StatsRådet

StatsRådet er de studerendes fagråd ved Institut for Statskundskab, Aarhus BSS.

At vi er de studerendes fagråd betyder, at vi er en interesseorganisation, der har som formål at sikre de bedst mulige forhold for de studerende ved IFSK. 

Den bedste måde at holde sig opdateret på StatsRådets arbejde og blive klogere på, hvad vi egentligt går og laver, er ved at følge os på StatsRådets Facebookside.

StatsRådets arbejde

StatsRådet har eksisteret siden starten af 1970'erne og består af 19 indvalgte medlemmer. Medlemmerne vælges af de studerende på IFSK ved den årlige generalforsamling i starten af oktober.

En vigtig del af StatsRådets arbejde består i at repræsentere de studerende i de forskellige medbestemmelsesorganer på universitetet som studienævnet og akademisk råd. Herigennem søger StatsRådet at sikre de bedst mulige rammer for de studerende.

Udover den formelle repræsentation står StatsRådet også for en mere uformel kontakt med institutledelsen, forskere og undervisere på statskundskab.

Endeligt er StatsRådet en del af Studenterrådet, som varetager de studerendes interesser på hele Aarhus Universitet. Her er det StatsRådets opgave at repræsentere de studerende på IFSK i studenterrådet, så de studerendes interesser varetages på alle universitetets niveauer.

Du kan læse mere om Studenterrådet på deres hjemmeside.

Møder

StatsRådet holder møde hver tredje uge, hvor forskellige studenterpolitiske emner diskuteres, og der tages beslutninger i aktuelle sager. Møderne er som udgangspunkt åbne for alle, så er der et punkt på  dagsorden, du brander særligt for, er du altid velkommen til at møde op.

Men StatsRådet er ikke kun politik og lange møder. Vi har vores eget kontor på Foreningsgangen, hvor vi ofte mødes over en kop kaffe eller en kold øl, ligesom kontoret altid er åbent for andre studerende på IFSK, når dagene på læsesalen bliver lidt for lange.

DJØF

StatsRådet er den lokale baggrundsgruppe for DJØF Studerende på Statskundskab og fungerer dermed som det naturlige bindeled mellem dig og din fagforening DJØF.

Vedtægter

StatsRådets vedtægter, anno oktober 2025

Kapitel 1: Navn og formål

§ 1 Foreningens navn er Statsrådet og har hjemsted på Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet.
§ 2 Statsrådets formål er at repræsentere og varetage de studerendes interesser. Både økonomiske, faglige og sociale interesser.

  • Stk. 2 De studerende forstås som studerende indskrevet ved Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet, samt studerende der har undervisningsaktiviteter herunder.

§ 3 Statsrådet arbejder uafhængigt af partipolitiske, økonomiske og ideologiske interesser.
§ 4 Statsrådet er et fagråd under Studenterrådet ved Aarhus Universitet og repræsenterer de studerende i Studenterrådets Fællesråd

Kapitel 2: Generalforsamlingen

§ 5 Generalforsamlingen er Statsrådets øverste myndighed. Generalforsamlingen udskrives af Forretningsudvalget.

  • Stk. 2 Ordinær generalforsamling afholdelses i ultimo september eller primo oktober
  • Stk. 3 Generalforsamlingen skal indkaldes med mindst 14 dages varsel og udsendes i videst muligt omfang. Tid, sted og dagsorden skal fremgå ved indkaldelsen.

§ 6 Generalforsamlingen skal som minimum indeholde følgende punkter på dagsordenen

1) Formalia
a) Valg af dirigent
b) Konstatering af gyldighed
c) Valg af stemmetællere
d) Godkendelse af dagsorden

2) Forretningsudvalgets beretning

3) Statsrådssekretærens fremlæggelse af regnskabet

4) Behandling af indkomne forslag

5) Valg til Statsrådet
a) Valg af repræsentanter til Statsrådets Forretningsudvalg
b) Valg af to kritiske revisorer og valg af to revisorsuppleanter
c) Valg af Statsrådsmedlemmer

6) Eventuelt

  • Stk. 2 Statsrådssekretæren agerer som referent under generalforsamlingen.

§ 7 Enhver studerende indskrevet ved Institut for Statskundskab kan opstille til Statsrådet

  • Stk. 2 Kritiske revisorer og revisorsuppleanter er ikke omfattet af habilitetskravet i stk. 1.

§ 8 For at opstille til Statsrådet skal man melde sit kandidatur ved generalforsamlingen eller skriftligt til Statsrådssekretæren senest dagen før generalforsamlingen
§ 9 Valg på generalforsamlingen skal ske jf. Appendiks A om valg og prioritering

  • Stk. 2 Alle studerende indskrevet ved Institut for Statskundskab har stemmeret, og mulighed for at opstille ved valget til Statsrådet. Ved valgets afholdelse kan dirigenten kræve fremvisning af dokumentation for dette.”

Kapitel 3: Ekstraordinær generalforsamling

§ 10 Ekstraordinær generalforsamling afholdes såfremt

1) Et simpelt flertal af alle medlemmer ønsker det til et Statsrådsmøde
2) Et ⅔ af fremmødte ønsker det til et Statsrådsmøde
3) En ⅓ af forretningsudvalget ønsker det.
  • Stk. 2 Den ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes med 7 dages varsel og udsendes i videst muligt omfang. Tid, sted og dagsorden skal fremgå ved indkaldelsen.
  • Stk. 3 Den ekstraordinær generalforsamling har samme kompetencer som den ordinære generalforsamling jf. §5.
  • Stk. 4 Den begærende part sætter dagsordenen. Denne dagsorden skal dog som minimum indeholde:
1. Valg af dirigent
2. Valg af referent
3. Konstatering af generalforsamlingens gyldighed
4. Eventuelt

Kapitel 4: Konstituering af Statsrådet

§ 11 Det konstituerende møde er det første Statsrådsmøde efter generalforsamlingen. Det konstituerende møde skal afholdes senest 10 dage efter generalforsamlingen, men det tilstræbes at man afholder mødet umiddelbart efter generalforsamlingen.

  • Stk. 2 Indkaldelse til mødet og ledelsen af dette foretages af Statsrådssekretæren.
  • Stk. 3 Dagsorden for det konstituerende møde skal mindst indeholde følgende punkter:
1) Godkendelse af dagsorden
2) Valg af stemmetællere
3) Valg til stående udvalg
4) Opstilling til valg til organer uden for Statsrådet
a) Studienævn
b) Akademisk råd
c) Bestyrelse
5) Oprettelse og nedsættelse af ad hoc udvalg for det kommende Statsråds år.
6) Vedtagelse af samværspolitik
7) Eventuelt.
  • Stk. 4 Opstillingen jf.stk. 3, nr. 3. skal ske jf Appendiks A om valg og prioritering.
  • Stk. 4 Valg til andre organer ikke nævnt i stk. 3, nr. 3. Vælges af et flertal i Forretningsudvalget. Denne afstemning kan delegeres til beslutning på et Statsrådsmøde

Kapitel 5: Forretningsudvalget

§ 12 Forretningsudvalget forestår den daglige ledelse og koordination af Statsrådet.
§ 13 Forretningsudvalget består af 9 medlemmer, hvoraf 8 vælges på generalforsamlingen. Det 9. medlem vælges blandt Statsrådets delegation i Studienævnet af de øvrige Studienævnsmedlemmer, som tiltræder i kalenderåret efter at generalforsamlingen har fundet sted.

  • Stk. 2 Ved et medlems udtrædelse af forretningsudvalget, indsuppleres der til udvalget på førstkommende Statsrådssmøde jf. Appendiks A om valg og prioritering.
  • Stk. 3 Kan Studienævnsmedlemmerne ikke opnå enighed om valg af forretningsudvalgsmedlem forelægges beslutningen et Statsrådsmøde, hvorpå der foretages valg efter proceduren I Afsnit 2 I Appendiks A om valg og prioritering.

§14 Forretningsudvalget ansætter og afskediger Statsrådssekretæren, hvis arbejdsopgaver fastlægges af Forretningsudvalget.

  • Stk. 2 Afskedigelse af Statsrådssekretæren skal forelægges på førstkommende statsrådsmøde til godkendelse

§ 15 Forretningsudvalg konstituerer sig selv senest 14 dage efter generalforsamlingen med fordeling af ansvarsområder og arbejdsopgaver.
§ 16 Forretningsudvalgsmøder er åbne
§ 17 Forretningsudvalget er beslutningsdygtige når 5 medlemmer er tilstede, beslutninger træffes ved simpelt flertal

Kapitel 6: Statsrådets arbejdsgang og økonomi

§ 18 Statsrådet består af et forretningsudvalg, Statsrådssmedlemmer, stående udvalg samt én Statsrådssekretær

  • Stk. 2 Forretningsudvalget nedsætter stående udvalg, samt udpeger en udvalgssekretær, der står for driften af udvalget. Forretningsudvalget kan til enhver tid nedsætte yderligere udvalg samt arbejdsgrupper.
  • Stk. 3 Der skal som minimum nedsættes
1) Fagligt udvalg, der fastlægger Statsrådets politiske linje i Studienævn, Akademisk Råd og Bestyrelsen ved Aarhus Universitet.
2) Fællesrådsudvalg der fastlægger den politiske linje i Studenterrådets Fællesråd
3) Studiemiljø, der planlægger og udfører arrangementer med henblik på at styrke det faglige og sociale studiemiljø på Institut for Statskundskab
4) Øl- og vinudvalget, der har til formål at lave interne sociale arrangementer for Statsrådets medlemmer

§ 19 Forretningsudvalget har til ansvar at indkalde til statsrådssmøder med afholdelse som minimum hver 3. uge i undervisningsperioden samt udarbejde et forslag til dagsorden, som udsendes senest 5 dage før mødets afholdelse.

  • Stk. 2 Der kan indkaldes til ekstraordinært møde såfremt ⅓ af enten forretningsudvalget eller statsrådssmedlemmerne ønsker dette. Indkaldelsen skal indeholde et forslag til dagsorden.
  • Stk. 3 Ekstraordinære møder kan afholdes med 24 timers varsel.

§20 Møder i Statsråds regi, skal være åbne med taleret til enhver indskrevet ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet.
§ 21 Yderligere omstændigheder vedrørende mødernes afholdelse kan fastsættes i en forretningsorden vedtaget på et Statsrådsmøde. Vedtaget med almindelig stemmeflertal.
§ 22 Udvalgene skal på førstkommende møde efter deres nedsættelse, vedtage en gældende forretningsorden.

  • Stk. 2. Møderne i udvalgene ledes af det ansvarlige forretningsudvalgsmedlem, medmindre andet er bestemt i udvalgets forretningsorden.
  • Stk. 3 Forretningsudvalget skal vedtage en forretningsorden på det konstituerende møde, som godkendes på førstkommende statsrådsmøde
  • Stk. 4 Der kan fraviges fra stk. 3 såfremt der foreligger sager der af personlige, økonomiske eller lignende forhold der kræver at punktet behandles for lukkede døre.

§ 23 Regnskabsåret går fra 1. oktober til 30. september.

  • Stk. 2 Regnskabet skal revideres og forelægges på et Statsrådsmøde til godkendelse ved regnskabsårets afslutning.
  • Stk. 3 Revision af regnskabet foretages af de kritiske revisorer, som vælges på generalforsamlingen.
  • Stk. 4 De kritiske revisorer kan til enhver tid forlange regnskabet udleveret til revision.

§24 Budgettet udarbejdes af Forretningsudvalget, til godkendelse hos Statsrådet på Statsrådsmøde

  • Stk. 2 Ethvert medlem af Statsrådet kan stille forslag til budgettet.
  • Stk. 3 For Statsrådets forpligtelser hæfter alene Statsrådets formue.
  • Stk. 4 Statsrådet kan alene optage gæld ved vedtagelse eller revision af budget.

Kapitel 7: Beslutningsdygtighed og mandat i Statsrådet

§ 25 Statsrådet er beslutningsdygtige når, mindst 12 Statsrådssmedlemmer eller forretningsudvalgsmedlemmer er til stede til Statsrådsmøder.
§ 26 Beslutninger træffes ved simpelt flertal blandt de, af de stemmeberettigede, afgivne stemmer, medmindre andet er fastsat i nærværende vedtægter.

  • Stk. 2 2 Er der fremsat flere end to sideordnede forslag, skal afstemningen foregå som angivet Afsnit 1 af i Appendiks A om valg og prioritering.
  • Stk. 3 Afstemning om ændringsforslag skal foretages før afstemningen om hovedforslaget.

§ 27 Ønsker et medlem at udtræde af Statsrådet, meddeles dette skriftligt til forretningsudvalget.
§ 28 Forretningsudvalget kan ved gentagende fravær til Statsrådsmøder vælge at fratage det pågældende medlem sit mandat i Statsrådet. Proceduren for dette fastsættes i forretningsudvalgets forretningsorden.

Kapitel 8: Statsrådsrepræsentanter i råd og nævn uden for Statsrådet

§ 29 Opstillingen til råd og nævn uden for Statsrådet foretages på det konstituerende møde jf. §11, stk. 3, nr. 3

  • Stk. 2 En kandidat, der ønsker at opstille på Statsrådslisten, skal meddele sit kandidatur på det konstituerende møde jf. stk. 1. eller skriftligt til Statsrådssekretæren senest dagen før det pågældende møde.”

§ 30 Kun medlemmer af Statsrådet kan opstilles for Statsrådet.

  • Stk. 2 Alle valgte og udpegede repræsentanter repræsenterer Statsrådets holdninger i de pågældnede organer
  • Stk. 3 Statsrådsmedlemmer har stemmeret ved valget af kandidater.

§ 31 Valget af kandidater samt prioriteringen af disse følger Appendiks A om valg og prioritering.

Kapitel 9: Gyldigheden af vedtægter, samt vedtægtsændringer

§ 32 Disse vedtægter træder i kraft umiddelbart efter vedtagelse
§ 33 Ændringsforslag til Statsrådets vedtægter skal senest syv dage inden generalforsamlingen være forretningsudvalget i hænde.

  • Stk. 2 Ændringsforslag til Statsrådets vedtægter offentliggøres senest fem dage inden generalforsamlingen.
  • Stk. 3 De enkelte ændringsforslag kan vedtages med almindeligt flertal, medens de samlede ændrede vedtægter skal vedtages med 2/3 flertal.
  • Stk. 4 Der kan på generalforsamlingen stilles ændringsforslag til ændringsforslag.
  • Stk. 5 Stavefejl, grammatiske fejl og fejl i henvisninger ved nærværende vedtægter rettes uden anvendelse af reglerne for vedtægtsændringer i de tilfælde, hvor der ikke ændres substantielt i nærværende vedtægtelserne. Rettelsen skal forelægges StatsRådet, hvor ethvert medlem kan kræve det til afstemning, hvis der foreligger tvivl om, hvad konsekvensen er af rettelsen

Appendiks A: Om valg og prioritering

§ 1 Alle valg af personer foregår ved hemmelig skriftlig afstemning.

  • Stk. 2 Alle stemmer til personvalg skal optælles af valgte stemmetællere, antallet af stemmer bekendtgøres alene til kandidaten der har modtaget stemmerne såfremt det ønskes

Afsnit 1: Valg af enkeltpersoner

§ 2 Ved valg af en enkeltperson afholdes valget med prioriteret stemmeafgivning
§ 3 Hver stemmeberettiget kan rangordne kandidaterne efter ønske ved at anføre 1, 2, 3 osv. ud for de enkelte kandidater.
§ 4 Der kan prioriteres så mange kandidater som der er opstillet.
§ 5 Herefter optælles alle stemmeberettigedes førsteprioritetsstemmer.
§ 6 Opnår en kandidat herefter mere end 50% af de afgivne stemmer er personen valgt.
§ 7 Opnår en kandidat ikke mere end 50% af de afgivne stemmer, udgår den kandidat med færrest stemmer. Disse stemmer overføres til vælgernes næste prioritering.
§ 8 Denne proces gentages indtil en kandidat opfylder kravet i § 6.
§ 9 Er der ikke anført yderligere prioriterede kandidater på stemmesedlen, udgår stemmesedlen og skal således heller ikke tælle med i de 50% som nævnt i §6.

Afsnit 2: Valg af flere personer

§ 10 Ved valg af en flere personer afholdes valget efter principperne i Enkelt overførbar stemme (STV)
§ 11 Opstilles der færre personer end der er pladser, afholdes der til disse poster fredsvalg.
§ 12 Hver stemmeberettiget kan rangordne kandidaterne efter ønske ved at anføre 1, 2, 3 osv. ud for de enkelte kandidater.
§ 13 Der kan prioriteres så mange kandidater som der er opstillet.
§ 14 For at blive valgt skal en kandidat opnå kvoten. Kvoten beregnes som nedenstående, afrundet til nærmeste hele tal.
§15 Herefter optælles alle stemmeberettigedes førsteprioritetsstemmer. Kandidater der har opnået kvoten er derefter valgt.
§ 16 Hvis en kandidat opnår flere stemmer end kvoten, fordeles de overskydende stemmer forholdsmæssigt til de næste prioriterede kandidater på de pågældende stemmesedler.
§ 17 Hvis ingen yderligere kandidater opnår kvoten, udgår den kandidat med færrest stemmer. Disse stemmer overføres til vælgernes næste prioritering.
§ 18 Processen med fordeling af overskydende stemmer og udelukkelse af kandidater gentages, indtil alle pladser er besat.
§ 19 Hvis alle fordelingsrunder er gennemført, og ingen yderligere kandidater kan vælges efter de i §13-18 nævnte regler, udfyldes de resterende pladser ved at tildele dem til de kandidater med flest stemmer i den sidste optællingsrunde, indtil det krævede antal kandidater er valgt. Ved stemmelighed afgøres valget ved lodtrækning.

Afsnit 3: Valg og prioritering på opstillingslister.

§ 20 Dette afsnit gælder for opstillingerne på det konstituerende møde nævnt i vedtægternes §11, stk. 3. nr. 3.
§ 21 Der foretages først valg om de valgbare pladser. Antallet af valgbare pladser baseres på det antal pladser Statsrådet opnåede til forrige universitetsvalg.

  • Stk. 2 Valget til de valgbare pladser finder sted jf. proceduren i Afsnit 2 i Appendiks A om valg og prioritering, såfremt der er mere end én valgbarplads. Er der kun 1 valgbar plads, finder valget sted efter proceduren i Afsnit 3

§ 22 Herefter foretages en prioritering på listen ved følgende metode.

  • Stk. 2 De valgte personer kan aftale prioriteringen til de valgbare pladser
  • Stk. 3 ⅓ af de fremmødte kan ved anmoning herom kræve afstemning om prioritering uanset bestemmelsen i stk. 2.

§ 23 Nedenstående paragraffer gælder også den øvrige prioritering udenfor de valgbare pladser.
§ 24 Der vælges til hvert enkelte plads på opstillingslisten jf. reglerne i Afsnit 1.

  • Stk. 2 Dette gælder også for prioriteringen udenfor de valgbare pladser
  • Stk. 3 Kandidater der ønsker at opstille på listen udenfor de valgbare pladser kan ligeledes aftalte prioriteringen