Kursets form og omfang
Ifølge Gymnasiekompetencebekendtgørelsen (af 22. april 1998) skal den vordende gymnasielærer i fysik på universitetet have opnået faglig kompetence og have gennemført kurset i eksperimentel skolefysik.
Vort kursus varer 12 eftermiddage (13:15 - 17:30) hvoraf de første 7 udgør grundkurset og resten projektperioden. På grundkurset arbejdes der på 2-mandshold med gennemførelse af forsøg i en cyklus indenfor 7 emnekredse der hver behandles 1 eftermiddag. I denne periode afleverer hvert hold 1 rapport og 1 elevøvelsesvejledning, og holdet foreviser 1 demonstrationseksperiment. I projektperioden arbejder den enkelte deltager alene med et individuelt emne der dækkes eksperimentelt på de 5 eftermiddage, hvorefter der udarbejdes en rapport til aflevering.
Formålet for vort kursus er at bruge didaktisk apparatur til at lave didaktiske forsøg af relevans for den vordende gymnasielærer. Kuset forudsætter den tidligere undervisning her på stedet, og det adskiller sig fra tidligere eksperimentelle kurser ikke bare ved et udvalg af særligt apparatur til gymnasiebrug, men også ved en del frihed i valg af forsøg og ved at der er plads til mere fri eksperimenteren på eget initiativ. Specielt i projektarbejdet efterspørges de ikke helt traditionelle forsøg.
Teoretisk didaktik og pædagogik berøres kun sporadisk i skolefysik-kurset; men disse discipliner er i højsædet under pædagogikum-kurset, der foregår i gymnasieregie.