Gymnastik
Placering i studiet
1.-4. semester
Omfang
204 lektioner
Mål
Den studerende skal erhverve sig fysisk-æstetiske færdigheder og viden på rytmisk-gymnastik-området og spring-rytme-området, så han/hun bl.a. gennem forevisning kan formidle gymnastikgenrerne til målgrupper med unge og voksne.
Indhold
Arbejdet med gymnastik falder på to hovedområder:
1.Musik og bevægelse (102 lektioner)
2.Spring-rytme-gymnastik (102 lektioner)
I arbejdet frem mod gymnastikkens formsprog organiseres stoffet i
grundtræning
bevægelsesskoling
koreografi, sammensætninger
undervisningsøvelser.
Grundtræningsarbejdet inddrager emner fra den biologiske idrætsteori herunder relateres især styrketræning, bevægelighedstræning og bevægelsesanalyser til praksis, ligesom opvarmning i teori og praksis indgår. Den studerende deltager i et obligatorisk ”Gym. Lab.” (gymnastikteoretisk laboratorium baseret på et samarbejde mellem BIT (biomekanik) og gymnastik), hvortil den studerende udarbejder en rapport.
Bevægelsesskolingen, hvor der indgår musik (-lære) omfatter progressivt arbejde med elementær bevægelseslære inden for springgymnastikken og musik + bevægelse, idet der arbejdes frem mod mere komplicerede bevægelsessammensætninger: Rytmiske/musiske serier, springkombinationer mv. I forbindelse med bevægelsesskolingen indgår modtagningsteknik.
Koreografien samler udvalgte bevægelser i sammensætninger/serier, der kan forevises og bedømmes.
Undervisningsøvelser forekommer i forbindelse med de praktiske lektioner.
Gymnastikteori, musikteori og øvelsesbeskrivelse indgår i ovenstående.
Evaluering
Praktisk prøve efter 2. semester. Bedømmes efter 13-skalaen, intern prøve. Praktisk prøve og opgave efter 4. semester, hvori indgår indhold fra bevægelsesdrama-kurset. Rapporten fra ”Gym.Lab” og præstationen i undervisningsøvelser skal være godkendt inden der kan ske indstilling til eksamen. Bedømmes samlet efter 13-skalaen under medvirken af ekstern censor. Der er mødepligt.