Udlandsophold for studerende på Institut for Bio- og Kemiteknologi

Skal du afsted på Diplomingeniøruddannelsen i Bioteknologi?

Du kan tage på udlandsophold på dit 6. semester af diplomingeniøruddannelsen?

Du skal dog være opmærksom på, at du har tre obligatoriske kurser på i alt 15 ECTS på 6. semester, som betyder, at du som udgangspunkt skal finde tilsvarende kurser i udlandet.

Kursusvalget skal fagligt godkendes af Uddannelsesansvarlig for Bioteknologi ud fra en individuel vurdering - derfor opfordrer vi dig til at kontakte din uddannelsesansvarlige for vejledning om kursusvalg i udlandet.

Du finder kontaktoplysninger på Studieportalen under Kontakt og Studieservice –> Uddannelsesansvarlige og uddannelsesudvalg –> Diplomingeniøruddannelserne i Kemiteknologi, Bioteknologi og Fødevareteknologi

Vær opmærksom på at du sideløbende med udlandsopholdet skal forberede dig til dit bachelorprojekt, i forhold til bl.a. gruppedannelse, valg af projekt/virksomhed, valg af vejleder og projektbeskrivelse.

Hvis du vil læse videre på Civilingeniøruddannelsen i Kemi- og bioteknologi, skal du sørge for at opfylde de faglige forudsætninger, der gælder for at blive optaget på denne kandidatuddannelse.

Skal du afsted på Diplomingeniøruddannelsen i Kemiteknologi?

Du kan tage på udlandsophold på dit 6. semester af diplomingeniøruddannelsen.

Du skal dog være opmærksom på, at du har fire obligatoriske kurser på i alt 20 ECTS på 6. semester, som betyder, at du som udgangspunkt skal finde tilsvarende kurser i udlandet.

Kursusvalget skal fagligt godkendes af Uddannelsesansvarlig for Kemiteknologi ud fra en individuel vurdering - derfor opfordrer vi dig til at kontakte din uddannelsesansvarlige for vejledning om kursusvalg i udlandet.

Skal du afsted på Diplomingeniøruddannelsen i Fødevareteknologi?

Du kan tage på udlandsophold på dit 6. semester af diplomingeniøruddannelsen.

Kursusvalget skal fagligt godkendes af Uddannelsesansvarlig for Fødevareteknologi ud fra en individuel vurdering - derfor opfordrer vi dig til at kontakte din uddannelsesansvarlige for vejledning om kursusvalg i udlandet.

Skal du afsted på Civilingeniøruddannelsen i Kemi og bioteknologi?

På Bacheloruddannelsen i Bioteknologi og Bacheloruddannelsen i Kemiteknologi har du overvejende obligatoriske kurser - kun 10 ECTS valgfag på 5. semester og 15 ECTS valgfag på 6. semester, hvor der samtidig skal skrives bacheloropgave. Derfor anbefaler vi ikke udlandsophold på bacheloruddannelsen.

TIl gengæld har du mulighed for at tage på udlandshold på dit 3. semester af kandidatuddannelsen i Kemi- og bioteknologi, hvor der er 30 ECTS valgfrie kurser.

Det er vigtigt, at du har bestået de obligatoriske kurser inden afrejse. Vi anbefaler, at du har en plan for dit speciale, inden du tager afsted på udlandsopholdet samt holder dig for øje, at specialet bør planlægges i løbet af dit tredje semester.

Valg af kurser under udlandsopholdet

Når du har fundet nogle spændende kurser, du vil følge på det udenlandske universitet, skal du undersøge følgende:

• Om kursets indhold overlapper med kurser, du allerede har taget på din uddannelse. Hvis overlappet er for stort, vil du få afslag på at tage kurset i udlandet.
  • Om kurset svarer til det niveau, du læser på.
  • Om du har de faglige forudsætninger for at følge kurset.
  • Hvis kurset skal erstatte et obligatorisk kursus, skal du tjekke at indhold og omfang er tilsvarende.
  • Som kandidatstuderende kan du tage op til 10 ECTS bachelorkurser, hvis det er videregående kurser på bachelordelen på det udenlandske universitet, eller et lignende kursus ikke udbydes af AU.

Populære destinationer for studerende på din uddannelse

Nedenfor kan du se eksempler på, hvor studerende fra din uddannelse har fået en udvekslingsplads inden for de sidste par år:

Diplomingeniør i Bioteknologi

• Taiwan – National Taiwan University
  • United Kingdom – The University of Nottingham
  • United States – University of New Brunswick

Der er mange andre muligheder, som du kan se her

Vælg den rette uddannelse i MoveON-databasen

• Vær opmærksom på at vælge det korrekte "degree programme" inde i MoveON's Database.

• Civilingeniøruddannelse Bachelor Kemiteknologi = TECH - Bachelor's Degree Programme in Chemical Engineering
  • Civilingeniøruddannelse Bachelor bioteknologi = TECH – Bachelor of Biotechnology
  • Civilingeniør Kandidat Kemi- og bioteknologi = TECH - Master of Biotechnology and Chemical Engineering
  • Diplomingeniøruddannelsen i Bioteknologi = TECH - Bachelor of Biotechnology Engineering