Studieordning for tilvalgsfag i naturvidenskabelige fag

Hjemmel

Studieordningen for tilvalgsfag i naturvidenskabelige fag er fastsat i henhold til:

• Lovbekendtgørelse nr. 280 af 21. marts 2006 om universiteter (universitetsloven) med de ændringer der følger af lov nr. 544 af 8. juni 2006.
  • Bekendtgørelse nr. 338 af 6. maj 2004 om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen).
  • Bekendtgørelse nr. 362 af 20. maj 2005 om adgang m.v. til bachelor- og kandidatuddannelserne ved universiteterne (adgangsbekendtgørelsen) med de ændringer der følger af bekendtgørelse nr. 159 af 8. marts 2006
  • Bekendtgørelse nr. 867 af 19. august 2004 om eksamen ved universitetsuddannelserne (eksamensbekendtgørelsen) med de ændringer, der følger af bekendtgørelse nr. 231 af 22. marts 2006.
  • Sammenskrivning af Undervisningsministeriets bekendtgørelse nr. 513 af 22. juni 1995 om karakterskala og anden bedømmelse som ændret ved bekendtgørelse nr. 890 af 22. november 1995.
  • Bekendtgørelse nr. 332 af 25. maj 1993 om censorinstitutionen for visse videregående uddannelser under Undervisningsministeriet med de ændringer der følger af bekendtgørelse nr. 289 af 22. april 1997 og bekendtgørelse nr. 867 af 18. september 2000.
  • Vejledning nr. 5 af 18. januar 2006 om retningslinier for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser

Formål og indhold

Et tilvalgsfag (sidefag) i et naturvidenskabeligt fag har til formål at give den studerende faglig kompetence inden for faget rettet mod undervisning ved de gymnasiale uddannelser. Med tilvalget opfylder kandidaten fagets faglige mindstekrav, som de er beskrevet i Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser.

Sidefaget består af obligatorisk kernestof, kombineret med dybde- og breddestof samt fagets videnskabsteori og didaktik.

Sidefaget skal indgå i fagrækken i de gymnasiale uddannelser og skal kombineres med et centralt fag inden for samme fagrække.

Kompetencer

Et naturvidenskabeligt sidefag giver faglig kompetence til at varetage undervisning inden for faget i de gymnasiale uddannelser og giver en bred og grundlæggende faglig kompetence i faget.

Kompetencemål

• Sidefaget giver et grundlæggende kendskab til faget og kandidaten behersker de centrale discipliner, arbejdsmetoder, grundlæggende teorier, terminologi og begreber inden for faget
  • Kandidaten kan formidle og kommunikere faglige spørgsmål og problemstillinger samt koble fagets praktiske og teoretiske discipliner
  • Kandidaten kan deltage i planlægning og gennemførelse af projekter og anvende resultaterne af disse i relevante sammenhænge
  • Kandidaten kan anvende og reflektere over metoder til analyse og løsning af faglige spørgsmål og problemstillinger
  • Kandidaten kan på naturvidenskabelig baggrund indgå i konstruktivt samarbejde om løsning af undervisningsmæssige problemstillinger

Udbud

Det naturvidenskabelige Fakultet udbyder sidefag inden for følgende fag: Biologi, Datalogi, Fysik, Idræt, Kemi og Matematik.

Adgangskrav

Optagelse på sidefag i et naturvidenskabeligt fag forudsætter en gymnasial uddannelse og specifikke adgangskrav om bestemte gymnasiale fag på henholdsvis A-, B- eller C-niveau efter regler fastsat af universitetet. For sidefaget i Idræt skal derudover bestås en færdighedsprøve. De specifikke adgangskrav for det enkelte sidefag fremgår af Rammebeskrivelse for det pågældende sidefag. Endvidere forudsætter optagelse på et sidefag indskrivning på et centralt fag inden for fagrækken i de gymnasiale uddannelser.

Uddannelsens opbygning

Et sidefag inden for den naturvidenskabelige fagrække har et samlet omfang på 120 ECTS (2 årsværk) og indeholder følgende:

• obligatorisk kernestof af et omfang på mindst 60 ECTS, for Idræt dog 90 ECTS
  • dybdestof af et omfang på op til 30 ECTS
  • breddestof af et omfang på ca. 20 ECTS, for Idræt udgår breddestof
  • fagdidaktik og videnskabsteori af et omfang på ca. 10 ECTS

For sidefagstilvalg inden for de naturvidenskabelige fag kombineret med et centralt fag inden for naturvidenskab, tilrettelægges uddannelsen således at mindst 30 ECTS kan godskrives fra det centrale fag. Fagdidaktik og videnskabsteori skal indgå i den del, der godskrives. Sidefaget inden for de naturvidenskabelige fag reduceres således til et omfang af 90 ECTS, når kombinationen sker med et centralt inden for de naturvidenskabelige fag.

De udbudte tilvalg der giver faglig kompetence i Astronomi og Statistik har et omfang af 30 ECTS.

Struktur

For sidefag kombineret med et centralt fag uden for naturvidenskab eller med Idræt, placeres den første del af sidefaget (45 ECTS) på bacheloruddannelsen. Den resterende del af sidefaget (75 ECTS) placeres på den efterfølgende kandidatuddannelse. Hvilke studieelementer fra sidefaget der er placeret på bacheloruddannelsen fremgår af Rammebeskrivelse for det enkelte sidefagstilvalg.

For sidefag inden for de naturvidenskabelige fag der kombineres med et andet naturvidenskabeligt fag må højst 60 ECTS af sidefaget placeres på kandidatuddannelsen.

Merit

Kurser kan overføres fra andre uddannelser til sidefaget efter individuel vurdering af studienævnet.

Ikrafttræden

Studieordningen træder i kraft den 1. august 2006.