Tutorrollen

At være tutor handler i høj grad om at skabe et godt studiemiljø for de nye studerende, så der er plads og rum til alle. Vær opmærksom på, at I fungerer som autoriteter - også når I holder fri og fester med russerne. Giv de nye studerende plads og tid til at danne deres egne indtryk af uddannelsen og underviserne.

Etiske retningslinjer i studieintroduktionen

For at såvel tutorer som nye studerende kan få en god oplevelse, er der nogle etiske retningslinjer, som I skal følge:

RESPEKT

Den enkelte nye studerende skal mødes med anerkendelse af dennes ret til selvbestemmelse. Den enkelte skal træffe sine egne valg og danne sin egen mening om uddannelsen og studiemiljøet.

LIGEVÆRDIGHED

Alle nye studerende skal mødes med anerkendelse og uden fordomme, uanset køn, alder, religion, handicap, seksuel orientering, etnisk baggrund, social status og uddannelsesmæssig baggrund. I skal byde alle lige meget velkommen på uddannelsen. At de har fået en plads på studiet betyder, at de er berettiget til at gå på uddannelsen.

ÅBENHED

Det er jeres ansvar som tutorer at klargøre rammerne for tutorarbejdet overfor de nye studerende. For eksempel, at I er repræsentanter for fakultetet og har nogle begrænsninger i jeres opgaver, som betyder, at I for eksempel ikke kan agere studievejledere.

TILLID og TAVSHEDSPLIGT

Studieintroduktionen skal bygge på et gensidigt tillidsforhold mellem jer og de nye studerende. Derfor har I tavshedspligt, og det betyder, at I ikke må drøfte en studerendes personlige oplysninger med nogen uden den studerendes samtykke, det gælder fx andre tutorer, studielederen eller andre på eller uden for Aarhus Universitet - herunder også venner og familie. Sørg for at få den studerendes samtykke, hvis I får brug for at dele jeres viden med andre.

Hvem skal studieintroduktionen være sjov for?

Studieintroduktionen skal naturligvis være sjov for både de nye studerende og jer som tutorer, men fokus holdes på de nye studerende og deres behov for information og deres situation som nye på en uddannelse. Det anbefales, at der forventningsafstemmes med de nye studerende om deres studiestart. Dette kan gøres ved at informere om, hvornår man er faglig, og hvornår det er ok at feste på studiestartsdagene.

Det er i orden at sige fra

Selvom I som tutorer overvejer meget nøje, hvordan I holder jer fra grænseoverskridende aktiviteter i introdagene og på hytteturen, så oplever I måske stadig, at der er nye studerende, der siger fra overfor dele af de aktiviteter, I har planlagt i studieintroduktionen. At starte på universitetet vil være overvældende for mange af de nye studerende. Det er derfor vigtigt, at I skaber en positiv stemning og laver et program, hvor det er i orden, at man som ny trænger til en pause af og til. Samtidig er det også vigtigt, at I som tutorer selv kan sætte grænser overfor de nye studerende. I skal ikke være tutorer 24 timer i døgnet – det er i orden er holde fri. Her er det en god idé at være opmærksomme på det hensigtsmæssige i ”interne fester”, der kan opstå blandt tutorerne, når man har brug for en pause fra de nye studerende.

Der kan også være studerende, som føler sig trygge ved jer som tutorer og derfor henvender sig til jer med meget personlige problemer. Det er positivt, at I har opnået deres tillid i løbet af studieintroduktionen, men det er også meget vigtigt, at I siger fra. I er i den forbindelse meget velkomne til at kontakte studievejlederne for at få råd og sparring.

Hvis I er i tvivl om, hvordan I tackler en svær situation undervejs i rusforløbet, skal I selvfølgelig ikke tøve med at kontakte Vejledning og Studieinformation – se under Kontakt. Du kan også læse mere om andre tilbud fra Aarhus Universitet i bjælken "Vejledningsinstanser" under menuen "Information til de nye studerende".

At være tutor giver muligheder

Selvom retningslinjerne i studieintroduktionen stiller en række krav til jer som tutorer, så rummer arbejdet som tutor også en række muligheder. I får blandt andet mulighed for at introducere de nye studerende til studiet og alt, hvad I selv er glade for på uddannelserne. I får som tutorer også erfaring med projektkoordinering, organisationsforståelse samt skriftlig og mundtlig formidling.

Jeres erfaringer som tutorer skal ses som en del af jeres samlede kompetenceprofil fra Health, og I kan skrive jeres erfaring som tutor på jeres CV. Vejledning og Studieinformation udsteder også en anbefaling til jer, som I kan bruge som dokumentation.