Faglig rammebeskrivelse for sidefaget i datalogi

Nærværende rammebeskrivelse er et fagbilag, knyttet til Studieordning for tilvalgsfag i naturvidenskabelige fag. Denne kan ses på Det Naturvidenskabelige Fakultets hjemmeside.

Formål og indhold

Sidefaget i datalogi har til formål at give den studerende en grundlæggende faglig kompetence i datalogiens forskellige discipliner og fagelementer med henblik på undervisning ved de gymnasiale uddannelser.

Kernen i bachelorstudiet består af obligatoriske studieelementer i datalogi suppleret med obligatoriske breddestof i matematik.

Sidefaget i datalogi skal kombineres med et centralt fag inden for den gymnasiale fagrække.

Kompetencer og kompetencemål

Sidefaget i datalogi kvalificerer til at varetage undervisningen i de gymnasiale uddannelser og giver en bred, grundlæggende faglig kompetence i faget. Kandidaten kan selvstændigt:

• analysere datalogiske problemstillinger med anvendelse af modeller, ræsonnementer og repræsentationsmåder, der er karakteristiske for datalogi
  • specificere, designe, konstruere, analysere og verificere software samt integrere disse aktiviteter i en systematisk udviklingsproces
  • perspektivere faglige indsigter og belyse datalogiens aktuelle samfundsmæssige rolle samt fagets samspil med den historiske, kulturelle og teknologiske udvikling
  • beherske teknikker og metoder til formidling af datalogiske emner til en udvalgt målgruppe og med inddragelse af relevante hjælpemidler, herunder informationsteknologi

Adgangskrav

Optagelse på sidefagstilvalget i datalogi forudsætter en gymnasial uddannelse med datalogi på A-niveau.

Uddannelsens opbygning

Sidefaget i datalogi har et samlet omfang på 120 ECTS (2 årsværk) og indeholder følgende:

• obligatoriske kernestof (70 ECTS)
    • Introduktion til programmering (5 ECTS)
    • Programmering 2 (5 ECTS)
    • Brugbarhed (5 ECTS)
    • Webteknologi (5 ECTS)
    • Algoritmer og datastrukturer 1 (5 ECTS)
    • Algoritmer og datastrukturer 2 (5 ECTS)
    • Maskinarkitektur (5 ECTS)
    • Operativsystemer (5 ECTS)
    • Regularitet og automater (5 ECTS)
    • Beregnelighed og logik (5 ECTS)
    • Databaser (5 ECTS)
    • Softwarearkitektur (5 ECTS)
    • Programmeringssprog (5 ECTS)
    • Sikkerhed (5 ECTS)
  • dybdestof (20 ECTS)
    • 20 ECTS valgt blandt
      • Semantik (5 ECTS)
      • Optimering (5 ECTS)
      • Kombinatorisk søgning (5 ECTS)
      • Distribuerede systemer (5 ECTS)
      • Oversættelse (10 ECTS)
      • Eksperimentel systemudvikling (10 ECTS)
      Oversættelse eller Eksperimentel systemudvikling skal indgå.
  • breddestof (20 ECTS)
    • Calculus 1 (5 ECTS)
    • Calculus 2 (5 ECTS)
    • Matematisk modellering 1 (10 ECTS)
  • fagdidaktik og videnskabsteori (10 ECTS)
    • Matematik og datalogididaktik (5 ECTS)
    • Datalogiens videnskabsteori (5 ECTS)

Kombineres sidefag i datalogi med et centralt fag inden for naturvidenskab tilrettelægges uddannelsen således at 30 ECTS, herunder fagdidaktik og videnskabsteori, godskrives fra det centrale fag. Hvilke studieelementer der godskrives afhænger af det centrale fag der kombineres med (se bilag 1).

Ovenstående er dog ikke gældende for Idræt, der i kombination med et naturvidenskabeligt centralt fag fortsat har et omfang af 120 ECTS.

Struktur

Den første del af sidefaget (45 ECTS) skal placeres på bacheloruddannelsen. Den resterende del af sidefaget (75 ECTS) placeres på den efterfølgende kandidatuddannelse.

Følgende kurser anbefales placeres på bacheloruddannelsen:

• Calculus 1 (5 ECTS)
  • Calculus 2 (5 ECTS)
  • Introduktion til programmering (5 ECTS)
  • Programmering 2 (5 ECTS)
  • Maskinarkitektur (5 ECTS)
  • Algoritmer og datastruktur 1 (5 ECTS)
  • Algoritmer og datastruktur 2 (5 ECTS)
  • Programmeringssprog (5 ECTS)
  • Regularitet og automater (5 ECTS)

For sidefag inden for de naturvidenskabelige fag der kombineres med et andet naturvidenskabeligt fag må højst 60 ECTS af sidefaget placeres på kandidatuddannelsen.

Eventuelle forudsætninger for at deltage i et givet kursus vil fremgå af pågældende kursusbeskrivelse i Kursuskataloget.

Merit

Kurser kan overføres fra andre uddannelser til bacheloruddannelsen i matematik efter individuel vurdering af Studienævn A.

Ikrafttræden

Studieordningen træder i kraft den 1. august 2006.

Bilag

Til rammebeskrivelse er knyttet følgende fagbilag:

• Datalogi i kombination med naturvidenskabeligt centralt fag ved NF.

Bilag 1. Datalogi i kombination med naturvidenskabeligt centralt fag ved NF

I nedenstående tabel er angivet hvilket kurser i sidefaget i Datalogi der godskrives fra et givet centralt fag. Kurserne indgår derfor ikke i sidefagsprogrammet i Datalogi kombineret med det angivne hovedfag.

Centralt fag Følgende studieelementer godskrives sidefaget i Datalogi
Kemi Calculus 1 (5 ECTS)
Calculus 2 (5 ECTS)
Matematisk modellering 1 (10 ECTS)