If your course has not posted a list of keywords to choose from, please create your own keywords in collaboration with your thesis supervisor.
Nøgleord
Broadcast; organisation, lovgivning, programflade og analyse
- Broadcastorganisationer
- TV-stationer
- Medielovgivning
- Streaming/Streamere
- Public service-medier
- Programplanlægning og publicering
- Programfladeanalyse
Børn, unge og medier
- Unges mediebrug
- Sociale medier
Cognition and Communication
- Communication theory
- Research methods
- Qualitative research
- Quantitative research
- Experimental design
- Cognitive science
- Philosophy of mind
- Perception, action, attention, reasoning, emotion, social cognition and communication
- Models of cognition, cognitive processes and human behaviour
Computerspil og spildesign
- Gamification
- Ludificering
- Interaktionsdesign
- Embodiment
- Movement-based play and games
- ARG, VR, MR som formidlingssystemer
- Pervasive games
- Player/user experience
- Multiplayer computerspil
Corporate Social Responsibility (CSR)
- Bæredygtighed
- Grøn IT
- Greenwashing
- Mangfoldighed/diversitet/ligestilling
Digitale medier
- Digitalt design
- Praktisk digital produktion
- Digital kommunikation
- Digital mediehistorie
- Digital strategi
- Digital adfærd
- Digital spredning
- Digital perception
- Usability tests
- Digitale platforme
- Digitale metoder
- Dataficering
- Digitale forandringer
- Digitale markeder og forretningsmodeller
- Digital-politisk økonomi
- Computer literacy
- Digitalt servicedesign
Digitale medier og samfund
- Effekttraditionen versus aktiv publikumstilgang
- Kultur og samfund fra analog til digital mediekultur
- Vidensproduktion i det digitale samfund
- Metoder til indsamling af empiri på digitale medier og deres brug
- Metoder til analyse af digital empiri
- Teori om vidensskabelse indenfor forskellige vidensparadigmer
- Etiske problemstillinger relateret til digitale undersøgelser
- Lovgrundlaget for digitale undersøgelser
- Samfundsteori
- Fællesskaber og relationer
- Sociale netværksmedier
- Netværksanalyse
- Platformisering
- Digitale mediers rolle i og betydning for lokale, nationale eller globale fællesskaber
- Digitale mediers rolle for velfærdsstaten, digitalt arbejde og politisk organisering
- Digital mediesociologi
Digitale metoder
- Computerunderstøttede metoder
- Computational thinking
- Big data-analyse
- Data science
- Programmering og maskinlæring
Digital teknologi
- AI
- GAI (tekst/billeder/musik)
- Kunstig intelligens
- Digitalisering
- IT-infrastruktur
Diskursanalyse
- Diskursanalyse (tekst/billeder)
Empiriske metoder
Film- og mediehistorie
- Filmhistorie
- Stumfilm
- Mediehistorie
- TV-historie
- VOD/streaming
- Genrer
- Stilretninger
- Scandinavian Film and Television
Filmteori og -analyse
- Filmteori og videnskabelige discipliner
- Filmmediets udvikling i et nationalt og internationalt kulturhistorisk perspektiv
- Kildekritisk grundlag for, film- og mediehistoriske undersøgelser og fremstillinger
- Fiktionsteori og -analyse
- Faktateori og -analyse
- Filmarkiver
- Filmgenrer og genreudvikling
- Filmformidling til forskellige målgrupper
- Videoteori
- Distributionsforhold for online-videoer
- Corporate film
- Adaptation/adaption
- Remediation/remediering
- Produktionsanalyse i film -og videoproduktion
Film- og videoproduktion
- Praktisk film- og videoproduktion
- AV-formidling
- Konceptudvikling og idéudvikling
- Kortfilmsproduktion
- Dokumentarproduktion
- Filmiske virkemidler, herunder kamerabevægelser, kameravinkler, billedkomposition, billedbeskæring
- Filmredigering/klipning
- Lyd og musik i film
- Dramaturgi og narration/fortælleteori
- Manuskriptskrivning
- Storyboards
- Filmproduktionsprocesser og arbejdsopgaver
- Målgrupper
Journalistik
- Kritisk journalistik
- Analytisk journalistik
- Datadrevet journalistik
- Konstruktiv journalistik
- Brugerdrevet journalistik
- Journalistisk skrivning og formidling
- Tekstanalyse
- Interview
- Nyhedsmedier
- Politisk journalistik
- Klima- og miljøjournalistik
- Faktateori og -analyse
- Erhvervsjournalistik
- Journalistisk etik
- Journalistisk troværdighed
- Skandale-journalistik
- Mediesystemer
- Agendasetting/framing/priming
- Presse
- Nyhedsmedier
- Nyhedssociologi
- Kultur- og livsstilsjournalistik
- Filmkritik og filmjournalistik
- Nyhedsproduktion
- Internetjournalistik
- Misinformation/faktatjek
Kognition
- Kognitiv poetik
- Hjerneforskning
- Kognitionspsykologi
- Language and cognition
- Cognitive neuroscience
- Working memory
- Spatial cognition
- Mood and emotion
- Sex/gender in brain
Kommunikation
- Strategisk kommunikation
- Digital strategisk kommunikation
- Kommunikationsteori og historie
- Kommunikation og interaktion
- Dialogisk kommunikation
- Visuel kommunikation
- Forandringskommunikation og ledelse
- Faglig formidling
- Kommunikations- og formidlingsstrategi
- Krisekommunikation
- Miljø og klima kommunikation og greenwashing
- PR (Public Relation)
- Offentlig kommunikation
- Kommunikations- og medierådgivning
- Datadreven kommunikation
- Kulturkommunikation
- Kampagneanalyse
- Servicekommunikation
Kreative metoder
- Idé- og konceptudvikling
- Medieinnovation
- Kreativitetsteori
- Manuskriptudvikling
Kultur og samfund
- Kultur og samfundsteori
- Analyse af medier og kultur
- Kunst og populærkultur
- Celebrity-kultur
- Celebrity-studier
- Fan- og deltagelseskultur
- Publikumsanalyser
- Kultur og livsstil
- Livsstil og smag
- Sport og medier
- Forbrugerkultur
- Hverdagsliv
- Aktivisme
- Kulturgerontologi
- Kulturpolitik
- Ekkokamre
- Digital aktivisme og deltagelse
- Den digitale borger
- Kultur og teknologi
- Digital kultur
- Platformsstudier
- Medier og religion
- Anime og manga
- Fanturisme
- Filmturisme
Køn og etnicitet
- Kønsteori
- Køn og medier
- Seksualitet
- Queerteori
- Fat studies
- Race/etnicitet
- Minoriteter
- Køn og ligestilling
- Repræsentation
- Online dating
- Brug af sociale medier i asylsager
- Postkoloniale studier
- Nationalisme
- Danskhed
- Minoriteter og stigma
Markedsføring, branding og reklame
- Markedsførings- og reklameteori
- Reklameanalyse
- Branding
- Markedsføring på sociale medier
- Markedsføring og branding i film og tv-industrier
- Kommerciel og sociologisk effektvurdering
- Publicering
- Employerbranding
- Markedsføring i film- og tv-drama
- Oplevelsesøkonomi
Mediebrug og -oplevelse
- Bruger-/publikumsundersøgelse
- Indsamling og behandling af brugerdata samt analyse af data
- Reception og brug af film og medier
- Receptionsanalyse
Medieetnografi
- Etnografi og autoetnografi
Medieindustrier, kreative brancher og systemer
- Branchestrukturer
- Mediesystemer
- Medieinstitutioner
- Systemanalyse
- Institutionsanalyse
- Teorier om medieinstitutioner, -brancher og -systemer
- Historisk teori ift. centrale medieinstitutioner og public service
- Analyse af medieinstitutioner i et politisk, juridisk, etisk og kulturelt perspektiv
- Analyse af institutioners kommunikations- og mediestrategier
- Mediepolitik, kultur- og filmpolitik
- Støttesystemer og støtteordninger
- Interesseorganisationer
- Faglig organisering
- Globalisering
- Produktion af kulturfestivaler
- Den danske filmbranche
- Film- og tv-finansiering
- Mediesamarbejde og medieudviklingsbistand
- Film- og medieforlig
- Finansiering af film og serier
- Det nordiske og europæiske film og tv-marked
- Distributionsmønstre og streaming-platforme
- Teorier om agency og authorship
- Branchestrukturer
- Mediesystemer
- Medieinstitutioner
- Systemanalyse
- Institutionsanalyse
- Teorier om medieinstitutioner, -brancher og -systemer
- Historisk teori ift. centrale medieinstitutioner og public service
- Analyse af medieinstitutioner i et politisk, juridisk, etisk og kulturelt perspektiv
- Analyse af institutioners kommunikations- og mediestrategier
- Mediepolitik, kultur- og filmpolitik
- Støttesystemer og støtteordninger
- Interesseorganisationer
- Faglig organisering
- Globalisering
- Produktion af kulturfestivaler
- Den danske filmbranche
- Film- og tv-finansiering
- Mediesamarbejde og medieudviklingsbistand
- Film- og medieforlig
- Finansiering af film og serier
- Det nordiske og europæiske film og tv-marked
- Distributionsmønstre og streaming-platforme
- Teorier om agency og authorship
Mediejura
- Jura og mediefaglig/akademisk praksis
- Medielovgivning og overenskomster
- Mediejura og ophavsret
- Medieregulering
- Etisk-juridiske problemstillinger
- Persondata, GDPR
Medieledelse
- Procesmodeller med relevans for medieproduktionsprocesser
- Ressource- og tidsplanlægning, herunder budgettering
- Problemstillinger relateret til medieproduktion, herunder ophavsret
- Teorier om lederroller og arbejdsgrupper i forbindelse med medieproduktion
- Teorier om kreative processer og idégenerering
- Teori og begreber om medieproduktionsprocesser
- Lederrådgivning
- Kvalitetssikring af medieprodukter
- Kommunikation med interessenter
- Medierådgivning
- Tænketanke
Medieplanlægning
- Teori om mediestrategier
- Teori om databaseret medieplanlægning
- Dataindsamling
- Analyse af data fra digitale kommunikationskanaler
- Implementering af mediestrategier
- Strategier for bæredygtighed
- Budgetlægning
- Digitale mediestrategier
Medieproduktion
- Innovation og idéudvikling i teori og praksis
- Innovation og kreative processer
- Metoder til at vurdere en produktidé i forhold til målgruppe og marked
- Teori om medieproduktion
- Medieproduktion i forhold til målgruppe og marked
- Formidling
- Pitching
- Basal budgetlægning
- Udarbejdelse af en portfolio
- Budgetlægning
- Praktisk medieproduktion
Mediesociologi
- Kulturanalyse
- Kommerciel og sociologisk effektvurdering
- Agency og empowerment
- Mediepsykologi
- Kvantitative og kvalitative metoder
Medieteori
- Mediehistorie
- Medieteori
- Mediemiljø
- Mediatization
- Medialisering
- Mediegeografi
- Medier og sundhed
- Mediekultur og samfundsteori
Medieteori – digitale medier
- Medieteorier og traditioner på digitale medier
- Internettets historie og betydning
- Analyse af indhold og brug af digitale medier
- Digitale mediers kulturhistoriske betydning i udviklingen af det moderne samfund
Mundtlig kommunikation
- Retorik og argumentation
- Præsentationsteknik
Musik og lyd
- Musikteori
- Musikanalyse
- Teori om lyd
- Lyd- og musikproduktion i forhold til målgruppe og marked
- Musikæstetik
- Optagelse og redigering af lyd
Narrative modeller/fortællemodeller
- Klassiske narrative modeller
- Narration og historiefortælling
- Online-spredning af fortællinger
Organisations- og virksomhedskommunikation
- Organisationsteori
- Strategisk kommunikation
- Corporate communication
- Organisationsudvikling og forandringsprocesser
- Employer branding/rekruttering
Podcast og radio
- Podcastteori
- Podcastproduktion
- Live-podcast
- Radiokanaler og -formater
- Radiomontager
- Reception og brug af podcast og radio
Politisk kommunikation
- Politiske skandaler
- Politisk økonomi
- Agenda-setting
- Spin
- Demokrati
- Fake, deep fake, cheap fake
Print/trykte medier
- Centrale teorier med fokus på trykte medier
- Analyse af trykte medier
- Metode til analyse af trykte medier
- Trykte mediers historie og genrer
- Tekstforståelse og argumentation
Public service og broadcast
- Public service
- Broadcast
- Informeret medborgerskab
- Demokrati og medier
- Unge og demokratisk deltagelse
Receptionsanalyse og -teori
- Metoder til respondentudvælgelse
- Kvantitative metoder
- Kvalitative metoder
- Undersøgelsesdesign
- Empiriske metoder
- Metodetriangulering
- Spørgeskema og online spørgeskemaprogrammer, f.eks. SurveyXact
- Transskribering og kodning af kvalitative data ved hjælp af softwareprogrammer, f.eks. Nvivo
- Fokusgruppeinterview
- Individuelle interview
- Interviewguide
- Respondentudvælgelse
- Multiple metoder, interdisciplinaritet
- User experience
- Forskningsdesign
Sociale medier og netværksmedier
- Design og produktion af sociale medier i teori og praksis
- User experience
- Målgrupper og brugere
- Strategier, processer og redaktionelle overvejelser i forbindelse med produktion til sociale netværksmedier
- Markedsføring og branding af sociale medier
- Brugergrænseflader og indhold
- Influencers
- Online identitetsdannelse
- Instagram, Facebook, X, Snapchat, TikTok, Reddit, Youtube, LinkedIn m.v.
- Shitstorms
Tekst og lingvistik
- Tekstteori
- Tekstanalyse
- Lingvistik
- Semiotik
TV
- TV-historie
- TV-mediets udvikling i et nationalt og internationalt kulturhistorisk perspektiv
- TV-produktion
- TV-genrer og stilarter
- TV-virkemidler
- TV-formidling til forskellige målgrupper
- Streaming og flow/lineært TV
- Broadcasting
- TV-journalistik
- Public service
- Mediepolitik og -lovgivning
- TV-serier
- Webisodes
Tværmedialitet, cross-media og transmedia
- Teori og traditioner i forhold til tværmediale medier
- Samspil på tværs af formater og platforme
- Tværmedial produktion
- Tværmediale kommunikationsstrategier
- Transmedia storytelling
- Cross-mediality
- Cross-media reception
- Paratexts
- Tværmedialitet og intertekstualitet
- Mediekonvergens
Uddannelse og læring
- Pædagogik og læring
- Mediedidaktik
- Embodied learning
- eLearning
- Planlægning og udvikling af digitale undervisningsmaterialer
- Legekultur
- Medier i dagtilbud og skoler
- ICT (information and communication technology) og læring
- Problem- og projektbaseret læring
- Learning in virtual environments
- Distance education
- Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL)
- Action research (AR)
- Educational design research
- Dialogic and collaborative knowledge building
Videnskabsteori
- Videnskabsteoretiske traditioner og metoder
- Medievidenskabelige tilgange
- Fænomenologi
- Hermeneutik
- Socialkonstruktivisme
- Pragmatisme
- Aktionsforskning
- Forskningsetik
- Teknologifilosofi
Visuel kultur
- Visuel kommunikation
- Visuel analyse
- Billedteori
- Æstetik og virkemidler
- Semiotik
- Multimodal social semiotik
- Grafisk design
- Performance design
Websites og apps
- Website- og app-stilarter og -genrer
- Website- og app-design
- Web-arkitektur
- Brugergrænseflade og brugskontekst
- Digitale værktøjer
Vælg Oplevelsesøkonomi og -design som Nøgleord 1 og derudover 1-2 nøgleord fra listen nedenfor
- Affektteori og -analyse
- AI – artificial intelligence inkl. robotteknologi
- Bæredygtighed
- Corporate communication
- Data-visualisering
- Designprocesser
- Digital dannelse
- Digitale medier og sociale medieplatforme (Twitter, Facebook, Instagram, blogs m.fl.)
- Digitale metoder
- Digitalisering
- Diskursanalyse
- Entreprenørskab
- Film og TV
- Forbrug
- Informations-og kommunikationsteknologi
- Informationsarkitektur
- IT i kontekst
- IT og læring
- Kommunikationsplanlægning
- Køn
- Kulturarv
- Kulturorganisationer og -institutioner
- Kulturteori og -analyse
- Læring og uddannelse
- Markedskommunikation, branding og marketing
- Medier og mediekommunikation
- Medier og offentlighed, mediesociologi og - historie
- Medieteknologier
- Medieteori, -historie og analyse
- Museer
- Musik og lydmedier
- Nyhedsformidling og journalistik
- Oplevelsesøkonomi og -design
- Organisationskommunikation/strategisk kommunikation
- Performanceteori
- Politisk og/eller offentlig kommunikation
- Stedsteori
- Sundhed
- Systemudvikling
- Turisme