Fysikken i 1800-tallet
Formål
Hovedformålet er at give deltagerne et indtryk af, hvordan den fysik, de kender fra 1. dels undervisningen, er blevet til; men vi vil også beskæftige os med teorier og opfattelser, som nu er forkastede, men som har spillet en rolle i samtiden. Ved at studere, hvordan #232&;n teori overvinder en anden, kan man få en fornemmelse af, hvordan fysikken udvikler sig, og hvad der karakteriserer en god teori. Endvidere bør kurset også kunne føre til en dybere forståelse af den nutidige fysiks begrebsapparat.
Indhold
En historisk oversigt over nogle vigtige fysiske teoriers tilblivelse og udvikling i 1800-tallet. Hovedtemaerne bliver termodynamik og statistisk mekanik, elektromagnetisme og optik, samt atomteori.
Undervisningsform
2 timers forelæsninger plus 2 timers teoretiske øvelser. De sidste vil fortrinsvis blive brugt til gennemgang i seminarform af originale kildetekster.
Litteratur
Robert D. Purrington: Physics in the Nineteenth Century, Rutgers University Press 1997, samt udleverede fotokopier.
Lærer
Ole Knudsen.
Omfang
1 eller 2 point..
Evaluering
1 point opnås ved aktiv deltagelse eller ved at bestå en eksamen, 1 yderligere point opnås ved at skrive en afløsningsopgave.
Forudsætninger
Fysik 111 -12 og fysik 211-12, eller tilsvarende
Physics in the 19th century
The aim of the course is to give an impression of how physics as the students know it through undergraduate studies has developed, which eventually shall lead to a deeper understanding of the conceptual scheme of modern physics.