Bacheloruddannelsen

§ 4 Faglige grundprogrammer og støttefag

Studiernes indledende dele fastlægges gennem et eller to faglige grundprogrammer samt et støttefag eller støttefagsprogram.

Faglige grundprogrammer:

Et grundprogram i et givet fag har normalt et omfang på 12 studiepoints. Grundprogrammerne er opdelt i fagmoduler, men dele af eller et helt grundprogram kan udgøre en eksamensmæssig helhed.

Gennem grundprogrammet skal den studerende gøres fortrolig med basale emner, metoder og resultater inden for faget.

Grundprogrammet er en forudsætning for videregående studier i faget og for, at faget kan indgå i uddannelsens betegnelse.



Der udbydes grundprogrammer inden for følgende fag:

Matematik, datalogi, statistik, økonomi, fysik, kemi, biologi, molekylær biologi og geologi.

I studieordningens faglige rammebeskrivelser er de faglige grundprogrammers indhold, opdeling i moduler m.v. beskrevet.

Støttefagsprogrammer:

I tilslutning til de faglige grundprogrammer og som forudsætning for videregående studier kræves, at der bestås en række nødvendige støttefag.

Hvor et støttefag er opdelt i flere moduler kan disse udgøre en eksamensmæssig enhed.

Støttefagsundervisning udbydes i fagene matematik, datalogi, statistik, fysik, kemi  og biologi.

Støttefagsprogrammernes indhold, opdeling i moduler m.v. er beskrevet i studieordningens faglige rammebeskrivelser.

§ 5 Udbudte kurser

Kurserne udbydes som

Grundkurser

Overbygningskurser

A-moduler (suppleringskurser)

 

B-moduler (faste overbygningskurser)

 

C-moduler (øvrige overbygningskurser)

Støttefagskurser

Grundkurser betegner de moduler, der indgår som obligatorisk del af det faglige grundprogram og som typisk vil være indeholdt i studiets 1. del.

Overbygningskurser bygger på grundkurserne, og vil normalt have disse som faglig forudsætning.

A-moduler supplerer grundkurserne på studiets 1. del, og læses på bacheloråret og på kandidatuddannelsen. A-modulerne tjener til at skabe faglig bredde i uddannelsen. A-moduler betegner kurser i centrale discipliner indenfor faget, der evt. i udvalg,

  • supplerer grundkurserne til et fagligt grundprogram,
  • udgør en obligatorisk del af programmet i uddannelsens hovedfag
  • er obligatoriske for sidefag og opnåelsen af faglig kompetence med henblik på undervisning i gymnasieskolen.

B-moduler er regelmæssigt udbudte overbygningskurser indenfor hovedemner i faget, der læses på kandidatuddannelsen og for nogles vedkommende på bacheloråret. B-modulerne bygger på èt eller flere A-moduler

C-moduler er overbygningskurser, der udbydes ad hoc inden for særlige emner det pågældende undervisningsår især med henblik på kandidat- eller forskeruddannelser, og hvor forudsætningskrav afhænger af emnet.

I studieordningens faglige rammebeskrivelser gives en fortegnelse af udbuddet af grundkurser, A-moduler og B-moduler samt støttefagskurser. Kurserne beskrives nærmere i studieordningens kursusbeskrivelse. C-moduler udbydes af institutterne i de årlige kursuskataloger eller ved opslag. I forbindelse med udbuddet udformes en kursusbeskrivelse. I kursusbeskrivelserne angives de faglige forudsætninger, der skal være opfyldt for at følge kurserne.

Der kan endvidere udbydes fagpakker med et omfang på 6 point. Pakkerne er enten tværfaglige eller en introduktion til èt fagområde for studerende med hovedfag inden for et andet fagområde. Der kan normalt højst indgå èn sådan pakke i en kandiatuddannelse.

Her ud over udbydes der særlige bachelorkurser/-programmer som er faste undervisningstilbud, der sigter specielt på at give en afrundet bacheloruddannelse, evt. med særligt erhvervssigte.

§ 6 Studiernes 1. dele

En 1. del er et studieprogram af omfang 24 points, som udgør indledningen til bacheloruddannelsen. 1. delen er sammensat ud fra et eller to faglige grundprogrammer og det tilhørende støttefagsprogram. Tofags 1. delene er tilrettelagt således, at valg af centralt fag/hovedfag først behøver at foretages efter bestået 1. del.

I studieordningens faglige rammebeskrivelser er de fastlagte 1. dele beskrevet, hvad angår modulsammensætning m.v. Anden sammensætning af 1. dels programmet kræver godkendelse i det pågældende studienævn.

Studerende optages til studierne på fastlagte 1. årsprogrammer, indgange, hvis sammensætning giver mulighed for valg af en eller flere 1. dele.

Med studieordningen er fastlagt følgende 1. dele:

  • Biologi
  • Geologi
  • Matematik-datalogi
  • Matematik
  • Matematik-statistik
  • Statistik-datalogi
  • Datalogi-økonomi
  • Matematik-fysik
  • Matematik-kemi
  • Matematik-biologi
  • Matematik-Økonomi
  • Kemi-biologi
  • Medicinalkemi
  • Datalogi-fysik
  • Fysik-kemi
  • Teknisk Fysik
  • Kemi
  • Lærerbacheloruddannelsen
  • Kemi-Molekylær Biologi
  • Bioteknologi-erhvervsøkonomi

§ 7 Bacheloråret

En bacheloruddannelse består af en 1. del afrundet med et 1-årigt studieprogram, bacheloråret.

Tilrettelæggelsen af bacheloråret sker under vejledning. I programmet skal indgå et projektarbejde, bachelorprojektet, af omfang 2-4 studiepoint.

Det samlede program på 1. del og bachelorår skal indeholde et program i èt fagområde, uddannelsens centrale fag, der incl. projektet er af et omfang på mindst 18 studiepoint. Programmet skal være afrundet og indeholde et grundprogram i faget.
For visse 2-fagsuddannelser tillades, at bacheloruddannelsens centrale fag er på 16 point.

Bachelorprojektet har form af et mindre eksperimentelt eller teoretisk arbejde. Projektet er tidsmæssigt placeret i sidste del af 3. studieår og afsluttes med et skriftligt arbejde.

For de enkelte fag kan der fastlægges særlige bachelorprogrammer.

De nærmere retningslinier herfor er for de enkelte fag fastsat i studieordningens faglige rammebeskrivelser, medens de faglige forudsætninger for videregående moduler i bacheloråret fremgår af modulbeskrivelsen i studieordningens kursusbeskrivelser.