En studenterforening er et sted, hvor du og dine medstuderende kan samles om noget, der gør jeres studie eller studietid mere meningsfuldt. En studenterforening er et fællesskab, og et sted, hvor I kan mødes om alt fra sang, håndarbejde, fest og musik til politik, sport, gaming og filmaftener - for bare at nævne nogle eksempler.
Jeres studenterforening behøver ikke være rettet mod et specifikt studie eller fakultet, men kan være for alle på universitetet. Det er op til jer.
AU ønsker et så levende, åbent og let tilgængeligt studenterforeningsliv som muligt. Derfor skal jeres forening kun leve op til to krav for at blive registreret som studenterforening på AU:
Foreningen skal være stiftet af AU-studerende.
Foreningens primære formål skal være aktiviteter for AU-studerende.
Hvis jeres forening lever op til disse to krav, kan I komme på ‘Find din forening’ - AU’s liste over foreninger, så jeres medstuderende kan finde jer og blive en del af jeres fællesskab.
AU har ingen indflydelse på, hvad I som forening mødes om. Det betyder også, at I som forening ikke repræsenterer AU. Dog skal I som registreret forening på AU selvfølgelig følge disciplinærreglerne, som gælder for alle studerende.
Hvis man vil stille op til AU’s valg og har spørgsmål, skal man kontakte valgsekretariatet på valg@au.dk.
Derudover kan man kontakte Studenterrådet på sr@sr.au.dk, for at få hjælp og sparring på opstart og drift af en politisk forening.
Hvis I overvejer at stifte en studenterforening, er det en god idé først at tænke over:
Hvad er formålet med studenterforeningen? (fx at dyrke et interessefælleskab, at afholde sociale arrangementer, at stille op til Univalget osv....)
Hvem henvender studenterforeningen sig til? (fx alle studerende eller en bestemt studieretning)
Disse spørgsmål kan fungere som en rettesnor, når I skal udarbejde foreningens interne regler eller vedtægter.
I Danmark findes der ingen lovmæssige krav til foreninger. Dog findes der 5 grundkrav, som foreningen skal leve op til for at blive juridisk anerkendt som en forening – det bliver ofte nødvendigt, når foreningen skal have sin egen selvstændige økonomi eller eje noget:
Foreningen skal udforme vedtægter.
Foreningen skal vælge en ledelse.
Foreningen skal have medlemmer.
Foreningen skal have en økonomi, der er afgrænset fra medlemmernes.
Foreningen skal afholde et dokumenteret stiftelsesmøde.
Man behøver ikke at være juridisk anerkendt for at komme på 'Find din forening’ men det har en række fordele at være en juridisk anerkendt forening, fx Grundlovsret om forsamlingsfrihed, foreningskonti i banker og mulighed for at søge tilskud og fonde.
I kan betragte jeres vedtægter lidt som foreningens interne love. De kan derfor være gode at have, hvis der skulle opstå uenigheder i foreningen - uanset om I ønsker at være juridisk anerkendt eller ej.
For at blive juridisk anerkendt som forening er der en række krav, som jeres vedtægter skal forholde sig til. Det samme gælder for offentlige tilskudsordninger, der også stiller krav til jeres vedtægter, hvis I fx gerne vil søge penge fra dem.
Når det er sagt, så er vedtægter forskellige fra forening til forening, og I skal derfor grundigt overveje, hvad netop jeres vedtægter skal indeholde.
Uanset om I ønsker at stifte en juridisk anerkendt forening eller ej, så er det en god idé at udpege en ledelse, der kan handle og skrive under på foreningens vegne. Typisk vil man både udpege en forperson, en næstforperson og en kasserer, når man vælger ledelsen, men det er også fint blot med en forperson.
Læs mere i CFSA’s guide for hvordan ledelsen ofte er sammensat, og hvilke opgaver de typisk varetager.
Husk også jeres medlemmer
Det er en god idé at formulere, hvem der kan være medlem i jeres forening. Det betyder nemlig, at I aktivt har taget stilling til, hvem foreningen er et fællesskab for.
I kan blandt andet overveje:
Hvem kan blive medlem?
Hvor mange medlemmer kan der være?
Kan andre organisationer være medlemmer?
Hvornår kan et medlem blive ekskluderet?
Hvordan bliver et medlem ekskluderet?
Hvis man er en forening med indtægter og udgifter, skal foreningen have sine egne separate konti, budgetter og regnskaber. På den måde kan I holde styr på, at midlerne er brugt til det rette formål. Det vil også sige, at foreningens økonomi skal være adskilt fra jeres medlemmer og jer som privatpersoner.
I kan også overveje om foreningens aktiviteter kræver, at medlemmerne betaler et kontingent.
Hvis I ønsker, at foreningen skal have oprettet en foreningskonto i en bank eller have udbetalt tilskud fra det offentlige, skal I registrere jeres forening med et CVR-nummer. Det er gratis at registrere en frivillig forening, og I kan gøre det på erhvervsstyrelsens hjemmeside. Det kan være en god måde at dokumentere, hvordan pengene er blevet brugt.
Det er vigtigt at kunne dokumentere at jeres forening er formelt stiftet. Det er derfor en god idé, at der ligger et referat eller anden form for dokumentation fra et møde eller lignende, hvor jeres forening bliver stiftet.
Så er I klar til sidste step:
I registrerer jeres forening ved at udfylde formularen for registrering af studenterforeninger på AU med oplysninger på foreningen. Det drejer sig om følgende oplysninger:
Foreningens navn
Hvad er foreningens formål?
Hvem henvender foreningen sig til?
Foreningens for-/kontaktperson
For-/kontaktpersons e-mail
Hvilket studie er for-/kontaktperson indskrevet på?
For-/kontaktpersons studienummer
Link til foreningens hjemmeside/sociale medie
Medsend dokumentation på stiftelse af foreningen
Evt. medsend foreningens vedtægter
Når I er blevet registreret, vil jeres forening fremgå af ‘Find din forening’ - AU’s liste over alle studenterforeningerne på AU, som findes øverst på siden. På den måde er I synlige over for jeres medstuderende, som kan danne sig et overblik over de mange foreninger, der findes på AU.
Hvis I oplever problemer med formularen, kan den ansvarlige for AU’s studenterforeningsside kontaktes på studerende@au.dk. Det er også denne mail I altid kan skrive til hvis I har opdateringer til jeres foreningsinformation. Jeres for-/kontaktperson vil blive kontaktet en gang årligt for at genbekræfte at foreningen skal fremgå af ‘Find din forening’ - AU’s liste over alle studenterforeningerne på AU.
Hvis man vil have hjælp til og sparring på at være nystartet foreningen, kan man kontakte Studenterrådet på mail sr@sr.au.dk.
Studievejledere på AU har i samarbejde med Studenterrådgivningen udviklet et kursus målrettet frivillige i fredagsbarer, festforeninger eller lignende. Kurset kan dog tages af alle, der er engageret i studenterforeninger på AU og skal støtte jer i jeres arbejde med at bidrage til gode og trygge studiemiljøer på universitetet.