Vegetationsøkologi

Vegetationsøkologi

A-modul, Sommer+efterår, 3 point, 15 ECTS

Målsætning

At give et grundlæggende kendskab til danske vegetationstyper og deres økologiske karakteristika. At give en introduktion til vegetationsanalytiske metoder. At belyse planteøkologiens anvendelse i naturforvaltning.

Indhold

De generelle forelæsninger vil beskrive de forskellige vegetationstyper i Danmark med hovedvægt på deres struktur og floristiske sammensætning. De danske vegetationstyper sættes i en plantegeografisk og historisk sammenhæng. De økologiske faktorer der betinger de nuværende vegetationstypers opståen og fortsatte eksistens vil blive diskuteret. Specielt belyses samspillet mellem kultur og natur i det danske landskab. I seminarer belyses det økologiske og lovmæssige grundlag for naturforvaltning i Danmark, og der gives eksempler på naturtypers definition, afgrænsning og pleje. Der udarbejdes gruppevis en emnerapport.

Vegetationsanalytiske metoder diskuteres i kollokvieform (TØ). Deltagernes egenhændigt indsamlede data vil blive analyseret under anvendelse af forskellige computerbaserede metoder. Godkendt kursusrapport er en forudsætning for, at den studerende kan indstille sig til eksamen.

Én uges obligatorisk blokkursus i august (enten i uge 32 eller uge 33) vil omhandle prøvetagning af vegetation i omegnen af Århus. De indsamlede vegetationsdata vil danne grundlag for de teoretiske øvelser. På 2 en-dags ekskursioner i maj måned samt én uges obligatorisk feltkursus i Nordjylland sommeren efter den øvrige undervisnings afvikling, bliver deltagerne præsenteret for et flertal af de danske vegetationstyper. Under kurset indarbejdes rutine i plantekendskab i forbindelse med beskrivelse og afgrænsning af plantesamfund.

Undervisningsform og omfang

2 F + 2 S/uge i 10 uger samt 3 TØ/uge i 6 uger. En uges eksternt feltkursus samt fem en-dags ekskursioner (blokkursus i starten af august.

Obl. Program

Teoretiske øvelser og feltkurser.

Lærebøger

Noter og originallitteratur.

Kent, M. & Coker, P. 1997. Vegetation description and analysis. A practical approach. Wiley, Chichester.

Lærere

Finn Borchsenius, Hans Henrik Schierup og Anne Mette Lykke.

Eksamen

Mundtlig eksamen på baggrund af emnerapporten og pensum. Samlet bedømmelse efter 13-skalaen under medvirken af ekstern censor.