Konsulent og projektleder hos Manova

En typisk arbejdsdag

Min arbejdsplads, Manova, er et konsulenthus/bureau, der er specialister i employer branding målrettet unge mennesker i alderen 15-30 år. Vi hjælper vores kunder med at tiltrække, fastholde og udvikle den unge generation. Manova har hele tiden gang i mange forskellige projekter med mange forskellige kunder, hvilket gør, at mine arbejdsdage varierer meget alt efter hvilket projekt, jeg arbejder på. En "typisk" arbejdsdag vil dog som regel starte med, at jeg kort skimmer dagens nyheder. På denne måde er jeg opdateret med nyheder, der evt. kunne være relevante for vores kunder, ligesom jeg bruger nyhederne til at holde øje med potentielle kundeemner. Derefter bruger jeg tid på mails og andre gøremål - resten af dagen forløber som oftest med enten interne møder eller kundemøder. Jeg afholder rigtig mange kundemøder i løbet af en uge. Jeg har ansvar for både at afholde opfølgnings-/evalueringsmøder med eksisterende kunder og for at holde møder med potentielle kunder.

Mine arbejdsopgaver

• Projektledelse fra A-Z af KarriereTanken og Karrieredagene (DK's største gymnasiale uddannelsesmesse og DK's største karrieremesse for job- og karrieremesse for studerende og nyligt dimitterede)

• Afholdelse af kundemøder med både eksisterende såvel som potentielle kunder

• Idéudvikling og eksekvering af projekter i vores analyseafdeling

Den fedeste arbejdsopgave

Jeg synes selv, at jeg har mange fede arbejdsopgaver, men hvis jeg skal fremhæve én specifik, vil jeg fremhæve vores projekt KarriereTanken. KarriereTanken er Danmarks største uddannelsesmesse målrettet gymnasieelever, og i samarbejde med mine seje kollegaer, hjælper jeg de unge gymnasieelever med at blive klogere på deres fremtidige uddannelsesvalg. I 2017 afholdt vi ca. 27 arrangementer rundt i hele landet, og det var en virkelig fed oplevelse at se projektet folde sig ud fra start til slut. 

Min vej fra studie til job

I starten af min studietid, arbejdede jeg som telefoninterviewer ved Rambøll Management. Jobbet var ikke specielt studierelevant, og jeg fik først rigtig gang i det studierelevante arbejde, da jeg på 3. semester af min kandidat kom i praktik ved mediebureauet Carat. Her havde jeg fem enorm lærerige måneder i deres Strategy-afdeling. Da jeg var færdig i praktik og skulle i gang med specialet, havde jeg svært ved at finde et studiejob, da jeg kun havde fire måneders studietid tilbage. Jeg fik dog landet mig en projektstilling i forbindelse med job- og karrieremessen Karrieredagene, hvor jeg skulle hjælpe Manova med at promovere Karrieredagene. Jeg blev vild med Manova og deres projekter, og fem måneder efter endt uddannelse kom jeg med ombord.

Det overraskede mig i overgangen fra studie til job

Jeg har altid godt kunne lide at studere, og selvom jeg et eller andet sted godt vidste det, så overraskede det mig alligevel hvor stor forskel, der er på teori og praksis. Jeg trives bedst på det praktiske arbejdsmarked, men jeg ville aldrig have været min teoretiske uddannelse foruden.

Min faglighed i spil

Jeg bruger rigtig meget kommunikation i mit arbejde. Måden hvorpå man siger tingene, i telefonen eller skriver dem i en mail, kan have enormt betydning for, hvordan modtagere opfatter det. I dette arbejde trækker jeg nok ubevidst på en lang række af de kommunikationsteorier, jeg har haft. Samtidig har min uddannelse klædt mig på med en lang række teorier indenfor employer branding, og dem bruger jeg naturligvis, når jeg snakker med kunder om netop deres employer branding indsatser. Det giver en god baggrundsviden.

Et godt arbejdsliv er

Et godt arbejdsliv er for mig, lig med spændende opgaver, godt arbejdsmiljø og gode kollegaer.

I fremtiden drømmer jeg om

Min arbejdsliv/karriere er kun lige begyndt, og jeg nyder at være der, hvor jeg er lige pt. Hvor det fører mig hen, aner jeg ikke, men mon ikke jeg en dag skal prøve at sidde på kundesiden af skrivebordet. Hvem ved!

Et godt råd

Nyd studietiden og få dig et stærkt netværk blandt dine medstuderende og de virksomheder, du møder i studietiden. Brug de muligheder du får i studietiden og kom ud og mød virksomhederne. Det kan blive guld værd. Skil dig ud fra mængden - lær dig selv nogle digitale skills og/eller styrk din økonomiske forståelse og evne.

Artiklen er fra april 2018

Simon Kjær Jensen

  • Cand.ling.merc i Virksomhedskommunikation

  • BA i Medievidenskab med tilvalg i Retorik

  • Dimitteret i 2016

  • Konsulent og projektleder hos Manova

  • Find Simon på LinkedIn