Projektleder på en af årets største fester

Danmarks Største Fredagsbar og Idrætsdag (DSFI) er en af de største festdage for studerende på Aarhus Universitet. Også for Victor Laurents Kelsen, der er projektleder på DSFI. Victor har tidligere været frivillig i sit studies fredagsbar og stået bag baren i Studenterhus Aarhus, hvorigennem han har fået erfaring med planlægning af fester og ledelse af frivillige. En dag blev han prikket på skulderen af en ven, som mente, at han var et godt match til DSFI.

"Jeg har, som mange andre, været glad gæst til DSFI, så det lød som en lidt skræmmende, men også enormt spændende udfordring, så jeg gav det et skud og sendte en ansøgning.”

Victor fik stillingen og var, sammen med de frivillige og foreningerne bag DSFI, med til at stable den store fest på benene. Med planlægning og afholdelse af en stor fest følger en masse arbejde. I de første tre måneder af ansættelsen var han alene om planlægningen. Her drejede det sig for Victor om at sætte sig ind i arbejdsopgaverne og sætte sit præg på projektet. I perioden var han med i spændende genforhandling af en aftale med en stor samarbejdspartner og bookede musik til festen, hvilket han beskriver som et af højdepunkterne i sin ansættelse.

De frivillige

Efter at have brugt tid på planlægning og indhentning af tilbud på scener, hegn, toiletter – og hvad der ellers hører en udendørs fest til – blev der sammensat en projektgruppe.

“Hen mod foråret sker det rigtig sjove, da der skal sammensættes en projektgruppe. Herfra står den på meget mandskabspleje, konkret projektledelse, koordinering og så synes jeg, at det er enormt vigtigt at dyrke det sociale.”

At lede frivillige er, ifølge Victor, både sjovt, men også et stort ansvar. For Victor er det vigtigste i ledelsen af de frivillige at skabe et rum for dem, hvor det både er sjovt at være med, men hvor de også kan yde deres bedste og tage del i det arbejde, det er at skabe en enorm fest. At være leder for projektgruppen er en stor opgave, og kan til tider også være en udfordring:

“Det kan være svært i starten at være leder for jævnaldrende, der måske endda er lige så langt på sin uddannelse eller har deres egen erfaring fra lignende projekter. Her må man kunne støtte sig op af den viden og erfaring, man trods alt har fået i løbet af projektet - samtidig med, at man naturligvis lytter, når der kommer input.”

På baggrund af arbejdet som formand i fredagsbaren, har Victor tilegnet sig en lille smule erfaring med ledelse af frivillige. “Evnen til ledelse kommer med erfaringen”, siger Victor, og det har derfor været en “fed øvelse” at lede de frivillige – og han håber, at det er en arbejdsopgave han får mulighed for at prøve af igen.

Rammerne

Som til en hver anden fest, er der et budget, som skal overholdes, og som er noget mindre i forhold til andre arrangementer af samme størrelse. Det giver selvfølgelig sine udfordringer at holde et stramt budget, men Victor mener også det er en vigtig prioritering, da det handler om at holde priserne studievenlige frem for at være profitorienteret.

Det forventes at Victor er skarp på informationssøgning, da beslutninger ofte skal træffes hurtigt og under strenge deadlines. Derfor har det for ham været en enorm fordel, selv at kunne fordele sine arbejdstimer. Dette har dog krævet meget struktur og planlægning fra Victors side:

“Det er et arbejde både med mange lønnede og mange interessetimer, så det har i perioder været vanskeligt at studere fuldtid, og det er jo en prioritering, man må lave. Det er nok også muligt at bruge færre timer på DSFI, men jeg blev hurtigt bidt af det, og det virkede tit mere spændende end at læse. Det har også gjort, at jeg har følt mig meget privilegeret af at have et studiejob, som jeg synes så meget om.”

Kompetencer

Victor er slet ikke i tvivl om, at han har tilegnet sig en masse både personlige og faglige kompetencer under arbejdet med DSFI. Han har blandt andet arbejdet med projektledelse på sin uddannelse i Internationale Studier, og har været overrasket over hvor meget af den læring han har kunne benytte i praksis. For Victor har arbejdet haft en kæmpe værdi.

“Jeg er ikke i tvivl om, at jeg har rykket mig både fagligt og personligt gennem arbejdet, da man bliver nødt til det første gang man har et ansvar på denne størrelse. Der er mange forventninger til en, og det kan selvfølgelig være en stressfaktor, men også noget man kan vokse under.”

Victor er blevet afklaret med forventningerne i en projektleder rolle som denne, og har tilegnet sig en masse erfaring og nyttig viden, som han sagtens kunne forestille sig at bruge senere i sin karriere. “Det er jo aldrig ringe at have projektleder stående på CV'et”, siger han med et glimt i øjet og mod på fremtidens karrieremuligheder.

Karrierekonsulentens tanker

Når man beskæftiger sig med studie- eller frivilligjob ved siden af studierne, er det vigtigt at man, som Victor, gør sig nogle overvejelser omkring, hvilke kompetencer man har i spil. Både de personlige, de studiefaglige men også andre kompetencer.

I Victors tilfælde er der mange kompetencer i spil, som han kan bruge fremover. De er værd at huske på, når CV’et skal udformes, men også når man skal fortælle andre, hvad man kan og har erfaring med.

5 karriererelevante kompetencer fra Victors arbejde med Danmarks Største Fredagsbar og Idrætsdag:

1. Projektledelse

2. Motivationsledelse

3. Evnen til at tale med og forstå mange forskellige målgrupper - frivillige, leverandører, AU’s medarbejdere og i sidste ende de studerende, der var med til idrætsdagen og festen

1. Koordinering

1. Informationssøgning