Faglig kompetence med henblik på gymnasial

4.11 Faglig kompetence med henblik på gymnasial undervisning i fysik og astronomi

En kandidatuddannelse, hvori der indgår et sidefag i fysik, giver faglig kompetence i fysik, hvis den indeholder eller suppleres med modulet Eksperimentel Skolefysik.

Kandidater i materialefysik-kemi skal for at opnå faglig kompetence i såvel fysik som kemi supplere med fysikmodulet Af.4, Eksperimentel Skolefysik, Kemiske Undervisningsforsøg samt et af kemimodulerne Ak.2 og Ak.6.

Kandidater i fysik og teknologi skal for at opnå faglig kompetence i fysik supplere med fysikmodulet Af.4 samt Eksperimentel Skolefysik.

Kandidater med faglig kompetence i fysik kan opnå faglig kompetence i astronomi. For kandidater med hovedfag i fysik eller astronomi kræves mindst 4 point i astrofysik, herunder kurset Bf.42 Observationel Astronomi med projekt (i alt 2 point) samt mindst 2 af kurserne Bf.41, Bf.44, Bf.45 eller Mælkevejssystemet (men ikke begge), Bf.46, Solens Fysik. For kandidater med sidefag i fysik kræves mindst 6 point i astrofysik, herunder kurset Bf.42 Observationel Astronomi med projekt (i alt 2 point) samt mindst 4 af kurserne Bf.41, Bf.44, Bf.45 eller Mælkevejssystemet (men ikke begge), Bf.46, Solens Fysik.