2 point
Målsætning
At give den studerende et videregående kendskab til de vigtigste marine dyregruppers udvikling gennem jordens historie. Målet er endvidere at sætte de studerende i stand til at udføre palæoøkologiske og sedimento- logiske tolkninger på grundlag af ichnologi (sporfossilunders_gelser) samt at bestemme de vigtigste sporfossilslægter.
Indhold
I almen palæontologi gives en gennemgang af de vigtigste invertebratgruppers systematik, økologi og evolution. Der lægges vægt på sammenhængen mellem morfologi og levevis. Desuden gennemgås kort de en- kelte gruppers stratigrafiske anvendelse. Skalstrukturer og deres betydning for opbevaring vil også blive berørt.
I kurset vedr. sporfossiler gennemg_s metoder og principper samt de vigtigste sporfossilsl_gter. Der tr_nes i palæoøkologisk og sedimento- logisktolkning af sporfossiler.
Undervisningsform og omfang
Almen palæontologi: 3 lø/uge i ét semester (forår).
Sporfossiler: 2f/ø/ uge i ét semester (forår) samt to éndags ekskursioner.
Obl. program
Alle øvelser samt ekskursioner.
Forudsætninger
l. del.
Eksamensform
En mundtlig eksamen. Bedømmelse efter 13-skalaen under medvirken af censor.