STADS kører igen planmæssigt, og du kan nu tilmelde dig forårets undervisning og eksamen. Fristen for tilmelding er torsdag den 7. november kl. 23.59.
Her kan du se resultaterne af de tidligere undersøgelser af studiemiljøet på Aarhus Universitet (fra 2020 Danmarks Studieundersøgelse).
9.926 AU-studerende besvarede undersøgelsen, hvilket svarer til 30,4 procent af de adspurgte.
Temaet omhandler respondenternes vurdering af såvel det faglige- som det sociale studiemiljø samt en vurdering af de studerendes generelle tilpashed på uddannelsen.
Der er et godt fagligt miljø
Der er et godt socialt miljø
Jeg føler mig generelt rigtig godt tilpas på min uddannelse
[1] Af harmoniseringsårsager ift. til den samlede undersøgelser er der ændret i ydersvarkategorier på enkelte spørgsmål i uddannelseszoom fra hhv. meget enig, hhv. meget uenig til hhv. helt enig, hhv. helt uenig. På trods af dette sammenlignes data her årene imellem, når der ses på udviklingen.
Såvel i AU’s tidligere undersøgelser som i Danmarks Studieundersøgelse er studerende på AU blevet spurgt, om de har oplevet at føle sig ensomme på studiet.
Har du prøvet at føle dig ensom på studiet?
Stress har været på dagsordenen de seneste år. Det gælder i alle dele af vores samfund – også i uddannelsessektoren. Det er også et tema i Danmarks Studieundersøgelse.
Spørgsmålet om studerendes oplevelse af stress i forbindelse med eksamen er i 2021 udgået fra undersøgelsen.
Som det også var tilfælde i 2018 og i 2020, blev de studerende i 2021 bedt om at angive antal hele timer, de bruger i gennemsnittet på en typisk uge med undervisning – fordelt på en række forskellige aktiviteter (undervisning , forberedelse og praktik).
Under sexisme vises respondenternes svar på flg. spørgsmål:
I hvilket omfang er du inden for de sidste 12 måneder blevet udsat for følgende under din nuværende uddannelse:
Under 2% af respondenterne angiver, at de har oplevet gentagne tilfælde af sexisme inden for det seneste år. Overordnet viser resultaterne det samme billede som ved undersøgelsen i 2020.
Som det var tilfældet i 2020 skal det bemærkes, at det er studerende fra begge køn, der svarer, at de er blevet udsat for sexisme eller uønsket seksuel opmærksomhed. Det gælder for samtlige spørgsmål under denne overskrift. Der er dog en tendens til, at flere kvindelige respondenter oplever at have været udsat for sexisme end de mandlige respondenter.
Under forskelsbehandling vises respondenternes svar på flg. spørgsmål:
I hvilket omfang er du inden for de sidste 12 måneder blevet udsat for følgende under din nuværende uddannelse:
Overordnet viser resultaterne det samme billede som ved undersøgelsen i 2020.
Resultaterne af Danmarks Studieundersøgelse 2020 danner bl.a. grundlag for universitetets undervisningsmiljøvurdering, der gennemføres hvert 3. år.
Spørgeskemaet blev i 2020 udsendt til 33.381 fuldtidsstuderende på Aarhus Universitet. 11.133 studerende besvarede undersøgelsen, hvilket giver en overordnet svarprocent på 33,4%
Undersøgelsesresultaterne kan i 2020 være påvirket af corona-restriktioner og periodevis nedlukning af AU. Spørgeskemaundersøgelsen blev gennemført fra 20. oktober til 15. december 2020. I dette tidsrum var universitetet underlagt en række corona-restriktioner af betydning for undervisningen, men var ikke lukket fysisk ned.
I forlængelse af forårets nedlukning gennemførte universitetet i forsommeren 2020 en undersøgelse af omlægningen til online undervisning og eksamen. Formålet med undersøgelsen var at drage læring af disse erfaringer for at styrke AU’s fremadrettede tilgang til digitaliseret undervisning og eksamen. Rapport og hovedkonklusioner kan findes: https://newsroom.au.dk/nyheder/vis/artikel/hvad-laerte-vi-af-foraarets-corona-undervisning.
Uddannelseskvalitet har været genstand for mange drøftelser og forsøg på definitioner over de seneste år. Ministeriets studenterundersøgelse indeholder et spørgsmål, hvor de studerende bliver bedt om at svare på uddannelsens samlede kvalitet. Det bør bemærkes at vurderingen naturligvis ikke kan stå alene, når uddannelseskvalitet skal vurderes. Vurderingen af udsagnet i sig selv kan nærmere ses som et udtryk for en umiddelbar overordnet tilfredshed med uddannelsen generelt.
Hovedresultater:
Kvaliteten af min uddannelse er samlet set høj:
Click here for an in-depth note
Nedenfor vises udvalgte resultater fra studenterundersøgelsen fra efteråret 2020, der omhandler respondenternes vurdering af såvel det faglige- som det sociale studiemiljø, en vurdering af de studerendes generelle tilpashed på uddannelsen samt deres viden om, hvor de kan søge støtte og vejledning, hvis de mistrives.
Hovedresultater:
Der er et godt fagligt miljø
Der er et godt socialt miljø
Jeg føler mig generelt rigtig godt tilpas på min uddannelse
Jeg ved, hvor jeg kan få støtte og vejledning på min uddannelse, hvis jeg ikke trives
Grundet corona-situationens betydning for trivslen indeholder Ministeriets studenterundersøgelse, som noget særligt i 2020, fire spørgsmål vedrørende corona og nedlukningen af uddannelses-sektoren. Omdrejningspunktet er den studerendes trivsel under corona og omhandler dels forårets nedlukning, dels dagligdagen i efteråret, hvor spørgeskemaundersøgelsen blev gennemført.
Hovedresultater:
Jeg havde det svært under forårets corona-nedlukning:
Nedlukningen har ikke forsinket mig i mit uddannelsesforløb:
I dag fungerer min hverdag på uddannelsen godt på trods af corona-situationen:
Corona-situationen fjerner noget af glæden ved at uddanne sig:
Ensomhed er ikke en ny problemstilling blandt studerende på de videregående uddannelser. Emnet har derfor også været et fast tema i såvel AU’s tidligere Studiemiljøundersøgelse (SMU) som i den omfattende studenterundersøgelse, der gennemføres af Uddannelses- og forskningsministeriet hvert andet år – senest i efteråret 2020.
Hovedresultater:
Har du prøvet at føle dig ensom på studiet?:
Stress har været på dagsordenen de seneste år. Det gælder i alle dele af vores samfund – også i uddannelsessektoren. Det har derfor været et tema i såvel AU’s tidligere Studiemiljøundersøgelse (SMU) som i den omfattende studenterundersøgelse, der gennemføres af Uddannelses- og forskningsministeriet, senest i efteråret 2020.
I ovennævnte undersøgelser er de studerende på AU blevet spurgt, om de har oplevet henholdsvis stærke stress-symptomer i forbindelse med dagligdagen og stærke stress-symptomer i forbindelse med eksamen. Som noget nyt er der desuden i år tilføjet spørgsmål om, hvorvidt den studerende i den seneste tid har følt sig presset af en række på forhånd udvalgte forhold. Det gælder både forhold, der vedrører uddannelsen og forhold uden for uddannelsen.
Hovedresultater:
Feedback har været genstand for mange drøftelser de seneste år, og feedback har indgået i Ministeriets spørgeskemaundersøgelse siden 2016 med et enkelt spørgsmål. I 2020 har de studerende på Aarhus Universitet haft mulighed for at svare på yderligere 4 spørgsmål, der vedrører feedback. Årets studenterundersøgelse omfatter dermed 5 spørgsmål vedrørende feedback. Spørgsmålene falder ind under to kategorier og omfatter, dels 3 spørgsmål der omhandler værdien af den givne feedback, dels 2 spørgsmål der vedrører omfanget af den givne feedback.
Hovedresultater:
Værdi af feedback
Omfang af feedback:
De studerendes tidsforbrug på uddannelserne har været omdiskuteret de seneste år. Og de studerende er i forbindelse med Ministeriets studenterundersøgelse også blevet bedt om at angive deres forbrug af tid på deres respektive uddannelser. Tidsforbruget indgik i spørgeskemaet i 2018 med samme målemetode.
Hovedresultater:
Studenterundersøgelsen indeholder en række spørgsmål vedrørende diskrimination, sexisme og chikane.
Hovedresultater
Diskrimination, vold og trusler:
Under 3% af respondenterne angiver, at de har oplevet gentagne tilfælde af diskrimination, vold og trusler inden for det seneste år:
Gennemgående ses, at færre nystartede bachelorer fra 2020 svarer, at de har været udsat for diskrimination, vold og trusler set i forhold til den samlede respondentgruppe. En mulig forklaring herpå kan være den digitale studiestart.
Sexisme
Under 2% af respondenterne angiver, at de har oplevet gentagne tilfælde af sexisme inden for det seneste år .
Det skal bemærkes, at det er studerende fra begge køn, der svarer, at de er blevet udsat for sexisme eller uønsket seksuel opmærksomhed. Det gælder for samtlige spørgsmål under denne overskrift. Der er dog en tendens til, at flere kvindelige respondenter oplever at have været udsat for sexisme end de mandlige respondenter.
Som det var tilfældet ifm. diskrimination vold og trusler, ses også at færre nystartede bachelorer fra 2020 svarer, at de har været udsat for sexisme set i forhold til den samlede respondentgruppe. Også her kan en mulig forklaring herpå være den digitale studiestart.
Rapport nr. 2: Studiemiljø 2014 – Arts | |
Rapport nr. 3: Studiemiljø 2014 – BSS | |
Rapport nr. 4: Studiemiljø 2014 – Health | |
Rapport nr. 5: Studiemiljø 2014 – ST |
Som opfølgning på studiemiljøundersøgelsen 2014 er der foretaget en række tiltag - både på universitetsniveau og i fagmiljøerne.
På baggrund af studiemiljøundersøgelsen 2014 har man på Arts haft særligt fokus på de studerendes faglige trivsel.
Der er fulgt op på undersøgelsen både på institutniveau og mere lokalt på fagniveau, og blandt de konkrete initiativer, der er blevet til på baggrund af undersøgelsen, kan nævnes:
Mere systematisk etablering af læsegrupper på kandidatuddannelserne med det formål styrke det faglige fællesskab og forebygge ensomhed blandt studerende.
Arbejde med udvikling og etablering af feedbackformer, der kan imødekomme de studerendes ønske om feedback inden for universitetets økonomiske rammer.
Styrkelse af det faglige fællesskab på fagene ved at understøtte relationen mellem kandidatstuderende og VIP. På nogle fag har man etableret mentorordninger, hvor undervisere fungerer som mentorer eller personlige kandidatvejledere for enkelte eller grupper af studerende.
I den sjette rapport i serien gennemgås metoden bag Studiemiljø2011, herunder udsendelsesstrategi, svarprocent, statistisk usikkerhed, udredning af uddannelsernes organisering mm. Sidst i rapporten findes spørgeskemaet i sin fulde længde.
Den syvende rapport er en særskilt analyse af de kvalitative og kvantitative svar, som studerende med handikap har afgivet.
I Bilagsrapport A findes en sammenligning af samtlige variable, som gik igen i både 2007- og 2011-undersøgelsen.
I Bilagsrapport B findes en sammenligning af alle parametre opdelt på bachelor og kandidatstuderende.
I januar 2012 er der foretaget en statistisk undersøgelse af faktorstrukturen bag de spørgsmål, som indgår i Studiemiljø2011. Rapporten er skrevet af Kim J. Herrmann og Anna Bager. Faktorrapporten er foretaget med henblik på forbedring af spørgeskemaet samt forskning i undervisningsmiljø.
Rapport: Faktorstrukturen for spørgsmål i Studiemiljø2011, Aarhus Universitet