Naturvidenskaberne i perspektiv

Naturvidenskaberne i perspektiv - efterår 2000


Formål
At give naturvidenskaberne et historisk, universitært og samfundsmæssigt perspektiv og specielt belyse spillet mellem naturvidenskab, teknologi og samfunds-humanvidenskaberne.

Indhold
Universitetsstuderende får i løbet af deres 1. del et indtryk af de vigtigste resultater og metoder i det eller de fag, de har valgt at studere. Den faglige uddannelse giver imidlertid intet indtryk af, hvad der forsknig- eller metodemæssigt foregår på naboinstitutterne eller på de øvrige fakulteter ej heller om naturvidenskabernes rolle i et moderne samfund. Kurset vil gennem fem gradvise udvidelser af synsfeltet perspektivere naturvidenska-berne og herunder sætte dem i politisk og økonomisk relation til samfundet:


    Forskernes perspektiv

    Tværfagligt perspektiv

    Historisk perspektiv

    Samfundsmæssigt perspektiv

    Aktuelt perspektiv



Undervisningsform
Forelæsninger og diskussion.

Litteratur
Teksthæfte. Desuden anbefales H. Kragh, Videnskabens Væsen (København 1999) og L. Stevenson & H. Byerly, The Many Faces of Science (Boulder, 1995). Teksthæftet købes for 100.- fra den 7. august på IVH's kontor.

Lærer(e)
Erik Granum, Hans Jørgen G. Gundersen, Eva Vedel Jensen, Helge Kragh, Jens Erik Kristensen, Peter Krøjgaard, Peder Olesen Larsen, Jes Madsen, Kees van Kooten Niekerk, Lennart Nørreklit, Kurt Møller Pedersen, Laila Zwisler

Omfang
1 point.

Evaluering
Studerende ved det naturvidenskabelige fakultet opnår 1 point ved aktiv deltagelse samt skriftlig besvarelse af opgave. Studerende ved andre fakulteter må henvende sig til deres studienævn for nærmere oplysning om studiepoint for deltagelse.

Forudsætninger
Mindst 1 års studier ved universitetet