3. Indhold

3. Indhold

3.1 Softwareudvikling

Uddannelserne i softwareudvikling kvalificerer til at løse krævende tekniske og designmæssige opgaver inden for IT-området.



Uddannelserne sætter den studerende i stand til, at:



1. Forstå de teorier og arbejdsmetoder der knytter sig til udvikling og vurdering af IT-systemer og anvendelser.

2. Deltage i udvikling af IT-systemer.

3. Forstå og udnytte informationsteknologiens muligheder inden for forskellige anvendelsesområder.

4. Analysere, evaluere og kritisk vurdere IT-systemer og anvendelser.





Uddannelserne i Softwareudvikling dækker områderne:

Programmering, algoritmer og datastrukturer, maskin arkitektur (traditionel, multiprocesorer, distribuerede systemer, netværk), distribuerede systemer (inkl. programmering af distribuerede applikationer), software arkitektur (frameworks, design patterns), informationsstrukturering/modellering, inkl. databaser, udviklingsmetoder/arbejdsformer og projektledelse



I kandidatuddannelsen arbejdes der desuden med menneske-maskin interaktion/grænseflader samt oversættelse og oversætterteknikker.



3.2 Multimedier

Uddannelserne inden for multimedier kvalificerer til at løse krævende tekniske og

designmæssige opgaver samt analyse- og formidlingsmæssige opgaver, der

involverer ny multimedie-teknologi. Uddannelserne sætter den studerende i

stand til, at:





  • Forstå de teorier og arbejdsmetoder, der knytter sig til udvikling og vurdering af multimediesystemer og anvendelser.
  • Planlægge, designe og udvikle multimedieproduktioner ud fra æstetiske og formidlingsmæssige synspunkter.
  • Deltage i udvikling af multimediesystemer, herunder blandt andet hypermedie-systemer og virtual reality-systemer.
  • Forstå og udnytte multimediale udtryksmidler i formidling af informationer inden for forskellige anvendelsesområder og under anvendelse af en bred vifte af genrer.
  • Analysere, evaluere og kritisk vurdere multimediesystemer og anvendelser med vægt på såvel æstetiske som tekniske aspekter.




  • Multimedie-uddannelserne dækker områderne: multimedieproduktion (teorier,

    metoder, værktøjer), multimedie-programmering, multimedieæstetik, internet

    og hypermedier, interaktionsdesign, brugergrænsefladedesign og evalueringog

    semiotik, 3D modellering og animation.