Studienævnet for Statskundskab og Samfundsfag

Hvad laver studienævnet?

Studienævnet tilrettelægger sammen med studielederen og studieadministrationen din uddannelse.

Som studerende er det dig, der oplever undervisningen, fagenes sammenhæng, eksamensformerne mv. Og det er dig, der skal bruge uddannelsen fremover. Derfor er det vigtigt, at du er med ved bordet, når din uddannelse skal tilrettelægges, udvikles og evalueres.

I studienævnet har du mulighed for at få indflydelse på tilrettelæggelse af undervisningen, eksamensformer, indholdet i studieordningen, evaluering af undervisningsforløb, dispensationssager og meget mere.

Pladserne i studienævnet er ligeligt fordelt mellem undervisere og studerende. Repræsentanterne vælges ind i studienævnet i forbindelse med universitetsvalget.

Vi har brug for dig i studienævnet!


Hvad får du ud af at sidde i studienævnet?

Som medlem i studienævnet får du:

  1. Indflydelse på dit studie. Du er med til at træffe vigtige beslutninger om f.eks. udvikling af studiet og eksamensformer, vægtningen af forskellige projektforløb, evaluering af undervisningen mv.
  2. Erfaring med at arbejde i en stor, kompleks og politisk organisation. Et godt punkt at have på sit CV, når du skal ud på arbejdsmarkedet.
  3. Et stærkt fagligt netværk med undervisere, ledelse og studerende.
  4. Et godt kendskab til de politiske og samfundsmæssige rammer der arbejdes under.

Sådan kommer du ind i studienævnet

Det kan lyde omstændigt at stille op til valg som studienævnsrepræsentant. Men det er ikke så svært. Og vi har brug for dig.
________

Sådan gør du:

  1. Gå ind på den centrale side for universitetsvalg for studerende på https://medarbejdere.au.dk/strategi/universitetsvalg/valg-til-studerende.
  2. Opstillingsperioden er i oktober. I denne periode vil links til valgsystemet E-vote være tilgængelig, hvor du kan registrere dig som kandidat til studienævnet.
  3. I november stemmes der i E-vote mellem de opstillede kandidater – og folk vælges ind. Der er sjældent kampvalg.

________

Få hjælp:

  • Du er meget velkommen til at tage fat i medlemmer af studienævnet, hvis du har spørgsmål. Du finder kontaktlysningerne her på siden. 
  • Du finder også vejledninger på valgsiderne, op til – og under opstillingsperioden. Og du kan altid kontakte valgsekretariatet med konkrete spørgsmål på valg@au.dk.
  • Der er flere studenterforeninger, som kan hjælpe i forhold til opstilling, blandt andet Studenterrådet og Frit Forum.
  • Du kan desuden også finde hjælp i Brugervejledningen på denne side.

Vil du vide mere?

Vi er klar til at besvare dine spørgsmål og tage en uforpligtende snak om, hvad det indebærer at sidde i studienævnet.

Du finder kontaktoplysningerne på studienævnets medlemmer nederst på siden.

Uddybende beskrivelse af arbejdet

Du kan se den officielle, uddybende beskrivelse af studienævnets arbejdsområder i forretningsordenen for studienævn

Medlemmer

Studienævnet består af 8 medlemmer, heraf 4 undervisere (VIP) og 4 studenterrepræsentanter.

VIP-repræsentanter valgt i perioden 1. februar 2024 - 31. januar 2027: 


Studenterrepræsentanter valgt i perioden 1. februar 2025 - 31. januar 2026: 

  • Rasmus Bøgh Vinther (næstforperson) - 202009852@post.au.dk
  • Nanna Lippert Troelsen
  • Cornelius Kristian Kjærgaard Gosvig
  • Viktoria Malaika Guldmann Sekwati

Studienævnsmedlemmerne skal ikke kontaktes ved spørgsmål til dispensationer eller meritansøgninger. Kontakt i stedet sagsbehandlerne nedenfor.

Studienævnssupport: 

  • Uddannelsesrådgiver Ida Ravn Eriksen - idare@au.dk
  • Sagsbehandler Linda Esmann Andersen - lea@au.dk  
  • Sagsbehandler Pernille Aaen - peaa@au.dk 

Udvalg

Dispensationsudvalg

  • Lektor Suthan Krishnarajan
  • Studerende Cornelius Kristian Kjærgaard Gosvig

Udvalget supporteres af sagsbehandlere Linda Esmann Andersen (lea@au.dk) og Pernille Aaen (peaa@au.dk) 
 

Kandidatoptag- og kvote 2-udvalg

  • Professor Martin Bækgaard
  • Lektor Rasmus Brun Pedersen
  • Studerende Nanna Lippert Troelsen

Studienævnets møder

Ansøgninger om dispensationer, der ønskes behandlet på nedenstående møder, skal være studienævnet i hænde senest én uge før det pågældende studienævnsmøde.

Dagsordenen offentliggøres ca. en uge før studienævnsmøderne.

2025

17. juni 2025 kl. 13-15

  • Referat 
  • Dagsorden


15. maj 2025 kl. 13-15

  • Referat
  • Dagsorden


23. april 2025 kl. 13-15


31. marts 2025 kl. 13-15


10. marts 2025 kl. 13-15


22. januar 2025 kl. 15-16

2024

22. januar 2025 kl. 14-15


12. december 2024 kl. 13-15


14. november 2024 kl. 10-12


7. oktober 2024 kl. 14-16


9. september 2024 kl. 13-15


14. juni 2024 kl. 10-12


17. maj 2024 kl. 10-12


15. april 2024 kl. 10-12


12. marts 2024 kl. 10-12


30. januar 2024 kl. 14-15

2023

30. januar 2024 kl. 13-14


14. december 2023 kl. 13-15


14. november 2023 kl. 10-12


11. oktober 2023 kl. 13-15


14. september 2023 kl. 10-12


15. juni 2023 kl. 13-15


9. maj 2023 kl. 10-12


14. april 2023 kl. 10-12


8. marts 2023 kl. 13-15


1. februar 2023 kl. 14-15

2022

1. februar 2023 kl 13-14


14. december 2022 kl. 10-12


15. november 2022 kl. 13-15


4. november 2022 kl. 10.15-11


11. oktober 2022 kl. 13-15


13. september 2022 kl. 13-15


9. juni 2022 kl. 13-15


9. maj 2022 kl. 13-15


5. april 2022 kl. 13-15


8. marts 2022 kl. 13-15


8. februar 2022 kl. 14-15

2021

8. februar 2022 kl. 13-14


3. december 2021 kl. 10-12


4. november 2021 kl. 10-12


7. oktober 2021 kl. 10-12


3. september 2021 kl. 10-12


3. juni 2021 kl. 10.15 - 12


7. maj 2021 kl. 13.15 - 15.00


8. april 2021 kl. 10.15 - 12


8. marts 2021 kl. 13.15 - 15


5. februar 2021 kl. 10.15 - 11.15

Har du input til studienævnet?

Husk, at du som studerende altid kan henvende sig til studienævnet, hvis du har konkrete forslag eller idéer omkring dit studie, som skal på dagsordenen i studienævnet. Kontakt studienævnets medlemmer her på siden.

Dispensation

En dispensation er en undtagelse fra de sædvanlige og faste regler, der gælder for din uddannelse. Dispensationsationsansøgninger behandles i studienævnet.