Humanistisk-Samfundsvidenskabelig Idrætsteori

Humanistisk-Samfundsvidenskabelig Idrætsteori

Placering i studiet
1.-4. semester
Omfang
224 lektioner samt 24 i praktikprojektet
Mål
Den studerende skal tilegne sig viden om og arbejde med erkendelse af humanistiske og samfundsvidenskabelige aspekter af idræt, med henblik på at kunne fortolke, formidle og forandre idræt - som lærer, træner og instruktør.
Indhold
Undervisningen er opdelt i to faggrupper
I. Pædagogik og psykologi (66 lektioner) samt praktikforløb (24 lektioner)
II. Historie, idéhistorie og sociologi (144 lektioner), samt Idræt og jura (14 lektioner i 4. semester)
Evaluering
Modulet evalueres i to blokke:
  • Humanistisk-Samfundsvidenskabelig Idrætsteori I og
  • Humanistisk-Samfundsvidenskabelig Idrætsteori II.
    Der er mødepligt til lektionerne på 3. og 4. semester.

    Humanistisk-Samfundsvidenskabelig Idrætsteori I (2 point):
    5 timers skriftlig prøve. Alle hjælpemidler er tilladt. Bedømmes efter 13-skalaen under medvirken af intern censor.

    Humanistisk-Samfundsvidenskabelig Idrætsteori II (3 point):
    I 4. semester afleveres én opgave inden for I: Det pædagogisk-psykologiske område, baseret på praktikmodulet og én opgave inden for II: Det historiske, idehistoriske, sociologiske og juridiske område.
    I I: skal indgå undervisningsplanlægning, didaktik - så vidt muligt i relation til undervisningspraktikken. Omfanget af opgaven er maksimalt 15 sider.
    I II: det historiske, idéhistoriske, sociologiske, og juridiske område.Omfanget af opgaven er maksimalt 20 sider.

    Emnet for opgaverne godkendes i forvejen af underviserne.
    Begge opgaver bedømmes efter 13-skalaen, opgave I under medvirken af intern censor og opgave II under medvirken af ekstern censor. - Begge opgaver skal bestås hver for sig.