Miniguide til den skarpe dialog

Det er vigtigt, at det ALTID er dig selv, der etablerer kontakten til virksomheden.

En e-mail er let at sende, men den er sjældent nok i sig selv. Det vil oftest være den personlige og direkte kontakt, som åbner dørene for dig. Den bedste løsning er derfor at gribe telefonen og ringe op.

Det kan være grænseoverskridende at skulle kontakte en person, du ikke kender. Det er helt almindeligt, hvis du bliver nervøs. Husk, det er en del af læringen i faget. Det allervigtigste er, at du bare er dig selv.

Hvordan kommer du i gang med dialogen, når telefonen pludselig bliver taget, og personen i den anden ende sidder klar til at lytte?  

Sådan kan du gøre, når telefonen bliver taget:

  • Når telefonen bliver taget, præsenterer du dig selv med dit fulde navn – ALTSÅ fornavn og efternavn.
  • Forklar, hvor du ringer fra.
  • Spørg ALTID om vedkommende har tid til at tale – spørg om du ringer på et ubelejligt tidspunkt.
  • Fortæl, hvorfor du ringer, og hvad dit formål er.
  • Spørg, hvem du skal tale med, hvis du ikke er havnet ved den rette person.
  • Bliver du stillet om, begynder du ALTID forfra med at præsentere dig selv etc.

 Sådan kan du få snakken til at gå:

  • Når du har fået skabt kontakten til den rette person, skal du bruge din grundige forberedelse til at stille spørgsmål, fortælle, forklare og spørge ind til virksomhedens interesse for at have dig med i et erhvervsprojektforløb.
  • Det virker velovervejet, hvis du fortæller om, hvorfor du selv har valgt at indgå i erhvervsprojektet, og hvorfor du gerne vil ud til netop denne virksomhed, hvor du kender den fra og har fundet den henne. Det er derfor vigtigt, at du har sat dig ind i virksomhedens profil. Et godt sted at starte er på virksomhedens hjemmeside.
  • Respekter altid, hvis ikke du kan få en afklaring eller et svar med det samme. Men aftal gerne, hvornår du må ringe tilbage for at følge op.

Sådan kan du afslutte samtalen:

  • Hvis virksomheden er interesseret så spørg ind til, hvad næste skridt kunne være – måske har du selv et forslag? Du kan fx. tilbyde at komme på besøg.
  • Sørg altid for at få afleveret dine kontaktoplysninger. Det er en god måde at få rundet en samtale af på. Du kan eventuelt tilbyde at sende en e-mail med dine informationer. Hvis du aftaler det, skal du følge op umiddelbart efter, at du har lagt røret på.
  • Husk at slutte samtalen af med at takke vedkommende for at tale med dig ­– uanset om du får et nej, ja eller et måske.