Bf. 44 Stjerneatmosfærer (1p, evt. del af Bf.4)

Stjerneatmosfærer (1p, evt. del af Bf.4)

Bf. 44 Stjerneatmosfærer (1p, evt. del af Bf.4)

Indhold

Vor viden om stjernernes struktur, deres dannelse, udvikling og kemiske sammensætning er baseret på undersøgelser af den stråling, som udsendes fra deres atmosfærer.

I kurset gennemgås den grundlæggende teori for vekselvirkningen mellem stof og stråling samt metoder til konstruktion af modeller for stjerneatmosfærer. Det vises, hvordan man for sådanne modeller kan beregne den spektrale energiudstråling samt styrken og udbredelsen af spektrallinier. Endvidere beskrives hvorledes sammenligning af observerede og beregnede stjernespektre kan benyttes til bestemmelse af en række fysiske størrelser for stjerner, såsom temperatur, tryk og lysstyrke, samt til studier af stjernernes grundstofsammensætning, rotationshastighed og massetab.

Forudsætninger

Af.4 Astrofysik I.

Litteratur

David F. Gray, "The observation and analysis of stellar photospheres", (Cambridge University Press, 1992).

Kursets form og omgang

2 timers forelæsning og 2 timers øvelser om ugen i E97. Kurset forventes gentaget i E99.

Lærer

Poul Erik Nissen.