Studiestart på Adgangskursus, Herning

Velkommen til dig, der er ny på Adgangs- eller suppleringskursus i Herning

 
Dato for studiestart: 14.-15. august 2024
Sted: Birk Centerpark 15, 7400 Herning

Bemærk: Selvom du er onlinestuderende, er der mødepligt til introdagene

Programmet vil blive tilgængeligt tættere på studiestart.

Der er også en række andre vigtige informationer, som du får brug for i forbindelse med opstarten. Du må meget gerne koble dig på Brightspace inden studiestarten, jf. IT til nye studerende.

Vi glæder os til at se dig til introdagen!

Program for introdagene d. 14.-15. august

Se programmet her

Husk at medbringe nem-id og bærbar pc! (og headset hvis du er online-studerende)

Velkomstbrev

Se velkomstbrevet her

Bøger til studiestart

Den første dag får du at vide, hvilke bøger du får brug for. Der vil være mulighed for at købe bøger på stedet i Stakbogladen Birk.

Hvis du er nysgerrig efter at vide mere om det på forhånd, finder du boglister på Stakbogladens hjemmeside

IT til nye studerende

Krav til computer og andet IT:

Husk din bærbare PC!

Det forventes, at du har bærbar PC inden studiestart. Det er et nødvendigt værktøj i dagligdagen, uanset om du er campus- eller onlinestuderende

 Du skal bruge følgende IT-udstyr 

  • En bærbar computer. Der er ingen specifikke krav til computeren ud over, at den skal være af nyere dato og med Windows 10 (eller nyere)
  • Et headset (hvis du er onlinestuderende, er det vigtigt, at dit headset er af god kvalitet)
  • Et webcam – enten det, der måtte være integreret i din PC/Mac eller et eksternt webcam
  • Som onlinestuderende er det desuden en fordel, hvis du har en smartphone eller tablet med mobilbredbånd. Du skal naturligvis også have en stabil bredbåndsforbindelse.

På opstartsseminaret vil der bliver afsat tid til, at du kommer på vores it-systemer mm. Skulle der opstå problemer i denne forbindelse, er det vigtigt, at du medbringer dit Nem-ID. 

Køb af ny PC

Står du for at skulle anskaffe en ny bærbar PC, vil vi anbefale følgende for at programmerne kører optimalt:

  • Køb et anerkendt fabrikat
  • 512 GB SSD    
  • I5 CPU eller nyere model
  • Windows styresystem af nyere dato
  • Og husk: God batterikapacitet - vi kan ikke garantere tilstrækkelig strømforsyning i alle undervisningslokaler.

Vi fraråder at købe en Mac

Vi fraråder, at du køber en ny Mac. De specielle programmer, som benyttes på uddannelsen er Windowsbaserede og kører bedst på en PC. Desuden har vores IT-support bedre mulighed for at hjælpe dig med en PC.

Hvis du allerede har en Mac i forvejen, kan det dog være en mulighed at installere en virtuel Windows-klient på den. Se mere på denne side under "VM-ware"


Kom godt i gang

Når du starter på adgangskursus eller supplering, er det vigtigt, at du selv sørger for at få adgang til universitetets netværk og E-læringsplatformen Brightspace

Nedenfor finder du en trin-for-trin guide samt kontaktoplysninger på IT-supporten, der kan hjælpe, hvis du ikke selv kan få det til at fungere.


Sådan får du adgang til systemer og netværk på uddannelsen

(Skal gøres hjemmefra)

Inden du møder op til studiestart skal du:

1. Oprette dig som bruger på mitstudie.au.dk. Du kan logge på første gang med Nem-id: Følg denne guide.

2. På mitstudie.au.dk skal du oprette en adgangskode, som du kan logge på med fremover. Det gør du under rubrikken "personlige oplysninger", vælg menupunktet "skift adgangskode". Under "personlige oplysninger" kan du også se dit AU-ID. Dit AU-ID og adgangskoden du lige har lavet, skal du bruge fremover til at logge på netværk mv.

Hvis du har problemer med at oprette dig som bruger, SKAL du medbringe Nem-ID til studiestart.


Opsætning af mail:

Alle studerende på Aarhus Universitet har en AU mailadresse: studienummer@post.au.dk. Den vil blive brugt, når universitetet skal i kontakt med dig. Det kan være i forbindelse med eksamen, aflysning af undervisning, oplysning om træffetider, frister osv.  Derfor er det vigtigt, at du tjekker din mail regelmæssigt. Dette gør du lettest ved at sætte din mailklient eller telefon op til at modtage mails fra din AU postkasse.

Du finder information om login og opsætning her: http://studerende.au.dk/it-support/mail/


Brightspace E-Læringsplatform

(Skal gøres hjemmefra)

Aarhus Universitets e-læringsplatform hedder Brightspace

Brightspace er en platform til kommunikation mellem undervisere og studerende, mellem studerende og mellem administrationen og studerende/undervisere. Du finder også din kalender og lektionsplaner for dine kurser og grupper her samt vigtig information om aflysning og flytning af undervisning.

Du har som studerende pligt til at holde dig ajour via Brightspace. Du logger ind med dit AU-ID og den adgangskode du lige har lavet.

Læs mere om log-in og hvordan du kommer igang med Brightspace her: https://studypedia.au.dk/tekniske-vejledninger/brightspace/

Al undervisning bliver streamet og optaget. Alle optagelser fra undervisningen vil blive gjort tilgængelige, så snart de er afsluttet.  

På første fremmøde-dag vil du få det demonstreret, og hvis du har problemer med at få teknikken til at virke, vil der blive taget hånd om det der.

____________________________________________________________________________________________________________________

Netværksadgang

(Skal gøres, når du er på campus)

Når du er på campus i Herning, kan du benytte universitetets trådløse netværk – Eduroam. For at logge på skal du bruge dit AU-ID og din adgangskode. Følg denne guide (http://eduroam.au.dk/).

Adgang til printer

Læs mere om adgang til print her: http://library.au.dk/faciliteter/print-og-kopi/


Se også: Regler om informationssikkerhed for studerende"

Få hjælp

IT support

Bygning 8001, lokale 3113 (find vej) 

E-mail:bss.it@au.dk 

Tlf. 8715 0933 (brug helst mail)

Åbningstider:
Mandag - fredag: 8.00 - 16.00  


Studiekort og adgangskort

Dit studiekort er din identifikation, når du færdes på universitetet eller i andre sammenhænge skal dokumentere, at du er studerende. Specielt til eksamen er det vigtigt at have kortet med, og du kan også bruge det i din fritid til at få studierabat f.eks. på museer, i biografen m.m. Studiekortet kan desuden anvendes som nøglekort, der giver dig adgang til bygningerne uden for de normale åbningstider. 


Du skal selv bestille dit studiekort

Det er vigtigt, at du får bestilt et personligt studiekort i forbindelse med studiestarten.

Bemærk dog at du først kan bestille et studiekort, når du er indskrevet som studerende ved AU og dermed har fået tildelt et personligt studienummer. Indskrivning af studerende sker løbende efter din optagelse og inden studiestart.

Når din indskrivning er på plads, og du har fået dit studienummer, kan du finde det på din selvbetjening.

  1. Du logger på https://mitstudie.au.dk/
  2. Her finder du dit studienummer øverst under i profilmenuen

Studiekortets anvendelse:

  • Kortet kan benyttes som adgangskort, så du kan komme ind i bygningerne uden for almindelig åbningstid.
  • Kortet er din identifikation som studerende, og skal altid medbringes til eksamener.

Bestilling af studiekort

Bestil dit studiekort på mitstudie.au.dk. Så får du enten udleveret kortet på første undervisningsdag, eller du vil modtage en mail, når du kan hente dit kort i receptionen i Herning. Når dit kort udleveres til dig, er det aktiveret og klar til brug.  

Har du spørgsmål til dit studiekort, kan du finde kontaktinformation samt læse mere information på denne side: https://studerende.au.dk/studiekort/

SU til adgangskursus

Kan jeg få SU?

Du kan få SU, hvis du tager et helt adgangskursus, men du kan ikke få SU, hvis du tager enkelte suppleringsfag over et halvt år.

Sådan søger du SU

Du er SU-berettiget fra august(sommerstart) eller januar(vinterstart), og du kan tidligst søge om SU en måned før studiestart. Det tager ca. 2-3 uger at behandle din ansøgning. Du søger online via www.su.dk

Hvornår får jeg svar på min ansøgning?

Fra du taster din ansøgning på www.su.dk til du får svar, går der 2-3 uger. Svaret kommer i form af en støttemeddelelse, hvor det fremgår, hvor meget du får, hvor meget der trækkes i skat, om du får studielån mv. 

Vejledning om SU

Du har selv ansvaret for, at du overholder SU-reglerne. På www.su.dk kan du logge på døgnet rundt og altid få overblik over din SU.

Har du spørgsmål til dine personlige SU forhold, skal du kontakte SU-kontoret på Aarhus Universitet

Repetition af matematik fra folkeskolen eller gymnasiet

Hvis du skal læse Adgangskursus

Nedenfor finder du 3 quizzer, der fungerer som en kort repetition af matematikken fra folkeskolen, og som kan bruges frit som forberedelse til Adgangskursus. Quizzerne er meget ens og indeholder forklaring på forkerte spørgsmål, således at du kan lære af eventuelle fejl i Quiz 1 og derved lave et bedre resultat i Quiz 2 osv. Resultaterne er kun til eget brug.

Alle opgaver kan i princippet løses uden lommeregner, men det er nok nødvendigt at have en blyant og et stykke papir ved hånden, når du tager quizzerne.

Hvis du har mod på mere, findes der også to matematiktests og én test i fysik/kemi for folkeskolens 9. klasse på Undervisningsministeriets hjemmeside.

Hvis du skal supplere i Matematik A eller Fysik B

Det anbefales, at du har matematik B i frisk erindring, når du skal følge matematik B-A eller Fysik. Du bør derfor prøve kræfter med opgaverne i dette brush-up kursus, hvor du også kan repetere teorien, blandt andet ved hjælp af videogennemgange af stoffet. For at få adgang til kurset, skal du bruge dit AU ID. AU ID kan du finde ved at logge ind på https://mit.au.dk/.

Vigtigt: Har du gået på HF eller HHX? Er din STX-eksamen fra 2019 eller tidligere? Så mangler du enkelte faglige elementer i dit B-niveau, som du med stor fordel kan fokusere på, inden du begynder på matematik A. Det drejer sig især om emnerne 4 og 6 i brush-up kurset.

Nyttige links

Studierelevante informationer

 


 

Økonomi&transport

 


Studieliv i Herning