Danmarks Studiemiljøundersøgelse er et vigtigt redskab til at sikre et godt studie- og læringsmiljø på Aarhus Universitet og bruges i universitetets løbende arbejde med at vedligeholde og forbedre studie- og undervisningsmiljøet på de enkelte uddannelser. I undersøgelsen bliver du spurgt ind til din faglige og sociale trivsel, dit udbytte af undervisningen, oplevelse af stress og ensomhed, sexisme og meget andet.
Resultaterne fra Danmarks Studiemiljøundersøgelse 2023 danner desuden grundlag for den undervisningsmiljøvurdering, som AU gennemfører hvert 3. år (senest i 2021). Her gennemgås Aarhus Universitetets psykiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø – og der laves handleplaner på de enkelte fakulteter og uddannelser.
Herunder kan du læse de seneste handleplaner fra 2021:
Resultaterne fra Danmarks Studieundersøgelse bruges desuden i Uddannelses- og Forskningsstyrelsen arbejde med hhv:
Danmarks Studieundersøgelse blev udsendt til 31.578 fuldtidsstuderende på Aarhus Universitet, og 10.800 har responderet på undersøgelsen, hvilket giver en overordnet svarprocent på 34,2%.
Uddannelseskvalitet har været genstand for mange drøftelser og forsøg på definitioner over de seneste år. Danmarks Studieundersøgelse indeholder et spørgsmål, hvor de studerende bliver bedt om at svare på uddannelsens samlede kvalitet.
Det bør bemærkes, at vurderingen naturligvis ikke kan stå alene, når man skal vurdere uddannelseskvaliteten. Vurderingen af udsagnet i sig selv kan nærmere ses som et udtryk for en umiddelbar overordnet tilfredshed med uddannelsen generelt.
Kvaliteten af min uddannelse er samlet set høj
Nedenfor ses udvalgte resultater fra Danmarks Studieundersøgelse om respondenternes vurdering af såvel det faglige som det sociale studiemiljø, en vurdering af de studerendes generelle tilpashed på uddannelsen samt deres viden om, hvor de kan søge støtte og vejledning, hvis de mistrives.
Der er et godt fagligt miljø
Der er et godt socialt miljø
Jeg føler mig generelt rigtig godt tilpas på min uddannelse
Jeg ved, hvor jeg kan få støtte og vejledning på min uddannelse, hvis jeg ikke trives
Desværre er ensomhed ikke en ny problemstilling blandt studerende på de videregående uddannelser. Emnet har derfor været et fast tema i såvel AU’s tidligere Studiemiljøundersøgelse (SMU) som i Danmarks Studieundersøgelse.
Har du prøvet at føle dig ensom på studiet?:
Stress har været på dagsordenen de seneste år. Det gælder i alle dele af vores samfund – også i uddannelsessektoren.
I Danmarks Studieundersøgelse er de studerende på AU blevet spurgt, om de har oplevet henholdsvis stærke stress-symptomer i forbindelse med dagligdagen og stærke stress-symptomer i forbindelse med eksamen.
De studerende er også blevet spurgt om, hvorvidt de i den seneste tid har følt sig presset af en række på forhånd udvalgte forhold. Det gælder både forhold, der vedrører uddannelsen og forhold uden for uddannelsen.
De studerendes tidsforbrug på uddannelserne har været omdiskuteret de seneste år. Og de studerende er i forbindelse med Danmarks Studieundersøgelse blevet bedt om at angive deres forbrug af tid på deres respektive uddannelser. Tidsforbruget har indgået i spørgeskemaet siden 2018 med samme målemetode.
Tidsforbrug på uddannelsen
Tidsforbrug på lønnet og frivilligt arbejde
Særligt omfanget af feedback har været genstand for mange drøftelser de seneste år, og feedback har derfor også været en del af Ministeriets undersøgelser siden 2016.
I 2020 blev temaet udvidet med 4 spørgsmål, og såvel i 2020 og i 2023 har AU’s studerende haft mulighed for at svare på 5 spørgsmål vedrørende emnet. Spørgsmålene falder ind under to kategorier og omfatter dels 3 spørgsmål, der omhandler værdien af den givne feedback, dels 2 spørgsmål, der vedrører omfanget af den givne feedback.
Værdi af feedback
Omfang af feedback:
Aarhus Universitet har gennem flere år undersøgt temaerne diskrimination, mobning og chikane (herunder sexchikane).
Herunder vises hovedresultaterne for en række af spørgsmålene inden for hver enkelt tema.
Diskrimination, vold og trusler
Sexisme og chikane
Danmarks Studieundersøgelse er Uddannelses- og Forskningsstyrelsens samlede betegnelse for de studenterundersøgelser, som de bl.a. anvender til:
Danmarks Studieundersøgelse gennemførtes første gang i 2020 - igen i 2021 og fra nu af hvert 2. år (næste gang i 2023). Hvert 3. år (sidste gang i 2020) danner data fra undersøgelsen grundlag for AU’s egen undervisningsmiljøvurdering, som gennemgår universitetets psykiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø. Spørgeskemaets omfang varierer derfor fra gang til gang og afhænger af, hvad AU bruger resultaterne til.
Siden indførelsen af undervisningsmiljøloven i 2004 har alle danske universiteter været forpligtet til at undersøge studiemiljøet.
Fra 2007 til 2017 gennemførte AU hvert 3. år sin egen studiemiljøundersøgelse. I efteråret 2020 var AU’s egen undersøgelse for første gang integreret i Uddannelses- og Forskningsstyrelsens nationale undersøgelse Danmarks Studieundersøgelse. Denne undersøgelse blev ekstraordinært gennemført igen allerede i 2021, men vil herefter blive gennemført hvert 2. år – næste gang i 2023.