Biodiversitet i forbindelse med skovrejsning i Danmark

I Danmark er der planer om at etablere 250.000 ha ny skov inden for de kommende årtier. Hensigten med skovrejsningen er ikke bare at reducere klimaeffekterne, men også at sikre rent grundvand, fremme biodiversitet og skabe rekreative værdier. Da klima står højt på dagsordenen vil mange skovrejsninger have til formål at sikre kulstoflagring, og man kan forvente at der vil blive rejst store plantager med hurtigt voksende træer, især gran, og at biodiversitet ikke er i fokus. For at kunne inddrage biodiversitetshensyn langt bedre i fremtidige skovrejsninger er vi sammen med IGN på Københavns Universitet og en lang række offentlige og kommercielle partnere i gang med et projekt kaldet INNO4EST, som handler om at undersøge, hvordan man ved skovrejsning kan tage hensyn ikke bare til klima men også til biodiversitet, rekreation og grundvandsbeskyttelse. Vores del af projektet handler om at undersøge biodiversitet i eksisterende skove med henblik på at kunne identificere hvordan man i fremtidige skovrejsninger kan fremme biodiversiteten bedst muligt.

Der er groft sagt fire elementer, der bestemmer hvilke arter, der kommer i en skov: 1) artssammensætningen af træer, 2) jordens fugtighed og kemiske sammensætning, 3) skovstrukturer (lagdeling, lysninger, skovkanter) og 4) levestedsressourcer (vand, dødt ved, lort, blomster mm), enten hver for sig eller i kombination med hinanden, afhængig af organismens levestedskrav. Desuden betyder nærhed til eksisterende skov meget i forhold til arternes muligheder for at etablere sig.

I 2023/2024 havde vi et team af bachelor- og specialestuderende, der arbejdede med sammenhæng imellem træalder, træarter, og en lang række miljøvariable i forhold til biodiversitet i skove i Aarhus Kommune. Det gav spændende og overraskende nye resultater. I 2024/2025 vil der blive mulighed for at deltage i INNO4EST projektet, hvor vi i samarbejde med Københavns Universitet og skal undersøge skove over hele landet. Vores ’skove’ ligger alle i Jylland. Målet med undersøgelserne er at indsamle data vedr. plante- og insektarter, samt jordfauna og foretage samtidige målinger af parametre, der styrer biodiversiteten (de fire ovennævnte elementer). Derudover vil vi gerne starte projekter, hvor biodiversiteten i selvforyngende skov, blandingsskove, skovlysninger og skovkanter undersøges.

Hvis du synes det lyder spændende så kig op til en snak om mulighederne, og send gerne først en e-mail.

Kontakt:

Jørgen Axelsen (kontor 1120 - 316)

Rikke Reisner Hansen (kontor 1120 - 313)

Beate Strandberg (kontor 1110 – 3. sal)

Projektet er lagt op 15.06.24