STADS kører igen planmæssigt, og du kan nu tilmelde dig forårets undervisning og eksamen. Fristen for tilmelding er torsdag den 7. november kl. 23.59.
Hvis dit fag ikke har lagt en liste med mulige nøgleord ud, anbefales du at udarbejde dine tre nøgleord i samarbejde med din specialevejleder.
Nøgleord
Analysis of web and social media |
Artificial Intelligence, Machine Learning (AI/ML) |
Big Data and Big Data Analytics |
Blockchain |
Business and IT |
Business Intelligence (BI) |
Business models and understanding |
Change management |
CoDesign |
Communication |
Communication, strategic |
Computer Supported Cooperative Work (CSCW) |
Concept development |
Critical theory, critical design |
Cultural heritage |
Data Visualization |
Democracy and IT |
Design processes |
Design research, research for/into/through design |
Design theory |
Didactics, pedagogy, learning |
Digital aesthetics |
Digital Business Strategy |
Digital Capabilities |
Digital citizenship, citizens online |
Digital culture and society |
Digital data Ethics |
Digital data Trust |
Digital economy |
Digital transformation |
Digitalization |
Diversity and inclusivity |
E-government |
E-learning |
Embodied interaction |
Enterprise architecture and design |
Ethnography |
Evaluation studies |
Game design |
Game culture |
Game development |
Game psychology |
Game theory and criticism |
Gender and queer theory |
Geographic information systems (GIS) |
Governmentality studies |
Green technologies (climate technologies, climate IT) |
Health Informatics |
Human Computer Interaction (HCI) |
Information Infrastructures (II) |
Information Systems (IS) |
Infrastructuring |
Innovation |
Interaction design |
IT governance |
IT in an organizational context |
IT Service Management (ITIL) |
IT strategy |
Kids, youth and IT |
Knowledge Management (KM) |
Mobile design and services |
Narrative |
Network Theory |
Online communities |
Open source |
Organizational -theory, -change, -development |
Organizational implementation |
Participatory Design |
Performance Design |
Process Improvement |
Programming |
Project management |
Prototyping |
Public IT and infrastructure |
Qualitative methods |
Quantified self |
Quantitative methods |
Research (Censor has a PhD and is an active researcher) |
Science and Technology Studies (STS, ANT, SCOT etc.) |
Security, cybersecurity, IT security |
Service architecture |
Service design |
Social media |
Software platforms and ecosystems |
Software studies (software art and culture) |
Sound studies |
Studium Generale |
Surveillance society and IT |
Sustainability (of IT, management of) |
Systems development |
Tangible interaction |
Target audience, group analysis |
Technology history and philosophy |
Usability |
User Experience Design |
Virtual Reality, Augmented Reality |
1. Globalisering & mobilitet |
Bæredygtighed |
Dansk som andetsprog |
Etnicitet |
Fattigdom |
Flygtninge / indvandrere |
Globalisering |
Indfødte folk |
Internationalisering |
Katastrofe |
Krise |
Migration |
Natur |
Nord/syd |
Udviklingsbistand |
2. Socialisering & livsforløb |
Aldring og ældre |
Barn og barndom |
Barnløshed |
Bedsteforældre |
Civilisering |
Døden |
Ensomhed |
Erindring |
Fædre og faderskab |
Fællesskab/community |
Forældreskab |
Forbundethed |
Generation |
Identitet |
Leg |
Mødre og moderskab |
Samvær |
Sladder |
Socialisering |
Socialitet |
Spil |
Tilblivelse |
Udveksling |
Unge og ungdom |
Venskab |
3. Organisationer og ledelse |
Frivilligt arbejde |
Govermentality |
Social bevægelse |
Social klasse |
Videregående uddannelser |
4. Institutioner |
Anbragte børn |
Asylcentre |
Dagtilbud |
Efterskole |
Fængsler |
Familie |
Grundskole |
Højskole |
Kriminalforsorg |
Krisecentre |
Specialskole |
5. Hverdagsliv |
Dyr |
Fritid |
Hemmeligheder |
Humor |
Mellemrum |
Rutiner |
Turisme |
6. Sted og rum |
Belonging |
Bolig |
Boligområde |
Byer og byliv |
Hjem og hjemlighed |
Lokalsamfund |
Ø-samfund |
Regionale studier |
Rum/sted/arkitektur |
Territorialitet |
7. Køn, krop & sanser |
Affekt |
Alternativ behandling |
Bevægelse |
Dans |
Fødsler |
Følelser |
Hygiejne |
Køn |
Krop |
Mad og måltider |
Mode |
Nydelse |
Pandemi |
Rusmidler |
Seksualitet |
Sport |
Stress |
Sundhed |
8. Normalitet & afvigelse |
Disability |
Diskrimination |
Forebyggelse |
Funktionsnedsættelser |
Inklusion/eksklusion |
Integration |
Marginalisering |
Minoritet/majoritet |
Misbrug |
Mobning |
Normalitet/afvigelse |
Resiliens |
Resocialisering |
Robusthed |
Skam |
Socialpædagogik |
Socialt udsatte |
Specialpædagogik |
Stigma/stigmatisering |
Sygdom |
Udsathed |
9. Samfund, klasse & policy |
Aktivisme |
Civilsamfund |
Digital teknologi |
Digitalisering |
Forbrug |
Governance |
Implementering |
Kompetencer |
Konkurrence |
Konkurrencestat |
Kriminalitet |
Kunst |
Lighed |
Livskvalitet |
Magt |
Management |
Middelklasse |
Modernitet |
Modkultur |
Nation |
Nationalisme |
Neoliberalisme |
Netværk |
Penge |
Policy |
Politik |
Professioner |
Racisme |
Rationalitet |
Reformer |
Retsvæsen |
Rigdom |
Risici/risikosamfund/risikoforståelser |
Skilsmisse |
Slægtskab |
Styring |
Teknologi |
Ulighed |
Velfærdsstaten |
Videnssamfund |
Vold |
10. Læring og uddannelse |
Arbejdsliv |
Digitalisering |
Educated person |
Hjemmeskoling |
Kulturelle læreprocesser |
Læring |
Ledelse |
Mesterlære |
Praksisfælleskaber |
Praksislæring |
Professionsetik |
Professionsidentitet |
Sang |
Situeret læring |
Skills |
Sundhedsprofessionelle |
Talent |
Teater |
Træning |
Uddannelses- og læringsteori |
Undervisnings- og læringsmiljøer |
Ungdomsuddannelser |
Un-schooling |
Vejledning |
Videregående uddannelser |
Worldmaking |
11. Sprog & interaktion |
Diskurs |
Flersprogethed |
Literacy |
Metaforer |
Sproglig praksis |
Sprogsocialisering |
To-sprogede |
12. Tro og ritual |
Ceremoni |
Islamisme |
Kosmologi |
Liminalitet |
Lykke |
Mindfullness |
Performance |
Reciprocitet |
Ritual |
13. Metodologi og teori |
ANT |
Børneperspektiv |
De- og postkolonial teori |
Fænomenologi |
Feminisme |
Hverdagslivsteori |
Interaktionisme |
Materialitet |
Medicinsk antropologi |
Micro sociologi |
Narrativ teori |
Ny-materialisme |
Pædagogiske teorier |
Postfænomenologi |
Posthumanistisk teori |
Poststrukturalisme |
Praksis-teori |
Queer-teori |
Socialkonstruktivisme |
Sproglig etnografi |
Tekno-antropologi |
Urban antropologi |
Visuel antropologi |
A | Udvikling af sociologisk tænkning, generelt |
A.1 | Sociologiens udviklingshistorie |
B | Globalisering og forandring, generelt |
B.1 | Globalisering |
B.2 | Risikosamfundet |
C | Sociologisk metode, generelt |
C.1 | Kvalitative analyseperspektiver, grundlæggende |
C.2 | Kvalitative analyseperspektiver, avanceret |
C.3 | Kvantitativ metode, generelt |
C.4 | Kvantitativ metode, avanceret |
D | Metodologier, generelt |
D.1 | Almen sociologisk forskningsdesign og metodologi |
D.2 | Aktionsforskningsmetoder |
D.3 | Big data og ustrukturerede data (fx textmining og GIS) |
D.4 | Digitale metoder |
D.5 | Generel evaluering |
D.6 | Effektevaluering og kausale metoder |
D.7 | Prædikative metoder |
D.8 | Samtidsdiagnose |
E | Perioder i sociologisk teori, generelt |
E.1 | Klassisk sociologisk teori |
E.2 | Moderne sociologisk teori |
E.3 | Samtidig sociologisk teori |
E.4 | Computational Social Science |
F | Politisk og økonomisk sociologi, generelt |
F.1 | Stats- og velfærdspolitik |
F.2 | Civilsamfund |
F.3 | Politiske og folkelige organisationer og bevægelser |
F.4 | Stratifikation og klasse |
G | Social interaktion og hverdagsliv, generelt |
G.1 | Hverdagslivets sociologi |
G.2 | Symbolsk interaktion |
G.3 | Kropssociologi |
G.4 | Identitetsociologi |
G.5 | Emotions- og følelsessociologi |
H | Socialisering og livsforløb, generelt |
H.1 | Børn/barndom |
H.2 | Unge/ungdom |
H.3 | Ældre/alderdom |
H.4 | Familiesociologi |
I | Socialsociologi, generelt |
I.1 | Radikalisering |
I.2 | Social patologi |
I.3 | Udsathed & stigmatisering |
I.4 | Ulighed, fattigdom og marginalisering |
J | Arbejdslivssociologi, generelt |
J.1 | Det moderne arbejdsliv |
J.2 | Offentlig forvaltning |
J.3 | Organisation og ledelse |
J.4 | Professionssociologi |
K | By- og boligsociologi, generelt |
K.1 | Arkitektur, rum, sted og materialitet |
K.2 | Lokalsamfund |
L | Etnicitet & migration, generelt |
L.1 | Racisme |
L.2 | Migration |
L.3 | Integration |
M | Uddannelsessociologi, generelt |
M.1 | Uddannelsessystemer |
M.2 | Uddannelsesinstitutioner |
N | Øvrig sociologi, generelt |
N.1 | Kultursociologi |
N.2 | Socialpsykologi |
N.3 | Kriminologi og retssociologi |
N.4 | Køn og seksualitet |
N.5 | Intersektionalitet |
N.6 | Religionssociologi |
N.7 | Miljø. bæredygtighed og klima |
N.8 | Kommunikation og medier |
N.9 | Sportssociologi |
N.10 | Sundheds- og sygdomssociologi |
N.11 | Tidssociologi |
Arbejds- og organisationspsykologi
Arbejdsmiljø
Bæredygtighed
Capacity Building/kapacitetsopbygning
Coaching
Computational thinking
Dannelse
Designtænkning og metode
Didaktik med angivelse af fagområde: humaniora, naturvidenskab, sprog eller samfundsvidenskab
Digitalisering
Etik i organisation og arbejdsliv
Etnografiske metoder
Evaluering
Forandringsledelse
Human Ressource Management (HRM)
Innovation
Interaktionsdesign
Internationale/transnationale/globale/europæiske studier
Intervention (fx Aktionsforskning på praksisrettede semestre)
IT og digitalisering
It-didaktisk design
IT-integrerende kommunikation
Komparativ uddannelsesforskning
Kompetenceudvikling og læring
Konflikt/krænkelse/mobning
Kreativitet
Kvalitative metoder
Kvantitative metoder
Køns- og diversitetsstudier
Ledelse
Ledelses- og organisationsstudier
Ledelsespsykologi
Læring
Læring i arbejdslivet
Læring i praksiskontekst
Læring og forandringsprocesser
Magtstudier
Motivation
Offentlig ledelse/forvaltning
Online læring, e-læring
Organisation herunder organisationsudvikling og kultur
Organisationspsykologi
Organisationsanalyse
Organisationsteori
Organisatorisk læring og it
Praksisnærhed
Problembaseret læring
Proceskonsultation og procesledelse
Professionssociologi
Programmering og prototyping
Pædagogik
Pædagogik og læring
Pædagogisk ledelse
Samfundsvidenskabelige
Samfundsvidenskabelige og humanistiske metoder/comparation
Skole og fag
Skoleudvikling
Social psykologi
Sociale medier
Spil og læring
Subjektivering
Teknologi og videnskabsstudier
Teknologiforståelse
Teori-praksis relation
Transfer
Trivsel/mistrivsel
Uddannelseshistorie
Uddannelsespolitologi
Uddannelsessociologi
Uddannelsesøkonomi
Videnskabsteori
Videnspolitik, samfundskritik og socialanalytik