STADS kører igen planmæssigt, og du kan nu tilmelde dig forårets undervisning og eksamen. Fristen for tilmelding er torsdag den 7. november kl. 23.59.
Når du skal begynde på universitetet, er der en række praktiske ting, som vi anbefaler at du forholder dig til allerede inden studiestarten.
Vi har desuden forskellige tilbud, som kan være med til at klæde dig endnu bedre på til dit nye liv som universitetsstuderende.
Du finder informationer om ungdomskort og andre former for transportrabat til studerende på denne side:
Bemærk: Du kan først få ungdomskort fra den samme dato, som du er SU-berettiget fra.
Du finder dit skema over dine undervisningstimer inde på mitstudie.au.dk. Dit skema vil først være klar op til studiestart.
Udover din undervisning vil du også have møder med din læsegruppe og forberedelse, og det er aktiviteter, som du skal være opmærksom på at planlægge ind i dit skema.
Et fuldt skema for første semester kan derfor eksempelvis se sådan ud:
De kurser, du skal følge i dit studieprogram, kan du læse om i Kursuskataloget. Her finder du blandt andet information om kursernes indhold, undervisnings- og eksamensform samt underviserne.
Det er vigtigt, at du får bestilt et personligt studiekort i forbindelse med studiestarten.
Bestilling af studiekort
På universitetet skal du have din egen kittel og beskyttelsesbriller med, når du skal i laboratoriet.
Vi anbefaler, at du anskaffer beskyttelsesbriller og laboratoriekittel inden studiestart.
Du skal nemlig allerede bruge begge dele i laboratoriet på din førsteundervisningsdag, for at beskytte dig mod kemikalier.
Du vil oftest slet ikke få adgang til laboratoriet, hvis du ikke er iført briller og kittel.
Krav til dine beskyttelsesbriller
Det eneste krav vi stiller til dine sikkerhedsbriller er, at de er sikkerhedstestet (brudstyrke) i ”klasse F”. Dvs. at der på brillen skal være trykt et ”F” – det står typisk angivet i en længere kode, f.eks. ”3M EN166F”. Resten af koden er ikke vigtig, bare der er et ”F” eller ”f”.
Beskyttelsesbriller/sikkerhedsbriller fås i mange udformninger og udgaver, og kan købes i mange webshops og byggemarkeder - eller du kan også blot medbringe dine nytårs-sikkerhedsbriller, forudsat de er ”F-mærket”.
Vi anbefaler, at du til at starte med blot anskaffer en billig beskyttelses-/sikkerhedsbrille, og så kan du altid senere købe en anden brille, når du har gjort dig nogle erfaringer om udformning og udgave. Man kan også få sikkerhedsbriller som sættes uden på ens egne briller i billige prisklasser.
Krav til din laboratoriekittel
Det eneste krav vi stiller til din kittel er, at den skal have lange ærmer og kunne lukkes.
Kitler kan fås i mange udgaver og prisklasser. Igen anbefaler vi, at du blot anskaffer dig en billig kittel til at begynde med. De fleste køber en hvid standard arbejdskittel/laboratoriekittel, som kan købes i fysiske butikker eller webshops med billigt arbejdstøj.
På universitetet skal du have din egen kittel og beskyttelsesbriller med, når du skal i laboratoriet.
Vi anbefaler, at du anskaffer beskyttelsesbriller og laboratoriekittel inden studiestart.
Du skal nemlig allerede bruge begge dele i laboratoriet, for at beskytte dig mod kemikalier.
Du vil oftest slet ikke få adgang til laboratoriet, hvis du ikke er iført briller og kittel.
NB. Hvis du læser Kemiteknologi, skal du bruge en kittel allerede i første undervisningsuge! På Bioteknologi og Fødevareteknologi vil du også få brug for en kittel i løbet af 1. semester.
Krav til dine beskyttelsesbriller
Det eneste krav vi stiller til dine sikkerhedsbriller er, at de er sikkerhedstestet (brudstyrke) i ”klasse F”. Dvs. at der på brillen skal være trykt et ”F” – det står typisk angivet i en længere kode, f.eks. ”3M EN166F”. Resten af koden er ikke vigtig, bare der er et ”F” eller ”f”.
Beskyttelsesbriller/sikkerhedsbriller fås i mange udformninger og udgaver, og kan købes i mange webshops og byggemarkeder - eller du kan også blot medbringe dine nytårs-sikkerhedsbriller, forudsat de er ”F-mærket”.
Vi anbefaler, at du til at starte med blot anskaffer en billig beskyttelses-/sikkerhedsbrille, og så kan du altid senere købe en anden brille, når du har gjort dig nogle erfaringer om udformning og udgave. Man kan også få sikkerhedsbriller som sættes uden på ens egne briller i billige prisklasser.
Krav til din laboratoriekittel
Det eneste krav vi stiller til din kittel er, at den skal have lange ærmer og kunne lukkes.
Kitler kan fås i mange udgaver og prisklasser. Igen anbefaler vi, at du blot anskaffer dig en billig kittel til at begynde med. De fleste køber en hvid standard arbejdskittel/laboratoriekittel, som kan købes i fysiske butikker eller webshops med billigt arbejdstøj.
Du skal selv købe bøger og andre materialer, som du skal bruge på studiet, så du skal forvente at bruge en del penge på det i studiestarten.
I introdagene vil du få info om, hvilke materialer du får brug for på 1. semester, og der vil også være mulighed for at købe dem der, så du er klar til første undervisningsuge.
Du skal selv købe bøger og andre materialer, som du skal bruge på studiet, så du skal forvente at bruge en del penge på det i studiestarten.
Dine tutorer informerer dig om hvilke materialer du får brug for på 1. semester og de sørger også for, at du får mulighed for at købe dem i Stakbogladen i løbet af introdagene.
Du er altid velkommen til at spørge tutorerne, hvis du er tvivl om materialeindkøb - du finder dem i menuen via siden 'Studiestartsdagene' >'Information fra tutorerne'
Husk din bærbare PC
Vi forventer, at du har en bærbar PC, når du starter på studiet. Det er et nødvendigt værktøj i dagligdagen, og du får brug for den allerede i løbet af introdagene!
Køb af ny PC
Står du for at skulle anskaffe en ny bærbar PC, vil vi anbefale følgende:
Og husk: God batterikapacitet - vi kan ikke garantere tilstrækkelig strømforsyning i alle undervisningslokaler.
Vi fraråder at købe en Mac
Vi fraråder, at du køber en ny Mac. De specielle programmer, som benyttes på uddannelsen er Windowsbaserede og kører bedst på en PC. Desuden har vores IT-support bedre mulighed for at hjælpe dig med en PC.
Hvis du allerede har en Mac i forvejen, kan det dog være en mulighed at installere en virtuel Windows-klient på den. Se mere på denne side under "VM-ware"
Du skal selv købe bøger og andre materialer, som du skal bruge på studiet, så du skal forvente at bruge en del penge på det i studiestarten.
Du kan se en vejledende materialeliste for dit studie og semester på Stakbogladens hjemmeside
(Obs: Vær opmærksom på, at pensumlisten først er opdateret, når der står efterår 2024 øverst).
Vi anbefaler dog, at du venter med at købe bøgerne til introdagene.
Dine tutorer hjælper dig med, hvad der er vigtigst at købe fra starten, og der vil være sat tid af til det i løbet af de første dage.
Du skal selv købe bøger og andre materialer, som du skal bruge på studiet, så du skal forvente at bruge en del penge på det i forbindelse med studiestarten.
Undervisningsmaterialer kan både være trykte bøger, adgang til online materiale eller diverse udstyr, som du skal bruge på uddannelsen.
Du får brug for nogle af materialerne allerede i første undervisningsuge, så det kan være en god ide at få dem bestilt inden studiestart.
Materialeliste
(Obs: Vær opmærksom på, at listen først er opdateret, når der står efterår 2024 øverst på pensusmlisten).
Bøgerne kan sendes med posten eller bestilles til afhentning hos Stakbogladen.
NB: Du kan roligt købe de undervisningsmaterialer, der er angivet for dit studie og semester. Underviserne ved godt, at bøger er dyre, så de skriver kun det på listen, som du faktisk skal bruge.
Der kan dog også være mulighed for at købe brugte materialer - spørg dine tutorer i introdagene.
Du skal selv købe bøger og andre materialer, som du skal bruge på studiet, så du skal forvente at bruge en del penge på det i forbindelse med studiestarten.
Undervisningsmaterialer kan både være trykte bøger, adgang til online materiale eller diverse udstyr, som du skal bruge på uddannelsen.
Du får brug for nogle af materialerne allerede i første undervisningsuge, så det kan være en god ide at få dem bestilt inden studiestart.
Materialeliste
Du kan se materialelisten for dit studie og semester - og bestille bøgerne på Stakbogladens hjemmeside
(Obs: Vær opmærksom på, at listen først er opdateret, når der står efterår 2024 øverst på pensusmlisten).
Bøgerne kan sendes med posten eller bestilles til afhentning hos Stakbogladen.
NB: Du kan roligt købe de undervisningsmaterialer, der er angivet for dit studie og semester. Underviserne ved godt, at bøger er dyre, så de skriver kun det på listen, som du faktisk skal bruge.
Der kan dog også være mulighed for at købe brugte materialer - spørg dine tutorer i introdagene.
Du skal selv købe bøger og andre materialer, som du skal bruge på studiet, så du skal forvente at bruge en del penge på det i forbindelse med studiestarten.
Undervisningsmaterialer kan både være trykte bøger, adgang til online materiale eller diverse udstyr, som du skal bruge på uddannelsen.
Du får brug for nogle af materialerne allerede i første undervisningsuge, så det kan være en god ide at få dem bestilt inden studiestart.
Materialeliste
(Obs: Vær opmærksom på, at listen først er opdateret, når der står forår 2025 øverst på pensumlisten).
Bøgerne kan sendes med posten eller bestilles til afhentning hos Stakbogladen.
NB: Du kan roligt købe de undervisningsmaterialer, der er angivet for dit studie og semester. Underviserne ved godt, at bøger er dyre, så de skriver kun det på listen, som du faktisk skal bruge.
Der kan dog også være mulighed for at købe brugte materialer - spørg dine tutorer i introdagene.
Du skal selv sørge for at købe de nødvendige undervisningsmaterialer, men vi anbefaler, at du venter med at købe dem til introdagene. Her vil du få mere information om, hvad der er godt at købe.
Der vil desuden være en pop-up bogshop på Navitas, hvor du let kan anskaffe det du skal bruge.
Du kan se materialelisten for dit studie og semester på Stakbogladens hjemmeside (Obs: Vær opmærksom på, at listen først er opdateret, når der står forår 2025 ved den).
Du skal selv sørge for at købe de nødvendige undervisningsmaterialer, men vi anbefaler, at du venter med at købe dem til introdagene.
Her vil du få mere information om, hvad der er godt at købe.
Du kan se materialelisten for dit studie og semester på Stakbogladens hjemmeside
(Obs: Vær opmærksom på, at listen først er opdateret, når der står forår 2025 ved den).
Som studerende skal du bruge en del IT-systemer og -platforme; alt dette får du præsenteret i studiestartsdagene, men her får du alle links samlet, så du let kan finde dem senere hen.
Din samlede indgang er mitstudie.au.dk - herfra kan du komme videre til alt det, du har brug for som studerende, så sørg for at lære den godt at kende, så har du lige givet dig selv en stor hjælp i din tid som studerende!
Her finder du bl.a.
eduroam.au.dk er AU's trådløse netværk for studerende, medarbejdere og gæster. Følg guiden på eduroam.au.dk/
Som studerende har du adgang til at downloade forskellig software; noget er specialprogrammer, som du nok skal få at vide, hvis du skal hente.
Du kan finde det hele her.
AU har indført totrinsbekræftelse på flere systemer for at højne sikkerheden. Du kan finde en guide til opsætning af totrinsbekræftelse her.
Hvis du installerer og logger på VPN, kan du tilgå AU's netværk og tilknyttede services hjemmefra. Du finder guide til brug af VPN her.
Vær opmærksom på sikkerheden, når du arbejder med AU's IT systemer: Læs mere om informationssikkerhed
Hvis du oplever problemer, så start altid med at kigge på serviceinfo.au.dk, hvor du kan se, hvis der er generelle driftsforstyrrelser.
Derudover kan du også altid kontakte IT-supporten, der er klar til at hjælpe dig. Du finder din IT-support her.
Som studerende skal du bruge en del IT-systemer og -platforme; alt dette får du præsenteret i studiestartsdagene, men her får du alle links samlet, så du let kan finde dem senere hen.
Din samlede indgang er mitstudie.au.dk - herfra kan du komme videre til alt det, du har brug for som studerende, så sørg for at lære den godt at kende, så har du lige givet dig selv en stor hjælp i din tid som studerende!
Her finder du bl.a.
eduroam.au.dk er AU's trådløse netværk for studerende, medarbejdere og gæster. Følg guiden på eduroam.au.dk/
Som studerende har du adgang til at downloade forskellig software; noget er specialprogrammer, som du nok skal få at vide, hvis du skal hente.
Du kan finde det hele her.
På Bibliotekerne kan du printe via My‐Print. Du kan læse mere om dette samt finde link til at oprette en bruger her.
AU har indført totrinsbekræftelse på flere systemer for at højne sikkerheden. Du kan finde en guide til opsætning af totrinsbekræftelse her.
Hvis du installerer og logger på VPN, kan du tilgå AU's netværk og tilknyttede services hjemmefra. Du finder guide til brug af VPN her.
Vær opmærksom på sikkerheden, når du arbejder med AU's IT systemer: Læs mere om informationssikkerhed
Hvis du oplever problemer, så start altid med at kigge på serviceinfo.au.dk, hvor du kan se, hvis der er generelle driftsforstyrrelser.
Derudover kan du også altid kontakte IT-supporten, der er klar til at hjælpe dig. Du finder din IT-support her.
Hvis du ikke har forudgående erfaring med elektronik, skal du på 1. semester deltage i et forløb med værkstedspraktik af 6x3 timers varighed.
Kurset introducerer de grundlæggende og praktiske forudsætninger, som er nødvendige for, at kunne anvende afdelingens laboratorier, herunder kendskab til og identifikation af komponenter, design af print, montering i print, lodning, måling, justering og fejlsøgning. Kurset er 100% laboratoriearbejde, hvor færdighederne i praktisk håndtering og gode arbejdsvaner indlæres.
NB: Hvis du tidligere har beskæftiget dig med elektronik på en erhvervsfaglig uddannelse, HTX eller lignende, kan du søge merit for værkstedspraktikken. Du søger via skemaet "merit for fag udenfor au" på mitstudie.au.dk. Vi anbefaler at du søger senest fredag d. 30. august, dvs. ugen efter studiestart. Hvis du har spørgsmål til ansøgningen, kan du kontakte studieadministrationen på: studienaevn-diplom.tech@au.dk
Hvis du ikke har forudgående erfaring med elektronik, skal du på 1. semester deltage i et forløb med værkstedspraktik af 6x3 timers varighed.
Kurset introducerer de grundlæggende og praktiske forudsætninger, som er nødvendige for, at kunne anvende afdelingens laboratorier, herunder kendskab til og identifikation af komponenter, design af print, montering i print, lodning, måling, justering og fejlsøgning. Kurset er 100% laboratoriearbejde, hvor færdighederne i praktisk håndtering og gode arbejdsvaner indlæres.
NB: Hvis du tidligere har beskæftiget dig med elektronik på en erhvervsfaglig uddannelse, HTX eller lignende, kan du søge merit for værkstedspraktikken. Du søger via skemaet "merit for fag udenfor au" på mitstudie.au.dk. Vær opmærksom på, at deadline allerede er d. 2. februar, dvs. fredag i ugen efter studiestart. Hvis du har spørgsmål til ansøgningen, kan du kontakte studienævnet på: studienaevn-diplom.tech@au.dk
I forbindelse med studiet vil der blive arrangeret ekskursioner til byggepladser m.m.
Ved besøg på byggepladser skal I være iført hjelm, sikkerhedssko og refleksvest og du skal derfor anskaffe dig dette udstyr inden studiestart.
Sikkerhedsudstyret kan f.eks. købes i Bauhaus eller Harald Nyborg.
Hvis du har læst på Datamatiker-uddannelsen tidligere, så kan du få merit for en del af kurserne på Datalogi.
Skriv til os inden studiestart på: UA@cs.au.dk, så hjælper vi dig med at få sammensat en studieplan, som tager højde for den merit du får.
Online studiestartsforløb Study@AU
Forbered dig på studiestarten gennem AU’s online studiestartsforløb: Study@AU. Forløbet giver dig svar på en række praktiske spørgsmål, som er rigtig rare at have på plads, inden du møder op på universitetet første gang.
Når du har gennemført Study@AU, vil du opleve at:
· Du har opnået fortrolighed med de væsentligste digitale platforme
· Du har indblik i forskellen mellem ungdomsuddannelser og universitetet
· Du har indblik i dit studies opbygning og indsigt i forventninger til dig som universitetsstuderende
· Du har kendskab til hvem, der kan hjælpe dig som studerende
Forløbet er delt op i moduler, som kan tages enkeltvist. Det samlede forløb tager ca. et par timer at gennemføre. Du bliver automatisk tilmeldt Study@AU, når du er blevet optaget på en uddannelse på AU.
Du kan tilgå forløbet i Brightspace fra den 10. august 2024. Du modtager en mail med nærmere information.
· Find Study@AU for bachelorstuderende via ”Mine kurser” i Brightspace her
Hos Specialpædagogisk Støtte (SPS) på Aarhus Universitet kan du få hjælp og vejledning, hvis du har særlige behov for støtte.
Det kan være, at du har brug for støtte på grund af:
Vigtigt: Du må gerne kontakte SPS inden studiestart – også hvis du er i tvivl om SPS er noget for dig.
Online intromøder inden studiestart
Hvis du vil vide mere om SPS, kan du deltage i vores online intromøder. På denne side kan du se, hvilke møder vi holder og hvornår.
Hvis du har en psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse, så kan du søge om dispensation til at få særlige vilkår til dine eksamener. Hvis du får en dispensation, kan det for eksempel være, at du får ekstra tid til din eksamen eller lov til at bruge særlige hjælpemidler.
Det er vigtigt, at du søger om dispensation så tidligt som muligt - og i god tid inden eksamensperioden, for ellers kan det være, din ansøgning ikke kan nå at blive behandlet.
Du kan læse mere om dispensation til eksamen i menuen under 'Regler og vejledninger´ > Dispensationer' eller spørge din studievejleder.
Online studiestartsforløb Study@AU
Forbered dig på studiestarten gennem AU’s online studiestartsforløb: Study@AU. Forløbet giver dig svar på en række praktiske spørgsmål, som er rigtig rare at have på plads, inden du møder op på universitetet første gang. Når du har gennemført Study@AU, vil du opleve at:
· Du har opnået fortrolighed med de væsentligste digitale platforme
· Du har indblik i forskellen mellem ungdomsuddannelser og universitetet
· Du har indblik i dit studies opbygning og indsigt i forventninger til dig som universitetsstuderende
· Du har kendskab til hvem, der kan hjælpe dig som studerende
Forløbet er delt op i moduler, som kan tages enkeltvist. Det samlede forløb tager ca. et par timer at gennemføre. Du bliver automatisk tilmeldt Study@AU, når du er blevet optaget på en uddannelse på AU.
Du kan tilgå forløbet i Brightspace senest fra den 22. december 2023. Du modtager en mail med nærmere information.
· Find Study@AU for bachelorstuderende via ”Mine kurser” i Brightspace her
Hos Specialpædagogisk Støtte (SPS) på Aarhus Universitet kan du få hjælp og vejledning, hvis du har særlige behov for støtte.
Det kan være, at du har brug for støtte på grund af:
Vigtigt: Du må gerne kontakte SPS inden studiestart – også hvis du er i tvivl om SPS er noget for dig.
Hvis du har en psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse, så kan du søge om dispensation til at få særlige vilkår til dine eksamener. Hvis du får en dispensation, kan det for eksempel være, at du får ekstra tid til din eksamen eller lov til at bruge særlige hjælpemidler.
Det er vigtigt, at du søger om dispensation så tidligt som muligt - og i god tid inden eksamensperioden, for ellers kan det være, din ansøgning ikke kan nå at blive behandlet.
Du kan læse mere om dispensation til eksamen i menuen under 'Regler og vejledninger´ > Dispensationer' eller spørge din studievejleder.
Hvis du trænger til en genopfriskning af matematikken inden studiestart, kan vi tilbyde et kort online-brush up-kursus op til studiestart.
Kurset er et frivilligt tilbud, der giver en genopfriskning af væsentlige områder fra matematik på A-niveau: algebra, ligninger, funktioner, differentiation, integration, vektorer og trigonometri.
Læs mere på siden 'Brush up-matematik for diplomingeniører' i menuen.
Hvis du trænger til en genopfriskning af matematikken inden studiestart, kan vi tilbyde et kort brush up-kursus op til studiestart.
Kurset er et frivilligt tilbud, der giver en genopfriskning af væsentlige områder fra matematik på A-niveau: Algebra, ligninger, funktioner, differentiation og integration.
Læs mere under 'Brush up-matematik for naturvidenskab og civilingeniører' i menuen.