Miljølære

Miljølære 1998/99 - Tværfagligt kursustilbud

B-modul, Efterår, 6 point, 30 ECTS

Indhold

Miljølærekurset ved Aarhus Universitet er et tværfagligt fag, som giver indsigt i grundlæggende aspekter af aktuelle miljøproblemer. Der gennemgås basal viden fra naturvidenskab, sundhedsvidenskab, samfundsvidenskab og humaniora med henblik på en mere sammenhængende behandling af konkrete miljøproblemer og disses løsningsmuligheder. Der lægges stor vægt på problemorienteret arbejde i grupper på tværs af de traditionelle fagskel.

Form og omfang

Undervisningen er en blanding af forelæsninger, øvelser, (mange) ekskursioner/institutionsbesøg, seminarer, temaundervisning.

I løbet af kurset arbejder tværfagtligt, sammensatte grupper på en projektopgave, som afleveres og bedømmes ved afslutningen af kurset.

Omfanget af kursus er på ca. 375 timer fordelt i efterårssemestret. Kurset godskrives på de enkelte fag i henhold til de respektive studieordninger.

Bemærk: Miljølærekurset udbydes nu som ét semester kursus med fuld belastning mod tidligere som to semesterkursus over 2 semestre.

Ansøgningsfrist: 2. juni 1998.

Obl.program

80% mødepligt.

Lærere

Der undervises af faste lærerkræfter fra de 4 fakulteter, og kurset er relevant for studerende fra alle fag.

Antal deltagere

Maksimalt deltagerantal: 26.

Målgruppe

Kurset henvender sig til alle universitetsstuderende samt studerende fra andre højere uddannelsesinstitutioner med bestået grunduddannelse samt til personer med behov for efteruddannelse og/eller videreuddannelse.

Kursusdeltagere, der ikke er indskrevet som studerende ved Aarhus Universitet, optages under "Jysk Åben Uddannelse" og skal betale deltagergebyr.

Yderligere information, herunder kursusbeskrivelse og ansøgningssskema fås ved henvendelse til Miljølæres sekretariat, Bio III, bygn. 135, 8000 Aarhus C.

Tlf. 8942 2724.

Eksamen

Eksamen i Miljølære bestås gennem 80% fremmøde samt aflevering af tilfredsstillende projektrapport.

Projektrapporten skal være tværfaglig og udfærdiges i studenter-grupper sammensat på tværs af fagene.

Den mundtlige evaluering af projektrapporten består dels af en kollektiv mundtlig evaluering af opgaven på 60 minutter, dels af en individuel mundtlig eksamination af den studerende på 30 minutter (inklusive tid til votering).

Den studerende bedømmes efter 13-skalaen på baggrund af den studerendes individuelle præstation på baggrund af projektrapporten.