Undervisningsplanlægning og formidling i praksis
Inden du påbegynder din praktik i dette semester, skal du deltage i et praktisk-teoretisk didaktikkursus.
Kurset består af to dele – en del om formidling i praksis, som varetages af Martin Guldberg, og et online kursus om undervisningsplanlægning.
Det digitale forløb åbner i Brightspace-læringsrum ca. d. 15. januar 2025.
Martin Guldbergs undervisning foregår:
Kursets formål er at give en indføring i gymnasiet anno 2024.
Overordnet set er kurset organiseret som et blended undervisningsforløb, der veksler mellem synkrone og asynkrone undervisningsaktiviteter med fokus på didaktisk rammesætning, individuelt arbejde, gruppearbejde og feedback.
Der skal udarbejdes og afleveres en lektionsplan, som der gives generel feedback på. Der er også mulighed for at få individuel mundtlig feedback. Forberedelse til og udarbejdelsen af lektionsplanen sker gennem et self-paced online forløb på Brightspace.
Med kurset skal kursisterne opnå
Kursusdage for Undervisningsplanlægning og formidling i praksis:
Kursets formål og deltagere
Det teoretiske kursus er for studerende, som skal deltage i kurset Praktik som gymnasielærer.
Almen didaktik
Kursets formål er at give en indføring i gymnasiet anno 2019, herunder:
Med kurset skal kursisterne opnå dels et kendskab til gymnasiet og elevernes forudsætninger, dels værktøjerne til at planlægge og udføre et undervisningsmodul med en grundlæggende forståelse for sekvensering, taxonomi samt hvordan man formidler svær viden med krop og sprog i centrum.
Der skal udarbejdes og afleveres en lektionsplan, som der gives individuel feedback på.
Fagdidaktik
Som et led i kurset Praktik som gymnasielærer er det fakulteterne, som varetager undervisningen i den faglige didaktik.
Det kan ske enten som personlig vejledning eller i form af én eller flere ekstra kursusdage. Det er op til den studerende selv at søge information herom på sit fakultet – herunder datoer for eventuelle kursusdage.