Kandidatuddannelserne i fysik og astronomi

4.5 Kandidatuddannelserne i fysik og astronomi

Kandidatuddannelserne i fysik og astronomi består af 24 studiepoint og bygger på en bacheloruddannelse i fysik. Det samlede omfang af fysik og astronomi i bachelor- og kandidatuddannelse er på mindst 36 studiepoint. Afhængigt af bachelorårets sammensætning skal kandidatuddannelsen således indeholde 14-18 studiepoint i fysik og astronomi. I kandidatuddannelsen indgår

- hovedfag bestående af B- og C-moduler samt evt. projekter og studenterkollokvium mindst 6 point

- speciale 6-12 point

Kandidatuddannelsen skal sammensættes efter studieordningens generelle regler for afslutning af de til 1. delen påbegyndte faglige grundprogrammer m.v., og tilrettelæggelsen sker under vejledning fra instituttet. For hovedfag i astronomi skal der i kursusprogrammet som minimum indgå 4 point inden for astronomi og astrofysik.

Specialestudiet tilrettelægges som et individuelt program under vejledning af èn eller flere lærere fra Institut for Fysik og Astronomi. Der kan eventuelt træffes aftale om vejledning ved eksterne lærere.

Kandidatuddannelsesprogrammer godkendes af studienævnet efter indstilling fra instituttet.

Hvis der ikke indgår et studenterkollokvium i bacheloruddannelsen, skal det indgå i kandidatuddannelsen.

For studerende med 1. del i datalogi-fysik skal kandidatuddannelsen indeholde modulet Sandsynlighedsteori og statistik, hvis dette eller modsvarende ikke i forvejen indgår i studiet.

4.5.1 Evaluering af hovedfagsstudiet i fysik og astronomi

Samtlige moduler i fysik og astronomi på hovedfaget samt det eventuelle studenterkollokvium bedømmes ved intern prøve med bestået/ikke-bestået ved de pågældende kursers afslutning, bortset fra eventuel inddragelse af Eksperimentel Skolefysik, der bedømmes efter 13-skalaen under medvirken af ekstern censor.

4.5.2 Specialeeksamen i fysik og astronomi

Kandidatuddannelsen afsluttes med aflevering af en skriftlig rapport (specialet), som bedømmes sammen med den efterfølgende mundtlige eksamen i specialet. Der bedømmes efter 13-skalaen under medvirken af ekstern censor.

Den mundtlige prøve finder sted senest 6 uger efter aflevering af specialet.

Inden den studerende indstiller sig til specialeeksamen skal alle øvrige dele af kandidatuddannelsen være bestået.