Pædagogiske og psykologiske aspekter i idrætten

Pædagogiske og psykologiske aspekter i idrætten

Formål
Den studerende skal tilegne sig viden om pædagogiske, didaktiske og psykologiske teorier, der kan relateres til idrætspraksis i forskellige læringskontekster, med henblik på at kunne begrunde, fortolke og reflektere over pædagogiske og psykologiske aspekter i idrætten.

Undervisningsform
Forelæsninger og holdtimer, i alt 52 lektioner placeret på 3. semester.
Obligatorisk, eksternt praktikforløb, i alt 24 lektioner placeret efter 3. semester.

Undervisningens indhold
Undervisningen omfatter klassiske og nyere pædagogiske teorier, dannelsesteori og didaktik samt psykologiske teorier, der anvendes i den humanistisk-samfundsvidenskabelige idrætsforskning. Tematisk kan der fokuseres på: Krop og dannelse/uddannelse, forskellige koncepter i idrætsundervisningen, idrætslærer som profession, identitetsdannelse og kropslig kompetence, krop og læring.

Evaluering
15 siders skriftlig opgave, hvor pædagogiske, didaktiske og psykologiske emner relateres til praksiserfaringer og undervisningsplanlægning erfaret i praktikforløbet. Opgaven udarbejdes på grundlag af pensum samt supplerende opgaverelevant litteratur (ca. 100 sider). Problemformulering skal godkendes af vejleder. Opgaven bedømmes efter 13-skalaen og under medvirken af intern censor.