Målsætning
At give deltagerne et indblik i evolutionslærens teoretiske basis, samt at give deltagerne en grundlægggende forståelse for biodiversitetens historiske, strukturelle og funktionelle forudsætninger.
Indhold
Den historiske gennemgang vil fokusere på tidligere teoridannelser indenfor evolutionsbiologien, herunder Darwins og Wallaces syn på artsdannelse, naturlig selektion og kønsrelateret selektion, Weismanns teorier i slutningen af det sidste århundrede, samt Fisher, Haldane og Wrights neodarwinistiske syntese. Livets udvikling vil blive gennemgået og især de gentagne begivenheder i Jordens historie der har ført til en masseuddøen af arter.
Gennemgangen af evolutionens strukturelle forudsætninger vil fokusere på udvalgte udviklingsliniers formodede evolutionshistorie, evolutionsrater, hvorledes fylogenetiske hypoteser søges genereret baseret på morfologisk, molekylært og fossilt evidens, opstilning af udviklingsscenarier på regionalt niveau baseret på fortolkninger af nutidige og fortidige biogeografiske mønstre.
Gennemgangen af evolutionens funktionelle forudsætninger vil omhandle naturlig selektion på forskellig operationelle niveauer, biologisk tillpasning med fokus på de forhold der virker begrænsende på adaptativ evolution, kontrasten mellem naturlig of seksuel selektion og koevolutionære interaktioner.
Form og omfang
36 forelæsninger
24 laboratorie/teoretiske øvelser
Undervisning
Kurset koordineres af Afdeling for Genetik og Økologi. Undervisningen varetages af undervisere fra Genetik og Økologi, Systematisk Botanik og Zoologi.
Lærebøger
Ridley, M. (1996) Evolution. Blackwell Science, 2nd ed.
Udleverede noter
Eksamen
4 timers skriftlig eksamen med specificerede hjælpemidler. Bedømmes efter 13-skalaen under medvirken af ekstern censor.
Første gang
Foråret 2000.