Indledende mekanik

INDLEDENDE MEKANIK

 

Målbeskrivelse

Mekanik handler om sammenhængen mellem kræfter og bevægelse. Kurset tager udgangspunkt i de mekanikkundskaber, den studerende har tilegnet sig i gymnasiet. Emnerækken er i nogen grad sammenfaldende med det allerede kendte og inkluderer bl.a. kraft- og impulsbegreberne, Newtons love, arbejde og energi. Det er kursets mål at den studerende bliver i stand til at behandle de enkelte emner på et væsentligt mere avanceret teknisk niveau end tidligere og samtidig opnår en dybere forståelse.

Kurset "Indledende mekanik" er det første af et indledende forløb på seks. Forløbet giver en sammenhængende præsentation af fysikken i sin helhed. Målsætningen for det samlede forløb er, at den studerende skal få et overblik over fysikkens mangfoldighed, få et klart indblik i sammenhængen mellem fysikkens enkelte discipliner samt blive i stand til at behandle karakteristiske problemstillinger inden for de enkelte discipliner.
Endvidere skal den studerende opnå indsigt i historiske aspekter af fysikkens udvikling.

Indhold

Kurset består af en teoretisk og en eksperimentel del.

Den teoretiske del har følgende overskrifter:
1. Enheder, fysiske størrelser og vektorer
2. Bevægelse, hastighed og acceleration
3. Newtons love og anvendelser heraf
4. Arbejde og kinetisk energi
5. Potentiel energi og energibevarelse
6. Impulsbegrebet
7. Stive legemers bevægelse

Den eksperimentelle del er snævert forbundet med den teoretiske del og består af en række laboratorieøvelser.

Lærebog

 H. D. Young and R. A. Freedman, 'University Physics' (11. udgave), kapitlerne 1-10. Noter mv. til eksperimentelle del.

Undervisningsform

Teoretisk del: 3 timers forelæsninger og 4 timers teoretiske øvelser per uge i uger uden eksperimentelle øvelser, og 3 timers forelæsninger og 2 timers teoretiske øvelser i uger med eksperimentelle øvelser.

Eksperimentel del: 3 timers øvelser hver anden uge (i gennemsnit).

Bemanding

Forelæser Peter Balling (1. kvarter) og Preben Hvelplund (3. kvarter);
koordinator af laboratorieøvelser Helge Knudsen

Forudsætninger

Gymnasialt A-niveau i fysik og matematik.

Evalueringsform

Bestået/ikke-bestået på grundlag af godkendelse af 5 afleveringsopgaver, rapport over de 3 laboratorieøvelser samt eksperimentelt projekt, der afvikles i ugerne 42-43 hhv. evalueringsugerne efter 3. kvarter.

Placering

1. og 3. kvarter

Omfang

5 ECTS