Nøgleord DPU

Hvis dit fag ikke har lagt en liste med mulige nøgleord ud, anbefales du at udarbejde dine tre nøgleord i samarbejde med din specialevejleder.

IT-didaktisk design

Nøgleord

  • Analysis of web and social media
    Artificial Intelligence, Machine Learning (AI/ML)
    Big Data and Big Data Analytics
    Blockchain
    Business and IT
    Business Intelligence (BI)
    Business models and understanding
    Change management
    CoDesign
    Communication
    Communication, strategic
    Computer Supported Cooperative Work (CSCW)
    Concept development
    Critical theory, critical design
    Cultural heritage
    Data Visualization
    Democracy and IT
    Design processes
    Design research, research for/into/through design
    Design theory
    Didactics, pedagogy, learning
    Digital aesthetics
    Digital Business Strategy
    Digital Capabilities
    Digital citizenship, citizens online
    Digital culture and society
    Digital data Ethics
    Digital data Trust
    Digital economy
    Digital transformation
    Digitalization
    Diversity and inclusivity
    E-government
    E-learning
    Embodied interaction
    Enterprise architecture and design
    Ethnography
    Evaluation studies
    Game  design
    Game culture
    Game development
    Game psychology
    Game theory and criticism
    Gender and queer theory
    Geographic information systems (GIS)
    Governmentality studies
    Green technologies (climate technologies, climate IT)
    Health Informatics
    Human Computer Interaction (HCI)
    Information Infrastructures (II)
    Information Systems (IS)
    Infrastructuring
    Innovation
    Interaction design
    IT governance
    IT in an organizational context
    IT Service Management (ITIL)
    IT strategy
    Kids, youth and IT
    Knowledge Management (KM)
    Mobile design and services
    Narrative
    Network Theory
    Online communities
    Open source
    Organizational -theory, -change, -development
    Organizational implementation
    Participatory Design
    Performance Design
    Process Improvement
    Programming
    Project management
    Prototyping
    Public IT and infrastructure
    Qualitative methods
    Quantified self
    Quantitative methods
    Research (Censor has a PhD and is an active researcher)
    Science and Technology Studies (STS, ANT, SCOT etc.)
    Security, cybersecurity, IT security
    Service architecture
    Service design
    Social media
    Software platforms and ecosystems
    Software studies (software art and culture)
    Sound studies
    Studium Generale
    Surveillance society and IT
    Sustainability (of IT, management of)
    Systems development
    Tangible interaction
    Target audience, group analysis
    Technology history and philosophy
    Usability
    User Experience Design
    Virtual Reality, Augmented Reality

Generel pædagogik

  • Aktionsforskning
  • Aktør-netværksteori
  • Analyser af digitale medier/platforme
  • Arbejdsliv
  • Biografi/livshistorie
  • Børn og unge
  • Centrale sociologiske begreber af relevans for studier af pædagogik og uddannelse
  • Daginstitutioner/dagtilbud
  • Dannelsesteori
  • Demokrati og læreprocesser
  • Den danske folkeskole
  • Didaktik
  • Didaktisk forskning i relation til empirisk klasserumsforskning og fagdidaktisk forskning   
  • Digital etnografi
  • Diskursteori og -analyse
  • Dokumentanalyse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Empiriske undersøgelser af praktiseret pædagogik i institutioner
  • Erhvervsuddannelser
  • Etik og værdier
  • Etnicitet og race
  • Etnografi og feltarbejde
  • Evidens
  • Folkeoplysning
  • Forskningsmetode
  • Fængsler
  • Fænomenologiske og hermeneutiske tilgange
  • Genealogisk analyse
  • Globale studier af uddannelsespolicy og uddannelsessystemer
  • Globalisering og globale uddannelsesprocesser
  • Gruppe- og projektarbejde
  • Gymnasiale uddannelser
  • Gymnasiepædagogik
  • Historiske kildestudier
  • Institutionsforskning
  • Interkulturel pædagogik
  • Interviewstudier
  • Klasserumsforskning
  • Klassiske og aktuelle didaktiske teorier og begreber
  • Klassiske og aktuelle problemfelter i pædagogisk sociologi
  • Komparativ pædagogik
  • Korrespondanceanalyse
  • Kritisk diskursanalyse
  • Kulturelle, institutionelle og samfundsmæssige forholds relation til pædagogik og uddannelse
  • Kvalitativ metode 
  • Kvantitativ metode
  • Køn og kønsforskning
  • Leg og æstetik
  • Livslang læring
  • Lærerprofession og –uddannelse
  • Læring
  • Materialitet/ nymaterialistisk teori
  • Minoriteter
  • Mixed methods
  • Narrative tilgange
  • Observationsstudier
  • Opdragelse
  • Organisation og ledelse
  • Policystudier
  • Postkvalitativ analyse
  • Postmoderne analyser
  • Post-strukturalisme
  • Professionalisering
  • Professioner
  • Professioner og professionsuddannelser
  • Psykiatri
  • Psykoanalyse
  • Pædagogikkens historie
  • Pædagogisk antropologi
  • Pædagogisk filosofi
  • Pædagogisk psykologi
  • Pædagogisk sociologi
  • Pædagogisk teori
  • Pædagogisk videnskabsteori og teorihistorie
  • Pædagogiske teorier og bevægelser
  • Pædagogprofession og -uddannelse
  • Queer-teori
  • Samfundsvidenskab
  • Sammenlignende studier af pædagogik og uddannelse
  • Social klasse
  • social ulighed
  • Socialhistorisk analyse
  • Socialpædagogik
  • Specialpædagogik
  • Styring i den offentlige sektor
  • Surveyforskning/Spørgeskemaer
  • Systematiske reviews
  • Teoretisk og praktisk indsigt i det pædagogiske felt
  • Teori og metode
  • Teori-informerede analyser inden for det pædagogiske felt i bred forstand
  • Test
  • Tværfaglighed og tværprofessionelt samarbejde
  • Uddannelse
  • Uddannelse og arbejdsliv (kvalitative og kvantitative)
  • Uddannelse og samfund
  • Uddannelses- og curriculumsociologisk begrebsdannelse og analyse af pædagogik, undervisning, læring og dannelse 
  • Uddannelsesforskning
  • Uddannelsespolitik
  • Uddannelsessociologi
  • Uddannelsesstudier
  • Uddannelsesvidenskab
  • Udviklingsarbejde
  • Ungdomsuddannelse
  • Vejledning
  • Velfærd, velfærdsinstitutioner, velfærdsprofessionelt arbejde og velfærdsstat
  • Viden
  • Videregående uddannelser og universitetspædagogik
  • Vuggestuer og børnehaver

Pædagogisk antropologi og UAG

1. Globalisering & mobilitet 
Bæredygtighed
Dansk som andetsprog
Etnicitet
Fattigdom
Flygtninge / indvandrere
Globalisering
Indfødte folk
Internationalisering 
Katastrofe
Krise
Migration
Natur
Nord/syd
Udviklingsbistand
2. Socialisering & livsforløb
Aldring og ældre
Barn og barndom
Barnløshed
Bedsteforældre
Civilisering
Døden
Ensomhed
Erindring
Fædre og faderskab
Fællesskab/community
Forældreskab
Forbundethed
Generation
Identitet
Leg
Mødre og moderskab 
Samvær
Sladder
Socialisering
Socialitet
Spil
Tilblivelse
Udveksling
Unge og ungdom
Venskab
3. Organisationer og ledelse
Frivilligt arbejde 
Govermentality
Social bevægelse
Social klasse
Videregående uddannelser
4. Institutioner
Anbragte børn
Asylcentre
Dagtilbud
Efterskole
Fængsler
Familie
Grundskole
Højskole
Kriminalforsorg
Krisecentre
Specialskole
5. Hverdagsliv
Dyr
Fritid
Hemmeligheder
Humor
Mellemrum
Rutiner
Turisme 
6. Sted og rum
Belonging
Bolig
Boligområde
Byer og byliv
Hjem og hjemlighed
Lokalsamfund
Ø-samfund
Regionale studier
Rum/sted/arkitektur
Territorialitet
7. Køn, krop & sanser
Affekt
Alternativ behandling
Bevægelse
Dans
Fødsler
Følelser
Hygiejne
Køn
Krop 
Mad og måltider
Mode
Nydelse
Pandemi
Rusmidler
Seksualitet
Sport
Stress
Sundhed
8. Normalitet & afvigelse
Disability
Diskrimination
Forebyggelse
Funktionsnedsættelser
Inklusion/eksklusion
Integration
Marginalisering
Minoritet/majoritet
Misbrug
Mobning
Normalitet/afvigelse
Resiliens
Resocialisering
Robusthed
Skam
Socialpædagogik
Socialt udsatte
Specialpædagogik
Stigma/stigmatisering
Sygdom
Udsathed
9. Samfund, klasse & policy
Aktivisme
Civilsamfund
Digital teknologi
Digitalisering
Forbrug
Governance
Implementering
Kompetencer
Konkurrence
Konkurrencestat
Kriminalitet
Kunst
Lighed
Livskvalitet
Magt
Management
Middelklasse
Modernitet
Modkultur
Nation
Nationalisme
Neoliberalisme
Netværk
Penge
Policy
Politik
Professioner
Racisme
Rationalitet
Reformer
Retsvæsen
Rigdom
Risici/risikosamfund/risikoforståelser
Skilsmisse
Slægtskab
Styring
Teknologi
Ulighed
Velfærdsstaten
Videnssamfund
Vold
10. Læring og uddannelse
Arbejdsliv
Digitalisering
Educated person
Hjemmeskoling
Kulturelle læreprocesser
Læring
Ledelse
Mesterlære
Praksisfælleskaber
Praksislæring
Professionsetik
Professionsidentitet
Sang
Situeret læring
Skills
Sundhedsprofessionelle
Talent
Teater
Træning
Uddannelses- og læringsteori
Undervisnings- og læringsmiljøer
Ungdomsuddannelser
Un-schooling
Vejledning
Videregående uddannelser
Worldmaking
11. Sprog & interaktion 
Diskurs
Flersprogethed
Literacy
Metaforer
Sproglig praksis
Sprogsocialisering
To-sprogede
12. Tro og ritual
Ceremoni
Islamisme 
Kosmologi
Liminalitet
Lykke
Mindfullness
Performance
Reciprocitet
Ritual
13. Metodologi og teori
ANT
Børneperspektiv
De- og postkolonial teori
Fænomenologi
Feminisme
Hverdagslivsteori
Interaktionisme
Materialitet
Medicinsk antropologi
Micro sociologi
Narrativ teori
Ny-materialisme
Pædagogiske teorier
Postfænomenologi
Posthumanistisk teori
Poststrukturalisme
Praksis-teori
Queer-teori
Socialkonstruktivisme
Sproglig etnografi
Tekno-antropologi
Urban antropologi
Visuel antropologi

Pædagogisk sociologi

  • A Udvikling af sociologisk tænkning, generelt
    A.1 Sociologiens udviklingshistorie
    B Globalisering og forandring, generelt
    B.1 Globalisering
    B.2 Risikosamfundet
    C Sociologisk metode, generelt
    C.1 Kvalitative analyseperspektiver, grundlæggende
    C.2 Kvalitative analyseperspektiver, avanceret
    C.3 Kvantitativ metode, generelt
    C.4 Kvantitativ metode, avanceret
    D Metodologier, generelt
    D.1 Almen sociologisk forskningsdesign og metodologi 
    D.2 Aktionsforskningsmetoder 
    D.3 Big data og ustrukturerede data (fx textmining og GIS)
    D.4 Digitale metoder
    D.5 Generel evaluering 
    D.6 Effektevaluering og kausale metoder
    D.7 Prædikative metoder
    D.8 Samtidsdiagnose 
    E Perioder i sociologisk teori, generelt
    E.1 Klassisk sociologisk teori 
    E.2 Moderne sociologisk teori 
    E.3 Samtidig sociologisk teori
    E.4 Computational Social Science
    F Politisk og økonomisk sociologi, generelt
    F.1 Stats- og velfærdspolitik
    F.2 Civilsamfund 
    F.3 Politiske og folkelige organisationer og bevægelser
    F.4 Stratifikation og klasse
    G Social interaktion og hverdagsliv, generelt
    G.1 Hverdagslivets sociologi 
    G.2 Symbolsk interaktion
    G.3 Kropssociologi 
    G.4 Identitetsociologi 
    G.5 Emotions- og følelsessociologi
    H Socialisering og livsforløb, generelt 
    H.1 Børn/barndom 
    H.2 Unge/ungdom 
    H.3 Ældre/alderdom
    H.4 Familiesociologi 
    I Socialsociologi, generelt
    I.1 Radikalisering 
    I.2 Social patologi 
    I.3 Udsathed & stigmatisering
    I.4 Ulighed, fattigdom og marginalisering
    J Arbejdslivssociologi, generelt
    J.1 Det moderne arbejdsliv 
    J.2 Offentlig forvaltning 
    J.3 Organisation og ledelse 
    J.4 Professionssociologi
    K By- og boligsociologi, generelt
    K.1 Arkitektur, rum, sted og materialitet
    K.2 Lokalsamfund 
    L Etnicitet & migration, generelt
    L.1 Racisme 
    L.2 Migration 
    L.3 Integration 
    M Uddannelsessociologi, generelt
    M.1 Uddannelsessystemer
    M.2 Uddannelsesinstitutioner
    N Øvrig sociologi, generelt
    N.1 Kultursociologi
    N.2 Socialpsykologi
    N.3 Kriminologi og retssociologi 
    N.4 Køn og seksualitet
    N.5 Intersektionalitet
    N.6 Religionssociologi
    N.7 Miljø. bæredygtighed og klima
    N.8 Kommunikation og medier
    N.9 Sportssociologi 
    N.10 Sundheds- og sygdomssociologi 
    N.11 Tidssociologi 

Uddannelsesvidenskab

Arbejds- og organisationspsykologi
Arbejdsmiljø
Bæredygtighed
Capacity Building/kapacitetsopbygning
Coaching
Computational thinking
Dannelse
Designtænkning og metode
Didaktik med angivelse af fagområde: humaniora, naturvidenskab, sprog eller samfundsvidenskab
Digitalisering
Etik i organisation og arbejdsliv
Etnografiske metoder
Evaluering
Forandringsledelse
Human Ressource Management (HRM)
Innovation
Interaktionsdesign
Internationale/transnationale/globale/europæiske studier
Intervention (fx Aktionsforskning på praksisrettede semestre)
IT og digitalisering
It-didaktisk design
IT-integrerende kommunikation
Komparativ uddannelsesforskning
Kompetenceudvikling og læring
Konflikt/krænkelse/mobning
Kreativitet
Kvalitative metoder
Kvantitative metoder
Køns- og diversitetsstudier
Ledelse
Ledelses- og organisationsstudier
Ledelsespsykologi
Læring
Læring i arbejdslivet
Læring i praksiskontekst
Læring og forandringsprocesser
Magtstudier
Motivation
Offentlig ledelse/forvaltning
Online læring, e-læring
Organisation herunder organisationsudvikling og kultur
Organisationspsykologi
Organisationsanalyse
Organisationsteori
Organisatorisk læring og it
Praksisnærhed
Problembaseret læring
Proceskonsultation og procesledelse
Professionssociologi
Programmering og prototyping
Pædagogik
Pædagogik og læring
Pædagogisk ledelse
Samfundsvidenskabelige
Samfundsvidenskabelige og humanistiske metoder/comparation
Skole og fag
Skoleudvikling
Social psykologi
Sociale medier
Spil og læring
Subjektivering
Teknologi og videnskabsstudier
Teknologiforståelse
Teori-praksis relation
Transfer
Trivsel/mistrivsel
Uddannelseshistorie
Uddannelsespolitologi
Uddannelsessociologi
Uddannelsesøkonomi
Videnskabsteori
Videnspolitik, samfundskritik og socialanalytik