Hjerte-, Lunge- og Karkirurgi – Thoraxkirurgisk sektion

Hjerte-, Lunge- og Thoraxkirurgi
Aarhus Universitetshospital
Palle Juul-Jensens Boulevard

Afdelingen er opdelt i Karkirurgisk og Thoraxkirurgisk Sektion, der igen er opdelt i en Hjerte- og Lungekirurgisk Sektion. Der er i alt tre sengeafdelinger - en til hver sektion.

Den Karkirurgiske Sektion varetager al kirurgi på blodkar i thorax, abdomen og ekstremiteterne.

Den Lungekirurgiske Sektion varetager kirurgi på lunger og luftveje, spiserør, thoraxvæg samt traumebehandling.

Den Hjertekirurgiske Sektion varetager kirurgi på hjertet, herunder hjertetransplantation og kirurgi på aorta.

Der afholdes særskilt morgenkonference for henholdsvis Karkirurgisk og Thoraxkirurgisk Sektion kl. 0815/0800. Herefter starter dagens operationer, ambulatorier og stuegang på indlagte patienter. I løbet af ugen afholdes der faste multidisciplinære (MDT) konferencer, hvor henviste patienter diskuteres.

Vi vil tilstræbe, at dit ophold bliver så relevant for din uddannelse som muligt. Derfor vil vi fokusere på, at du bliver eksponeret for en klinisk hverdag på en højteknologisk afdeling, hvor vi anvender hjertelungemaskiner, kateterbaserede operationsmetoder og videoassisteret kirurgi.

Mødested:

Hjerte- og Lungekirurgiske Sektion