Værd at vide om eksamen

Mødetid ved mundtlig eksamen

Det er dit eget ansvar at være mødt frem, når det er din tur til at blive eksamineret. Eksamensrækkefølgen er ikke en tidsplan, så hvis en studerende udebliver, går man med det samme videre til den næste på listen. Hvis du vil være sikker på at blive eksamineret, skal du derfor møde op fra eksamenens start - du kan ikke vide, om alle før dig er mødt op til eksamen.

Ved mundtlige eksamener med forberedelse er mødetid for den første studerende en halv time før eksamens start.

OBS: Af diskretions- og sikkerhedsmæssige årsager oplyser studiekontoret ikke besøgende, hvor og hvornår der afholdes eksamen. Du bedes derfor selv orientere eventuelle venner/bekendte/familie om, hvornår og hvor du skal til eksamen.  

Skriftlig eksamen og eksamensresultater

Skriftlig eksamen:

  • Skriftlig eksamen foregår via Digital Eksamen, med mindre andet er angivet i kursusbeskrivelsen

Eksamensresultater:

Du finder dit eksamensresultat på mitstudie.au.dk, hvor du kan se det, så snart det er registreret.

  • Fristen for offentliggørelse af eksamensresultatet kan du se på eksamensplanen.

Hjælpemidler til eksamen inkl. regler for PC og mobiltelefon

Kursuskataloget kan du i den enkelte kursusbeskrivelse læse, hvilke hjælpemidler du må medbringe til eksamen.

Regler for PC:

PC skal medbringes til eksamen (også når hjælpemidler er 'ingen'), med mindre det specifikt fremgår af kursusbeskrivelsen, at PC ikke må medbringes.

Regler for Mobiltelefon:

Det er udelukkende tilladt at anvendes mobiltelefon under skriftlige eksamen til to-faktorgodkendelse ved logon på AU server. Eksamenstilsynets instruktion skal følges desangående.

Generativ AI (GAI)

Regler for Genereringsværktøjer:

Ved ’Alle’ hjælpemidler, er det forbudt at anvende værktøj til generering af opgaveløsninger (f.eks. ChatGBT, GitHub Copilot, DALL-E 2, GPT-3, GPT-4 eller lignende chatbots og programmer (Large Language Models)), da eksamensopgaver skal udarbejdes selvstændigt og bedømmes individuelt. Anvendelse betragtes som plagiat, da det er forbudt at anvende tekst/kode/illustration lavet af et genereringssystem, og ved eksamen fremstille det som eget arbejde. Hvis genereringsværktøj er tilladt ved en eksamen, vil det specifikt fremgår af kursusbeskrivelsens eksamensnote. Hvis det er tilladt, skal du være opmærksom på, at det er en kilde, og du derfor skal overholde de samme regler om brug af citationstegn og kildehenvisning som ved alle andre kilder, da det ellers vil være plagiat.

Anonymiserede eksamener

På anonymiserede eksamener skal bedømmerne (eksaminator/censor) ikke kende din identitet.

Du må derfor ikke angive navn, studienummer eller anden ID i din besvarelse eller som en del af filnavnet på din besvarelse.

Hvilke eksamener er anonymiserede?

Følgende eksamensformer er anonymiserede fra vintereksamen 2023 og fremefter:

  • Skriftlige stedprøver
  • Hjemmeopgaver uden mundtligt forsvar

Hvis dele af eksamen afleveres uden om WISEflow, kan eksamen ikke anonymiseres.

Du kan se om din eksamen er anonymiseret samme sted, som du uploader din besvarelse i WISEflow:

Brug af flow-løbenummer

Du får tildelt et flow-løbenummer i WISEflow for hver anonymiseret eksamen, du deltager i. Du vil derfor opleve, at nummeret skifter fra eksamen til eksamen.

Du kan se dit flow-løbenummer inde på flowet ved at trykke “Vis omslag”:

Det er ikke nødvendigt at skrive dit flow-løbenummer på din besvarelse, medmindre der er tale om en gruppeopgave.

Anonymiserede gruppeopgaver

Ved anonymiserede gruppeopgaver skal det være tydeligt, hvilke(n) del(e) af opgaven, du er ansvarlig for. Du og dine medstuderende skal anføre jeres flow-løbenummer i det afsnit, I hver især har skrevet i stedet for navn eller studienummer.

Du kan først se dit flow-løbenummer, efter gruppen er dannet.

Feedback på anonymiserede eksamener

Du må gerne oplyse dit flow-løbenummer til din eksaminator, hvis du ønsker at få feedback på din opgave, efter du har fået din karakter.

Hvorfor anonymiseres eksamener?

Uddannelsesudvalget har besluttet at eksamener på AU skal anonymiseres, når der ikke er behov for, at bedømmer kender til eksaminandens identitet. Beslutningen er bl.a. taget på opfordring af studenterorganisationer på tværs af universitetet. 

Anonymisering skal sikre, at du kun bliver bedømt på baggrund af din faglige præstation. Når bedømmerne ikke kender dit navn, kan bedømmelsen ikke blive påvirket af bias om f.eks. køn og race.

Digitalisering af håndskrevet materiale

Hvis du ved skriftlige digitale eksamener har brug for at udarbejde håndskrevet materiale - som f.eks. tegninger, formler eller andet - skal materialet digitaliseres og tilknyttes opgavebesvarelsen. Du er selv ansvarlig for at digitalisere materialet og tilknytte dette opgavebesvarelsen.

Digitaliseringen skal foregå i eksamenstiden og i eksamenslokalet med godkendte digitaliseringsværktøjer.

Tilladte digitaliseringsværktøjer

Hvis du har brug for at udarbejde håndskrevet materiale, skal du vælge mellem følgende løsninger til digitaliseringen:

  • håndholdt webkamera
  • digitalkamera med tømt hukommelse
  • det indbyggede kamera i computeren (det er tilladt at løfte papiret)
  • en håndholdt scanner
  • tegne direkte på din computer ved at bruge mus, tegnepen eller tegneplade

Det er ikke tilladt at benytte mobiltelefon, tablet eller lignende til at digitalisere håndskrevet materiale ved eksamener på Campus. Se regler for kommunikation under skriftlig eksamen på siden 'Digital eksamen' i menuen.

Tilknytning af det digitaliserede materiale til din besvarelse

  • Indsæt det digitaliserede materiale direkte i din opgavebesvarelse, så besvarelsen kan afleveres som ét samlet PDF-dokument.
  • Digitaliser dit håndskrevne materiale løbende under eksamen.
  • Undgå så vidt muligt at tage billeder af en hel A4 side ad gangen. Tag i stedet billeder af halve sider eller specifikke udregninger

Du er selv ansvarlig for, at materialet efter digitaliseringen er af en kvalitet, hvor det er muligt at læse og bedømme det.

Vi anbefaler, at du i god tid inden eksamen afprøver digitaliseringsværktøjet og bliver fortrolig med det, så du er klar til at benytte det til eksamen.

Særlige vilkår til eksamen

Aarhus Universitet tilbyder særlige vilkår til eksamen til studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.   

  • Hvis du har en kronisk funktionsnedsættelse kan du få dispensation til hele dit uddannelsesforløb på Aarhus Universitet.
  • Hvis du har en midlertidig funktionsnedsættelse kan du få dispensation f.eks. et eller flere semestre.

Du skal kun søge én gang på baggrund af den samme funktionsnedsættelse. Hvis du er påvirket af din funktionsnedsættelse over flere eksamensperioder, får du automatisk særlige vilkår til de kommende eksamener i semestret. Husk at holde øje med din e-Boks/Mit.dk - du får brev fra os hvert semester.

Søg dispensation så hurtigt du kan - allerede i starten af semestret   

  • OBS! Hvis du søger sent i forhold til eksamen, kan vi ikke nå at give dig særlige vilkår til eksamen.
  • Det er studienævnet, der behandler din ansøgning. 
  • Husk at vedhæfte relevant dokumentation for din funktionsnedsættelse.  
  • Send dispensationen på mitstudie.au.dk.

Husk at tilmelde dig til eksamen

Vi giver dig dispensation på baggrund af dine eksamenstilmeldinger.

Det skal du gøre

  • Du skal - kun én gang - søge om dispensation på mitstudie.au.dk - husk relevant dokumentation
  • Hold øje med din AU-mail - vi skriver til dig, hvis vi mangler information
  • Du får svar E-boks/Mit.dk
  • Kontakte os, hvis du har ændringer eller tilføjelser

Vil min forlængede tid fremgå af WISEflow?

Din forlængede tid til skriftlige eksamener vil fremgå af WISEflow senest to dage før eksamenen.Hvis ikke den gør det, skal du kontakte din eksamensadministrator i WISEflow.

Din forlængede tid til mundtlige eksamener vil ikke fremgå af WISEflow. Den er dog tænkt ind i planlægningen af rækkefølgelisten til eksamenen.

Studienævnets praksis

Aarhus Universitet kan tilbyde særlige vilkår til eksamen, når:

  • Vi vurderer, det er nødvendigt for at ligestille den studerende med de øvrige medstuderende til eksamen.  
  • Der ikke sker en ændring af niveauet for eksamen.
  • Det er praktisk muligt.

Vigiverdispensation til      

  • Ekstra tid til skriftlige eksamener - 25 % ekstra tid. 
  • Ekstra tid til forberedelse til mundtlig eksamen, hvis eksamen har forberedelsestid - 100% ekstra tid. 
  • IT-hjælpemidler (medstavnings- og oplæsningsprogrammer). 
  • Enerum (kræver særlig dokumentation).   

Hvis du tager kurser på andre fakulteter eller universiteter, kan der være en anden praksis for særlige vilkår til eksamen.

  • Tager du valgfag på et andet universitet? Kontakt studieadministrationen på det andet universitet for at høre om dine muligheder.
  • Tager du valgfag på et andet fakultet på Aarhus Universitet? Administrationen på det andet fakultet får besked om, at du har en kronisk funktionsnedsættelse, der kan give dispensation til særlige vilkår til eksamen.

Vigiver som udgangspunkt ikke dispensation til  

  • Ekstra tid til selve den mundtlige eksamen, da eksamenstiden er vejledende. Vi anbefaler, at du kontakter din underviser, hvis du har behov for særlige hensyn. 
  • Ekstra tid til mundtlig eksamen med en forberedelsestid på 24 timer eller derover.
  • Ekstra tid til skriftlige eksamener på baggrund af andet modersmål end dansk, når den studerende opfylder adgangskravene - for eksempel Dansk A.
  • Ekstra tid til tidsbegrænsede hjemmeopgaver, der varer 24 timer eller længere, da vi forventer, at du selv kan tilrettelægge din arbejdsindsats inden for rammerne.  
  • Ændring af eksamenssprog, da vi vurderer, at det sænker niveauet for eksamen.   
  • Brug af dikteringsprogrammer ved skriftlig eksamen

 Hvis du har spørgsmål, kontakt os på mail

Kommunikation under skriftlig eksamen er ikke tilladt

Når du er til skriftlig eksamen, skal du være opmærksom på, at alle former for kommunikation ikke er tilladt. Kommunikation under eksamen betragtes som snyd.

Det er ikke tilladt at kommunikere gennem kommunikationsplatforme eller fildelingstjenester (eksempelvis OneDrive), og modtager du beskeder eller lignende under en skriftlig eksamen, må du under ingen omstændigheder besvare dem, og du skal straks informere eksamensvagterne om hændelsen. Hvis du ikke gør opmærksom på hændelsen kan dette betragtes som eksamenssnyd.

Snyd til eksamen kan have meget alvorlige konsekvenser for dig, og det forventes, at du kender reglerne. Se mere information om eksamenssnyd under 'Eksamen' > 'Eksamenssnyd' i menuen.

Deltagelse i eksamen fra udlandet

Hvis du er tilmeldt en eksamen, der afholdes på Aarhus Universitet, mens du befinder dig i udlandet, har du følgende muligheder for at deltage i eksamen online.

Skriftlige eksamener

Du kan deltage i en skriftlig eksamen fra udlandet, hvis du søger og får dispensation.

Det er muligt i tilfælde af dokumenterede usædvanlige forhold, såsom semesteroverlap med et universitet i udlandet, dokumenteret sygdom eller juridiske årsager.

Du skal være opmærksom på, at du som studerende selv er ansvarlig for at finde en kontaktperson ved et udenlandsk universitet, der kan være tilsynsførende under din eksamen.

Sørg for at sende din ansøgning hurtigst muligt, da det kan tage flere uger at behandle din sag og koordinere din eksamen med det udenlandske universitet. Vi kontakter dig på din AU-mail, hvis vi har spørgsmål til din sag.

Du kan læse mere om, hvordan du søger dispensation her.

Kontakt faktiskforvaltning.nat-tech@au.dk hvis du har spørgsmål.

Mundtlige eksamener

Du skal kontakte din underviser, hvis du ønsker at deltage i en mundtlig eksamen online fra udlandet. De vil derefter vurdere, om det kan lade sig gøre, f.eks. om det er en fagligt forsvarlig løsning.

Studiekort som legitimation til skriftlige eksamener

Du skal altid medbringe dit studiekort som legitimation til skriftlige stedprøver. Det er for at eksamenstilsynet kan identificere dig som studerende ved AU.

Har du mistet dit studiekort?

Så kan du læse mere her om, hvordan du genbestiller et.

Til eksamenen skal du så i stedet medbringe noget andet offentlig udstedt billedlegitimation (pas eller kørekort) – medarbejderkort eller lignende godtages ikke.

Kontakt

Spørgsmål skal sendes fra din AU-mail til
Studieservice.Nat-Tech@au.dk