Kursus i EU's karriereveje: Concours og praktikmuligheder i Bruxelles

Et éndags introduktionskursus til EU’s ansættelsesprøve Concours samt gode råd til job- og praktikmuligheder i EU.

Lørdag 11. november 2023,  kl. 09:30 - 17:30

Sted

Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet, Bygning 1330, Bartholins Allé 7, 8000 Aarhus C

I EU’s institutioner er der ansat embedsmænd med forskellige nationaliteter, og Danmark har traditionelt været godt repræsenteret. Det er dog ved at ændre sig, fordi mange danskere i EU-systemet nærmer sig pensionsalderen, uden at der i samme takt kommer nye unge danskere ind. Danmark er således ved at tabe terræn. Der er derfor brug for, at flere danskere forfølger en karriere i EU, og første skridt er, at flere tager den såkaldte Concours (EU’s ansættelsesprøve), som er adgangsbilletten til en karriere i EU’s institutioner. Endvidere er der behov for, at flere danske studerende udnytter de gode praktikmuligheder i Bruxelles og på den måde stifter bekendtskab med EU-systemet.

Derfor arrangerer Institut for Statskundskab i samarbejde med Danmarks EU-Repræsentation i Bruxelles og Aarhus Universitets Bruxelles-kontor et éndags introduktionskursus til Concours-systemet og praktikmuligheder i og omkring EU-systemet.

Udover at få en generel introduktion til Concours-systemet vil du få en mere ”hands-on” introduktion til Concours-prøvematerialet og gode råd om, hvordan man forbereder sig til at slippe igennem nåleøjet og bestå. Concours-systemet er netop omlagt til et nyt kortere koncept, der første gang skal afprøves ved en ny concours for generalister i efteråret 2023. Desuden vil du få en grundig introduktion til praktikmulighederne i og omkring EU-systemet.

Målgruppen for kurset er nuværende og tidligere studerende – især fra de samfundsvidenskabelige og humanistiske studieretninger – som kunne have lyst til at gøre karriere ved en af EU’s institutioner, f.eks. Kommissionen i Bruxelles, eller et af EU’s agenturer i medlemslandene. Kurset henvender sig til mange forskellige uddannelsesbaggrunde, da der ikke kun er behov for generalister, men også fageksperter og lingvister.

Kurset er åbent for personer både med og uden tilknytning til Aarhus Universitet.

En lille forsmag på, hvad en EU-karriere kan indebære, kan fås her:
EU Careers: meet EU staff from Denmark – YouTube

// PRAKTISKE INFORMATIONER

Pris: 250 kr. for ikke-studerende og 100 kr. for studerende. Beløbet dækker forplejning i form af morgenmad, frokost og afslutningsdrinks.

Tilmeldingsfrist: 25. oktober 2023

Læs mere og find programmet på: https://ps.au.dk/aktuelt/arrangementer/kursus-i-eu-concours

Eventuelle spørgsmål kan rettes til Jens Blom-Hansen på jbh@ps.au.dk.