Studiejob giver kompetencer på CV'et

Malene Geertsen er 24 år gammel og læser Informationsvidenskab på 6. semester med tilvalg i Medievidenskab. Undervejs på sit bachelorstudie fik hun et job som danseinstruktør på en danseskole i Aarhus. Instruktørjobbet har sidenhen udviklet sig til en stilling som Oplevelsescoach på danseskolen. Et studiejob hun selv har været med til at skabe og definere undervejs og som styrker hendes CV.

Vejen til studiejobbet

Da Malene blev færdig med gymnasiet, spillede hun meget musik og havde egentligt tænkt sig at studere musikvidenskab. Men gennem et sommerferiejob i Fårup Sommerland fik hun øjnene op for mange andre muligheder:

”Jeg fandt ud af, hvor stor en del kommunikation og IT betyder for en virksomhed. Især muligheden for at udvikle, forbedre og nytænke, interesserede mig meget. Derfor valgte jeg Informationsvidenskab, hvor man blandet andet kan arbejde med disse ting”.

Ved siden af studiet skulle Malene have sig et studierelevant arbejde. Det blev til en stilling som danseinstruktør hos Lets’ Dance. I første omgang blev hun ansat som instruktør på danseskolen men efter at have været ansat i et års tid, blev Malene spurgt, om hun kunne tænke sig at arbejde som Oplevelsescoach. Stillingen var helt ny og havde primært til formål at forbedre danseskolen med fokus på service. ”Jeg fik tilbudt stillingen, fordi jeg i forvejen var en del af teamet og undervejs havde haft lidt forskellige funktioner hos dem, hvilket var en fordel for både dem og mig”.

Et ’anderledes’ studiejob

Selvom hverken IT eller kommunikation er det første man tænker på i forbindelse med en stilling som Oplevelsescoach, så synes Malene, at hun har rig mulighed for at inddrage hendes uddannelse i sit arbejde:

”Mit primære fokus er at arbejde med personalet, hvor vi i samarbejde udvikler og forbedrer deres roller både internt og eksternt. På Informationsvidenskab har jeg lært forskellige praktiske metoder såsom kreativ idéudvikling, designprocesser og dataindsamlingsmetoder, som jeg dagligt drager nytte af i mit arbejde. Det har været en god måde at afprøve tingene på, da jeg til tider har jeg været lidt frustreret over, at vi som studerende blot skal ’observere, konstatere og diskutere’ og ikke altid får mulighed for at implementere løsningerne, som vi kommer frem til. Det får jeg rig mulighed for her, og på den måde lærer man hurtigt, hvad der fungerer, og hvordan det fungerer bedst”.

Erfaring, netværk og personlige kompetencer

Jobbet som Oplevelsescoach har ikke kun givet Malene chancen for at prøve ting af fra studiet, det har også udvidet hendes netværk og givet hende en masse erfaring og kompetencer, som hun kan skrive på CV’et.

”Med mit studiejob har jeg fået erfaring, der gør, at jeg føler mig mere rustet til at komme ud på arbejdsmarkedet. Jeg er blevet mere bevidst om, hvor mine styrker og svagheder ligger, og det tror jeg er vigtigt at finde ud af. Desuden har mit arbejde givet mig forskellige kontakter og relationer, og dét er et godt kort at have på hånden!”.

Et godt råd fra Malene til andre studerende, der søger et studierelevant arbejde, er: ”Et studiejob behøver ikke nødvendigvis være en studenterjobsstilling, hvor du arbejder 1-2 gange om ugen i en organisation. Man kan sagtens gøre sit ’almindelige job’ studierelevant. Du kan stadig få gode erfaringer og udvikle kompetencer hvis du selv ønsker det. Derfor tror jeg ikke, at man behøver at have så travlt med at sige sit gamle job op for at finde noget nyt, som har en mere ’studierelevant titel’. Det handler for mit vedkommende meget mere om motivation og engagement og om at have modet til at afprøve teori i praksis”.

Artiklen er skrevet i april 2018.

Malene Gaarden Geertsen

• Uddannelse: BA i Informationsvidenskab med tilvalg i Medievidenskab.

• Semester: 6. semester

• Stilling: Oplevelsescoach hos Let's Dance