Humanistisk-Samfundsvidenskabelig Idrætsteori
1.-4. semester
Omfang
224 lektioner samt 24 i praktikprojektet
Mål
Den studerende skal tilegne sig viden om og arbejde med erkendelse af humanistiske og samfundsvidenskabelige aspekter af idræt, med henblik på at kunne fortolke, formidle og forandre idræt - som lærer, træner og instruktør.
Indhold
Undervisningen er opdelt i to faggrupper
1. Historie, filosofi, sociologi og jura (158 lektioner)
2. Pædagogik og psykologi (66 lektioner) samt praktikforløb (24 lektioner)
Følgende emner indgår i de to faggrupper:
1. Historie, filosofi, sociologi og jura
Kroppens udtryk og symbolik
Myte, sprog og teknik
Legemskulturelle epoker
Den olympiske sportsbevægelse
Folkelige bevægelser i idræt
Idrætsforeninger og -organisationer
Eliteidræt og Team Danmark
Idræt og massemedier
Befolkningens idrætsdeltagelse
Idrætten og det offentlige
Idrætten i folkeskolen og uddannelsessystemet
Idræt og politik
Idræt og jura (modul på ca. 15 lektioner i 4. semester)
Idræt, moral og æstetik
Tradition og fornyelse i idræt
Handicapidræt
2. Pædagogik og psykologi.
Motiver i idrætsudøvelse
Vidensformer i idrætsudøvelse
Læring i idrætsfællesskaber
Færdighedstilegnelse og vanedannelser
Præstation og motivation
Mentale træningsteknikker
Livsforløb i idrætsdeltagelse
Trænings- og undervisningsformer
Træner- og lærerkompetence
Evaluering
Modulet evalueres i to blokke Humanistisk-Samfundsvidenskabelig Idrætsteori I og Humanistisk-Samfundsvidenskabelig Idrætsteori II.
Der er mødepligt til lektionerne på 3. og 4. semester.
Humanistisk-Samfundsvidenskabelig Idrætsteori I (2 point):
4 timers skriftlig prøve.
Alle hjælpemidler er tilladt til den skriftlig eksamen.
Bedømmes efter 13-skalaen under medvirken af intern censor.
Humanistisk-Samfundsvidenskabelig Idrætsteori II (3 point):
I 4. semester afleveres én opgave indenfor 1: Det historiske, sociologiske og idehistoriske område og én opgave indenfor 2: Det pædagogisk-psykologiske område.
I 1. kan den studerende efter eget valg og med baggrund i et eller flere af de i studiet berørte temaer formulere et emne til skriftlig behandling.
I 2. skal indgå undervisningsplanlægning, didaktik - så vidt muligt i relation til undervisningspraktikken.
Emnet for opgaverne godkendes i forvejen af underviserne. Omfanget af begge opgaver er ca. 20 sider.
Begge opgaver bedømmes efter 13-skalaen under medvirken af ekstern censor og der gives én karakter for hver opgave. Begge opgaver skal være bestået hver for sig.