Metode og Natursyn i Analyse af Sociale Adfærdsformers Evolutionære Oprinde

Metode og Natursyn i Analyse af Sociale Adfærdsformers Evolutionære Oprindelse.

C-modul, Forår, 1 point, 5 ECTS

Målsætning Mange forskellige fagtraditioner mødes i udforskningen af social adfærds oprindelse. Det gælder både forskellige biologiske fagområder men i stigende omfang også samfundsvidenskabelige fagområder - et møde der rummer mange spændende synergier. Men ikke alle disse områder har en baggrund, der involverer ekspertise i en evolutionær ultimate analyse af social adfærds oprindelse. Det er en væsentlig del af kursets mål at øve den studerendes metodekritiske sans ved analyse af evolution af social adfærd. Dette med henblik på at udfylde en rolle som rådgiver i et tværfagligt miljø, hvor der arbejdes med analyse af ultimate kausaliteter for social adfærds evolutionære oprindelse. Desuden også at give værktøjer, lyst og mod til at gå i gang med analyserne selv.Social adfærds oprindelse er indenfor analyser af evolutionær oprindelse i særlig grad sårbar for brugen af adaptive historier som modsætning til historisk adaptivitet. Adaptive historier kan eksempelvis være i formen teleologisk argumentation, optimalitets-modeller og analyser begrænset til ESS identifikation. Vedrørende sidstnævnte vil Freddy Bugge Christiansen gæsteforelæse om evolutionære stabilitets begreber. Indhold Vi starter med en præsentation og diskussion af kategorier af misforståede natursyn. I forbindelse hermed vil Jens Mogens Olesen forelæse i eget arbejde om brug af antropomorfismer og teleologisk argumentation hos forskellige aldersgrupper af folkeskoleelever samt natursyn i disses biologi-bøger. I resten af kurset skal diskuteres metode og opøves en færdighed i at identificere kategorier af misforståede natursyn indenfor følgende emner:

- Adfærds-økologi med fokus på socio-økologisk arbejde.

- Den evolutionære spilteori. Herunder sammenlignet med dens kulturelle stamfader, den økonomiske spilteori.

- En syntese mellem socio-økologien og den evolutionære spilteori?

- Primatologiske verbale analyser.

Eventuelt:

- Oversigt over og diskussion af forskellige præmisser for psykens udviklingshistorie hos mennesket. Med henblik på forskellige skoler der inddrager "evolutionær tænkning" i forståelse af human adfærd.

Form og omfang. 2S/K i 13 uger.

Obligatorisk program Hele kurset.

Undervisningsmateriale Primært Artikler, samt noter og bogen, Grooming, Gossip and the Evolution of Language, Dunbar, R. (1996). Dog ingen decideret lærebog. Men følgende foreslåes som supplerende litteratur: Coalitions and Alliances in Humans and other Animals, Ed. by Harcourt, A. H. & Waal, F.B.M. (1992). Cooperation Among Animals, Dugatkin L. A. (1997). How Humans Evolved, Boyd, R. & Silk, J. (1997). Levels of Selection in Evolution, Ed. by Keller L. (1999). Evolutionary Origins of Morality, Ed. by Katz, L. D. (2000), Tree of Origin, Ed. by Waal F.B.M (2001).

Lærer Jens Mogens Olesen, Michael Svenstrup, og gæstelærere.

Eksamen Tilfredsstillende deltagelse i kollokvier herunder minimum èt studenteroplæg for holdet.

Bemærkninger Maksimalt 22 deltagere. Gennemføres kun ved minimum 12 deltagere.