Som en del af dit udvekslingsophold skal du vælge kurser på værtsuniversitetet. Det er meget forskelligt, hvornår og hvordan proceduren for tilmelding til kurser er. Følg instruktionen fra dit værtsuniversitet. Nogle studerende vil skulle søge kurser i forbindelse med optagelse på værtsuniversitetet, mens andre først vil kunne søge umiddelbart inden semesterstart.
Start med at tjekke hvilke regler, der gælder for udvekslingsophold for din studieretning ved at tjekke din studieordning.
Når du ved, hvilke kurser du gerne vil vælge på værtsuniversitetet, skal du søge om at få dem forhåndsgodkendt ved dit AU studienævn for at være sikker på, at du kan få dem meritoverført til din AU uddannelse efter hjemkomst.
Her kan du finde alt information om forhåndsgodkendelse og merit.
Konvertering af lokale credit points til ECTS foretages af dit studienævn. Du kan se konverteringen i MoveOn databasen under de enkelte universiteter. Hvis dit værtsuniversitet anvender ECTS systemet, så vil der ikke blive lavet en konvertering.
Generelt gælder det, at du skal have det antal credit points pr. semester, som en ordinær fuldtidsstuderende vil tage på værtsuniversitetet for at bestå uddannelsen på nomeret tid. Det svarer til 30 ECTS pr. semester eller 60 ECTS pr. akademiske år.
Hvis den relevante uddannelse på værtsuniversitetet består af f.eks. 32 credits, og studietiden er normeret til 2 år, så vil en ordinær fuldtidsstuderende skulle tage 16 credits pr. akademisk år eller 8 credits pr. semester for at bestå på normeret tid. I det tilfælde vil du skulle tage 8 credits for at få overført 30 ECTS.
Du skal være opmærksom på, at der i nogle lande kan være forskel på, hvor mange credit point man skal tage for at blive klassificeret som fuldtidsstuderende, og hvor mange credit points man skal tage for at bestå uddannelsen på normeret tid.
Bachelor:
I forhold til de studerende, som ansøger om forhåndsgodkendelse af obligatoriske fag i studieordningen (hovedsageligt bachelorstuderende, der søger om forhåndsgodkendelse af fagene: Klinisk psykologi, Pædagogisk psykologi og Forskningsmetode B), vil det være fint med en mere fyldestgørende beskrivelse af dokumentationskravet.
Da de ansøgte fag skal erstatte obligatoriske fag i studieordningen, er det derfor vigtigt, at fagindholdet bliver ækvivaleret i tilstrækkelig grad. For at studienævnet kan vurdere dette på bedst muligt grundlag, er der behov for følgende:
En fyldestgørende beskrivelse af det/de ansøgte fag, hvoraf kvalifikationsbeskrivelse og fagindhold fremgår tydeligt (Eksempelvis som Klinisk psykologi i AU’s kursuskatalog), og meget gerne pensumomfang/litteraturliste så vidt det er muligt at fremskaffe.