Bf.28 Introduktion til eksperimentel faststoffysik (1p)

Indhold
Afstanden mellem grundvidenskabelige opdagelser og industrielle anvendelser bliver stadig kortere. I de seneste 50 år har de teknologiske fremskridt været tæt relateret til udviklingen inden for specielt eksperimentel faststoffysik. Som eksempler kan nævnes transistoren og hele halvlederteknologien, højtemperatur-superledning, kvante-Hall-effekt, syntetiseringen af en lang række nye materialer, samt nanoteknologien med fremtidens funktionelle nanostrukturer. I mange tilfælde er de eksperimentelle observationer vel-etablerede, mens den grundlæggende teoretiske forståelse endnu mangler.
I dette kursus vil vi give en introduktion til eksperimentel faststoffysik Da det er et meget stort forskningsfelt, vil det ikke være muligt at give en detaljeret og systematisk gennemgang af emnet, og vi vil derfor primært koncentrere os om de problemstillinger og eksperimentelle teknikker, der er relevante for forskningen i eksperimentel faststoffysik her på instituttet. Det vil sige, at vi primært vil dække områderne halvlederfysik, materialefysik, overfladefysik og nanoteknologi, og vi vil mere specifikt gennemgå diffraktionsmetoder, optiske metoder, scanning probe teknikker, og elektriske metoder til bestemmelse af geometriske, elektroniske, elektriske, kemiske og magnetiske egenskaber. Vi vil illustrere disse metoder med eksempler fra de seneste forskningsresultater.
Der vil være meget gode muligheder for at udbygge dette kursus med et eksperimentelt batchelor projekt.

Noter.

Kursets form og omfang
2 forelæsninger og 2-3 timers øvelser om ugen i F01.

Lærere (tentativ)
F. Besenbacher, Jørgen Bøttiger, Arne Nylandsted Larsen