Svømning

Svømning

Formål
Den studerende skal tilegne sig viden og færdigheder inden for basis-, grund- og konkurrenceelementer i de 4 svømmediscipliner, vandaktiviteter – herunder udspring, vandpolo, aquagymnastik, boldspil og legeøvelser, samt livredning og sikkerhed. Den studerende skal kunne formidle principperne og aktiviteten inden for disse.

Undervisningsform
Undervisningen finder sted i 2., 3. og 4. semester, i alt 104 lektioner, samt 20-30 lektioner i praktikforløbet.

Undervisningens indhold
Arbejdet med svømning falder inden for 3 hovedområder: Egenfærdighed, teori, pædagogisk metode og formidling i de 4 svømmediscipliner (1.), i vandaktiviteter (2.) og i livredning og sikkerhed (3.).

I arbejdet med svømmedisciplinerne organiseres stoffet i

  • tilvænnings- og skoddeøvelser
  • drills og teknikøvelser
  • teknik- og fejlfinding.

Evaluering
Den studerende går op til Svømmelærereksamen, bedømmes internt bestået/ikke-bestået, samt en synopsisbaseret svømmeeksamen med praktisk forevisning. Bedømmes samlet efter 13-skalaen under medvirken af intern censor.

Praktikforløbet: 20-30 timers undervisningserfaring med afsluttende skriftlig rapport, bedømmes internt bestået/ikke-bestået.

Der er mødepligt.