Et erhvervsspeciale er et speciale, som du skriver i samarbejde med en offentlig eller privat arbejdsplads, en organisation eller en helt tredje part.
Et erhvervsspeciale giver dig mulighed for at skabe kontakter inden for et arbejdsområde, du finder interessant for din fremtidige karriere.
Samarbejdet med arbejdspladsen kan have forskellig karakter. Det kan f.eks. være, at du får adgang til data gennem en arbejdsplads, at du laver en analyse af en udfordring hos arbejdspladsen, eller at du udvikler et produkt eller en løsning, som arbejdspladsen kan bruge.
Hvis du skriver et erhvervsspeciale, forpligter du dig til at præsentere dit specialet og dine resultater for arbejdspladsen.
Ved at skrive speciale i samarbejde med en offentlig eller privat arbejdsplads eller organisation får du mulighed for at teste dine akademiske kompetencer i forhold til en konkret praksis.
Du kan få et godt indblik i den arbejdsplads, du samarbejder med, og du kan evt. få mulighed for at afprøve et nyt arbejdsområde, end det du i forvejen kender til. Du kan muligvis også skabe netværk til nogle af arbejdspladsens samarbejdspartnere.
Du opnår erfaring med at være projektleder for dit eget specialeprojekt og styre forskellige interesser i forhold til projektets formål. Du har selv ansvaret for at lave og overholde en tidsplan, at designe forløbet, at følge op på aftaler og afklare omfanget af dit samarbejde.
Et erhvervsspeciale skrives på nøjagtig samme vilkår som andre specialer på Health og bedømmes efter de faglige mål i din studieordning. Det betyder, at du skal følge studieordningen og de specialeregler, der er beskrevet på studieportalen.
Et erhvervsspeciale kan udarbejdes individuelt eller i samarbejde mellem to studerende. Specialet kan afleveres i opgaveform eller i artikelform (det sidste gælder kun individuelle specialer).
Du skal også udfylde en specialekontrakt, når du skriver erhvervsspeciale. Det er den samme kontrakt og de samme frister som ved alle andre specialer.
Selve afleveringen af et erhvervsspeciale og det mundtlige forsvar foregår på præcis samme måde som et hvilket som helst andet speciale.
Tag kontakt i god tid før specialeperioden begynder.
Når du kontakter en arbejdsplads for at foreslå et samarbejde så tænk på, at du skal sælge ideen. Vær derfor konkret og hav fokus på, hvad arbejdspladsen får ud af det. Men husk også at specialet skal give værdi for både dig og virksomheden.
Du kan tage udgangspunkt i disse spørgsmål:
Når du har fået en vejleder bør du drøfte emnet og rammen for dit speciale med hende eller ham. Det er vigtigt fra starten af specialeskrivningen at få rettet projektet til, så det både kan leve op til de akademiske standarder for specialet, og så det kan indfri nogle af de forventninger, som du og virksomheden har.
Når du har kontakt til en interesseret arbejdsplads eller organisation, så sæt et møde op, hvor I diskuterer rammerne for jeres samarbejde. Sørg for at lave en forventningsafstemning.
Det kan være en god idé at nedskrive en samarbejdsaftale, der fx beskriver:
Du kan bruge denne skabelon til en skriftlig samarbejdsaftale
Der er ikke et formelt krav fra universitetet om, at aftalen med arbejdspladsen er skriftliggjort, men det kan være hensigtsmæssigt for dig som studerende at få en aftale på skrift. Universitetet skal ikke godkende aftalen.
Nogle gange kan der opstå uventede udfordringer i samarbejdet. Det kan for eksempel være at:
Hvis der opstår problemer, er det vigtigt, at du hurtigt tager kontakt til din samarbejdspartner og/eller din vejleder, så der kan indgås aftaler om en alternativ løsning, og du dermed kan nå i mål med dit speciale til tiden.
Det er vigtigt at bemærke, at man i sådanne tilfælde godt kan skrive sit speciale færdigt, da der ikke er krav om at samarbejdspartneren skal være med i hele processen. Og fordi det fortsat er et akademisk speciale med samme formalia som alle andre specialer, kan det godt skrives færdigt med det arbejde, der er opnået.
Men tag kontakt til din vejleder og aftal, hvordan du kommer bedst i mål.
Når du er færdig med dit erhvervsspeciale skal dit arbejde formidles til arbejdspladsen/organisationen, du har samarbejdet med.
Det du kan levere til arbejdsgiveren kan have mange former f.eks.:
Vær opmærksom på at du selv skal være med til at definere, hvad du kan levere. Det er ikke et krav, at du skal aflevere et produkt til virksomheden, men de fleste virksomheder vil forvente noget fra dig for deres tid og ressourcer.