Fysik & Kemi-didaktik

Fysik & Kemi-didaktik



Formål

Kurset skal give deltagerne indsigt i nogle af de væsentligste problemer, der er forbundet med formidling af fysik og kemi i folkeskolen, tekniske skoler, gymnasiet og tilsvarende trin. Kurset skal desuden give deltagerne en forståelse af, at skolens fysik- og kemiundervisning — både med hensyn til indhold og form — er et resultat af en proces, hvor en skiftende opfattelse af, hvorfor og hvordan man lærer fysik og kemi, har spillet en afgørende rolle. Endelig skal kurset give deltagerne kendskab til nyere udviklingsarbejder, der sigter mod en bedre og mere effektiv undervisning i fysik og kemi.

Indhold

Under forløbet belyses emner som: Gældende regler for undervisningen, læringspsykologiske modeller, empirisme og konstruktivisme, forholdet mellem videnskabsfilosofi og læringspsykologi, elevforudsætninger, pigers og drenges (forskellige) indlæringsstil samt det eksperimentelle arbejdes rolle.

Lærebøger

Som grundbog benyttes: H. Nielsen og A. C. Paulsen (red.): Undervisning i fysik — den konstruktivistiske idè (Gyldendal 1992), og der suppleres med en række artikler mv.

Undervisningsform

Forelæsninger, gruppearbejde, undervisningsobservation mv. i et omfang af 2-4 timer om ugen efter aftale med deltagerne. Som en del af kurset udarbejder deltagerne en mindre projektrapport.

Bemanding

Lars Krogh og Poul V. Thomsen.

Belastning

1 point/5 ECTS. Efterårssemesteret.

Evaluering

Kursusdeltagerne fremlægger deres projektbesvarelse og indgår i en diskussion heraf.

Bemærkning:

Kurset kan indgå i hovedfag i kemi.