

 

(16)Uddannelses generelle indhold beskrevet med ord:
Bacheloruddannelsen i medicinalkemi har et samlet omfang på 180 ECTS. Studieelementer inden for medicinalkemi, hvor der vælges Organisk syntese skal udgøre mindst 140 ECTS Studieelementer inden for medicinalkemi, hvor der vælges Analyse, struktur og design skal udgøre 135 ECTS. Uanset valg indgår endvidere heri et bachelorprojekt inden for medicinalkemi af et omfang på 10 ECTS. Bachelorprojektet er placeret på uddannelsens tredje år.

I uddannelsen indgår obligatoriske studieelementer (støttefag) inden for matematik, statistik og fysik af et omfang på 30 ECTS.

Den resterende del af bacheloruddannelsen anvendes til at supplere de basale kompetencer, der erhverves gennem det obligatoriske program i medicinalkemi. Den studerende kan supplere gennem tilvalg af bachelorkurser og kandidatkurser, hvis forudsætningerne herfor er opfyldt, i medicinalkemi.

 Den studerendes samlede bachelorprogram for uddannelsen godkendes af Bachelorstudienævnet, jf. pkt. 24..

 

Bacheloruddannelsen indeholder følgende: 

·        det obligatoriske program i medicinalkemi (95 ECTS):

○       Almen kemi (5 ECTS)

○       Uorganisk kemi (5 ECTS)

○       Organisk kemi (10 ECTS)

○       Fysisk kemi (10 ECTS)

○       Molecular modelling (5 ECTS)

○       Molekylær struktur (5 ECTS)

○       Kemiens og medicinalkemiens videnskabsteori (5 ECTS)

○       Introduktion til molekylærbiologi (5 ECTS)

○       Introduktion til fysiologi (5 ECTS)

○       Almen biokemi (5 ECTS)

○       Almen molekylærbiologi (5 ECTS)

○       Biofysisk kemi 1 (5 ECTS)

○       Generel fysiologi (10 ECTS)

○       Biomodelling (5 ECTS)

○       Mikroskopisk anatomi (10 ECTS)

 

ved valget med Organisk syntese (30 ECTS):

○       Anvendt spektroskopi (10 ECTS)

○       Videregående organisk kemi (10 ECTS)

○       Organisk syntese (10 ECTS)

·        samt støttefag inden for matematik, statistik og fysik (30 ECTS):

○       Calculus 1 (5 ECTS)

○       Calculus 2 (5 ECTS)

○       Indledende mekanik (5 ECTS)

○       Moderne fysik (5 ECTS)

○       Statistik og databehandling (5 ECTS)

○       Lineære transformationer (5 ECTS)

 

ved valget med Analyse, struktur og design (25 ECTS):

○       Videregående biokemi (10 ECTS)

○       Bio NMR I (5 ECTS)

○       Biofysisk kemi II (5 ECTS)

○       Organisk analytisk kemi (5 ECTS)

·        samt støttefag inden for matematik, statistik og fysik (35 ECTS):

○       Calculus 1 (5 ECTS)

○       Calculus 2 (5 ECTS)

○       Indledende mekanik (5 ECTS)

○       Moderne fysik (5 ECTS)

○       Statistik og databehandling (5 ECTS)

○       Lineære transformationer (5 ECTS)

○       Fourier analyse (5 ECTS)

 

·        valgfri kurser i et omfang af 15 ECTS

 

·        et bachelorprojekt på tredje år (10 ECTS)

 

 

Eventuelle forudsætninger for deltagelse i et givet kursus vil fremgå af pågældende kursusbeskrivelse i Kursuskataloget.

 

(17)Hvert element beskrives ud fra rammekravene i UVA-systemet: her beskrives regler for prøveformer og studienævnets godkendelsesprocedurer

Det Naturvidenskabelige Fakultet udgiver to gange årligt et kursuskatalog og et fagpakkekatalog med en beskrivelse af alle godkendte kurser og fagpakker inden for de uddannelser, som fakultetet udbyder. To gange årligt og inden kursustilmeldingen revideres og godkendes kursus- og fagpakkekatalogerne. Katalogerne kan findes på www.science.au.dk/studerende.

 

(18) Regler om 1. årsprøve:

Førsteårsprøven i medicinalkemi består af følgende kurser (45 ECTS):

 

·        Almen biokemi (5 ECTS)

·        Almen kemi (5 ECTS)

·        Calculus 1 (5 ECTS)

·        Calculus 2 (5 ECTS)  

·        Introduktion til molekylærbiologi (5 ECTS)

·        Introduktion til fysiologi (5 ECTS)

·        Organisk kemi (10 ECTS)

·        Uorganisk kemi (5 ECTS)

 

Inden udgangen af første studieår af bacheloruddannelsen i medicinalkemi skal den studerende, for at kunne fortsætte uddannelsen, deltage i ordinære prøver/eksaminer i de kurser der indgår i førsteårsprøven.

 

For samtlige kurser gælder endvidere, at der er beståelseskrav, således at kurserne skal være bestået inden udgangen af andet studieår efter studiestart.

 

(19)Merit og fleksibilitet:

Studienævnet kan efter individuel vurdering godkende, at studieelementer fra andre uddannelser kan indgå i denne uddannelse. Der kan dog højst opnås samlet merit for 120 ECTS i uddannelsen.

 

(20)Prøver:

Bedømmelsesform og prøveform for de enkelte kurser fremgår af kursusbeskrivelsen i Kursuskataloget. Heraf fremgår endvidere termin for såvel kursets ordinære prøve (eksamen) som omprøve (reeksamen).

 Deltagelse i reeksamen i et givet kursus forudsætter deltagelse i kursets ordinære eksamen.

 

Alle kurser skal afsluttes med en af følgende prøveformer:

Skriftlig eksamen.
Mundtlig eksamen.
Hjemmeopgave(r) (skriftlig prøve)
Multiple Choice (skriftlig prøve)
Godkendelse af obligatoriske opgaver og/eller rapporter evt. efterfulgt af en samtale.
Aktiv deltagelse i kurset evt. efterfulgt af en samtale. F.eks. fremmøde til min. 80 % af obligatoriske timer, seminarindlæg, aflevering (og godkendelse) af obligatoriske opgaver etc.
Færdighedsprøve (praktisk prøve)
Kombinationer af 1 – 7
 

Eksamen kan være med eller uden hjælpemidler. For prøveformer med afsluttende samtale (prøveformerne 5 og 6), hvor den afsluttende samtale ikke er forløbet tilfredsstillende, vil andet eksamensforsøg kunne bestå af en intern mundtlig prøve.

 

Information om brug af hjælpemidler, herunder anvendelse af pc, forberedelse m.v., fremgår af de enkelte kursusbeskrivelser.

 

Universitetet kan tilbyde særlige eksamensvilkår til studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, til studerende med et andet modersmål end dansk og til studerende med tilsvarende vanskeligheder, når universitetet vurderer, at det er nødvendigt for at ligestille sådanne studerende med andre i prøvesituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en sænkning af prøvens niveau.

 

Anmodning om særlige eksamensvilkår sendes til studienævnet senest 4 uger før starten på eksamen.

 

(20.1)Til - og afmelding:

Tilmelding til undervisningen skal ske via selvbetjeningen for studerende, www.au.dk/da/studerende. Tilmeldingsperioderne er som følger:

For kurser i 1. og 2. kvarter (efterår): tilmelding i perioden 1.-15. maj

For kurser i 3. og 4. kvarter (forår): tilmelding i perioden 1.-15. november

Det vil fremgå af kursusbeskrivelsen, hvis tilmelding ikke skal foregå via selvbetjeningen.

Læseplaner og et personligt skema for hver studerende offentliggøres på fakultetets hjemmeside www.nat.au.dk/studerende senest en uge før undervisningsperiodens start.

For nye bachelorstuderende foretager Studiekontoret tilmelding til kurser i 1. og 2. kvarter på 1. studieår. Fra 3. kvarter på første studieår og fremover i studiet er de studerende selv ansvarlige for kursustilmeldingen.

Senest ved tilmelding til det første ikke obligatoriske kursus skal den studerende indsende et bachelorprogram (jf. pkt. 24) hvoraf det fremgår, hvordan den samlede bacheloruddannelse forventes sammensat. Bachelorprogrammet skal godkendes i studienævnet, og efterfølgende bør der kun ske undervisningstilmelding til kurser, som fremgår af det godkendte bachelorprogram.

Tilmelding til eksamen

Tilmelding til eksamen sker automatisk ved tilmelding til kurset.

De studerende skal selv sikre sig at eksamenstilmeldingerne er korrekte via Studiekontorets opslagstavler, institutternes opslagstavler og www.nat.au/eksamen


Eksamensplanerne offentliggøres ca. en måned før eksamensperiodens start og kan ses på Studiekontorets opslagstavler og på www.nat.au.dk/eksamen.

 


Tilmelding til reeksamen


Tidspunktet for reeksamen i et kursus fremgår af kursusbeskrivelsen. De studerende tilmelder sig til reeksamen på Selvbetjening for studerende /(www.au.dk/studerende) i følgende perioder:

For kurser med reeksamen efter 2. kvarter sker tilmelding i perioden 1. – 15. november

For kurser med reeksamen efter 3. kvarter sker tilmelding i perioden 1. – 15. februar

For kurser med reeksamen efter 4. kvarter sker tilmelding i perioden 1. – 15. maj
For kurser med reeksamen i august måned, sker tilmelding i perioden 1. – 15. juli

Afmelding af eksamen

Afmelding af en eksamen foregår ved hjælp af selvbetjeningen for studerende (www.au.dk/da/studerende). Sidste frist for rettidig afmelding af en given eksamen er en uge før kursets første eksamensdag. Afmelder den studerende for sent, bliver afmeldingen ikke accepteret, og der registreres et eksamensforsøg i den studerendes studieprogram.

Eksamensbekendtgørelsen stiller krav om eksamensdeltagelse ved de kurser, der udgør førsteårsprøven.

 

Eksamensresultater offentliggøres på de studerendes selvbetjening (www.au.dk/da/studerende), så snart de er registrerede.

 

Sygdom og andre forhold i forbindelse med eksamen

Se www.au.dk/da/eksamen for universitetets regler og vejledning om eksamen.

 

(20.2) Stave- og formuleringsevne:

Ved bedømmelsen af større skriftlige prøver, uanset hvilket sprog prøven er aflagt på, indgår den studerendes stave- og formuleringsevne. Det faglige indhold vægter tungest, mens stave- og formuleringsevnen indgår modificerende i bedømmelsen af den samlede målopfyldelse.


(20.3) Regler for større skriftlige afhandlinger:

Krav til skriftlige afhandlinger fremgår af beskrivelsen af det enkelte kursus under beskrivelsen af hvert uddannelseselement.

 

Særligt for bachelorprojektet gælder følgende:

Bachelorprojektet er placeret på bacheloruddannelsens tredje år. Den studerende skal gennem bachelorprojektet demonstrere evne til at formulere, analysere og bearbejde medicinalkemiske problemstillinger inden for et fagligt afgrænset emne. 
 Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk. Resuméet indgår i den samlede bedømmelse af den studerendes formuleringsevne i forbindelse med projektet.
 Bachelorprojektet bedømmes efter 7-trins skalaen under medvirken af en censor, der er beskikket af Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.
 Bedømmelsen af bachelorprojektet skal offentliggøres senest to måneder efter at projektet er indleveret til bedømmelse. Juli måned indgår ikke i beregningen af de to måneder.
 

(20.4) Mulighed for brug af pc ved prøver:

Pc kan anvendes som tekstbehandlingsværktøj ved skriftlige eksaminer hvis dette fremgår af kursusbeskrivelsen (prøveformen vil være angivet som pc-eksamen). For nærmere herom se www.au.dk/da/eksamen/pc.

 

Pc kan også være angivet som tilladt hjælpemiddel ved skriftlige eksamener, f.eks. som lommeregner eller note-opslagsværk. Det skal det præciseres, at pc her alene kan anvendes til disse formål – altså ikke som tekstbehandlingsværktøj med mulighed for udskrivning og aflevering. Opgavebesvarelsen udarbejdes i hånden. Betingelserne for at bruge pc på denne måde kan findes på www.science.au.dk/eksamen.

 

(20.5) Projektorienterede forløb:

Projektorienterede forløb på virksomheder og institutioner kan indgå som en del af programmet på bacheloruddannelsen. Projektaftale og projektformulering forhåndsgodkendes af studienævnet, som også afgør efter hvilken prøveform projektforløbet bedømmes.

 

(21)Dispensationer:

Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra regler fastsat i denne studieordning. Ansøgning om dispensation sendes til studienævnet. Hvis en anden myndighed har kompetencen, videresender studienævnet ansøgningen til rette myndighed (f.eks. dekan, rektor eller ministerium). En dispensationsansøgning skal være skriftlig og begrundet, og skal sendes hurtigst muligt. Hvis ansøgningen umiddelbart skal kunne behandles, skal den indeholde tydelig angivelse af, hvad det er for en regel der søges dispensation fra, og hvad der ønskes opnået med dispensationen (f.eks. tilladelse til hjælpemidler, forlænget prøvetid, udsættelse af tidsgrænse). Ansøgningen skal vedlægges dokumentation for de usædvanlige forhold, der begrunder ansøgningen. Udokumenterede forhold kan sædvanligvis ikke tillægges betydning.

 

(22)Anke og klage:

Klage over forhold reguleret af studieordningen indgives til Studienævnet. Forudsætningen for at en klage umiddelbart kan behandles er, at denne er skriftlig og begrundet.

 

Klager over eksamen, herunder eksamensresultater, indgives til dekanen. De studerende anbefales at kontakte en studievejleder inden indgivelse af en klage. En klage skal være skriftlig og præcis, og den skal være begrundet.

 

Klagen stiles til:

Dekanen for Det Naturvidenskabelige Fakultet

Ny Munkegade, Bygning 1521

8000 Århus C

 

Klagen skal være Det Naturvidenskabelige Fakultet i hænde senest 14 dage efter offentliggørelsen af eksamensresultatet.

 

Se i øvrigt www.au.dk/da/eksamen for universitetets regler og vejledning om eksamen.

 

(23) Vejledning om regler for uddannelse:

Love og bekendtgørelser på uddannelsesområdet kan findes i Aarhus Universitets elektroniske regelsamling på www.au.dk/da/regler .

 

(21)Dispensationer:

Studienævnet kan, når der foreligger usædvanlige forhold, dispensere fra regler fastsat i denne studieordning.

Ansøgning om dispensation sendes til studienævnet. Hvis en anden myndighed har kompetencen, videresender studienævnet ansøgningen til rette myndighed (f.eks. dekan, rektor eller ministerium/styrelse).  En dispensationsansøgning skal være skriftlig og begrundet, og skal sendes hurtigst muligt. Hvis ansøgningen umiddelbart skal kunne behandles, skal det indeholde en tydelig angivelse af, hvad det er for en regel der søges dispensation fra, og hvad der ønskes opnået med dispensationen (f.eks. tilladelse til hjælpemidler, forlænget prøvetid, udsættelse af tidsgrænse). Ansøgningen skal vedlægges dokumentation for de usædvanlige forhold, der begrunder ansøgningen. Udokumenterede forhold kan sædvanligvis ikke tillægges betydning