Humanistisk Samfundsvidenskabelig idrætsteori

Humanistisk-Samfundsvidenskabelig Idrætsteori

Humanistisk-Samfundsvidenskabelig Idrætsteori

Placering i studiet

1.-4. semester

Omfang

224 lektioner samt 24 i praktikprojektet

Mål

Den studerende skal tilegne sig viden om og arbejde med erkendelse af humanistiske og samfundsvidenskabelige aspekter af idræt, med henblik på at kunne fortolke, formidle og forandre idræt - som lærer, træner og instruktør.

Indhold

Undervisningen er opdelt i to faggrupper

1. Historie, filosofi, sociologi og jura (158 lektioner)

2. Pædagogik og psykologi (66 lektioner) samt praktikforløb (24 lektioner)

Følgende emner indgår i de to faggrupper:

1. Historie, filosofi, sociologi og jura

Kroppens udtryk og symbolik

Myte, sprog og teknik

Legemskulturelle epoker

Den olympiske sportsbevægelse

Folkelige bevægelser i idræt

Idrætsforeninger og -organisationer

Eliteidræt og Team Danmark

Idræt og massemedier

Befolkningens idrætsdeltagelse

Idrætten og det offentlige

Idrætten i folkeskolen og uddannelsessystemet

Idræt og politik

Idræt og jura (modul på ca. 15 lektioner i 4. semester)

Idræt, moral og æstetik

Tradition og fornyelse i idræt

Handicapidræt

2. Pædagogik og psykologi.

Motiver i idrætsudøvelse

Vidensformer i idrætsudøvelse

Læring i idrætsfællesskaber

Færdighedstilegnelse og vanedannelser

Præstation og motivation

Mentale træningsteknikker

Livsforløb i idrætsdeltagelse

Trænings- og undervisningsformer

Træner- og lærerkompetence

Evaluering

Modulet evalueres i to blokke Humanistisk-Samfundsvidenskabelig Idrætsteori I og Humanistisk-Samfundsvidenskabelig Idrætsteori II.

Der er mødepligt til lektionerne på 3. og 4. semester.

Humanistisk-Samfundsvidenskabelig Idrætsteori I (2 point):

4 timers skriftlig prøve.

Alle hjælpemidler er tilladt til den skriftlig eksamen.

Bedømmes efter 13-skalaen under medvirken af intern censor.

Humanistisk-Samfundsvidenskabelig Idrætsteori II (3 point):

I 4. semester afleveres én opgave indenfor 1: Det historiske, sociologiske og idehistoriske område og én opgave indenfor 2: Det pædagogisk-psykologiske område.

I 1. kan den studerende efter eget valg og med baggrund i et eller flere af de i studiet berørte temaer formulere et emne til skriftlig behandling.

I 2. skal indgå undervisningsplanlægning, didaktik - så vidt muligt i relation til undervisningspraktikken.

Emnet for opgaverne godkendes i forvejen af underviserne. Omfanget af begge opgaver er ca. 20 sider.

Begge opgaver bedømmes efter 13-skalaen under medvirken af ekstern censor og der gives én karakter for hver opgave. Begge opgaver skal være bestået hver for sig.