Dansk naturvidenskab i 1900-tallet f2002

Dansk naturvidenskabshistorie i 1900-tallet

Formål:                  ­At give deltagerne enforståelse af den betydning, som diverse meningsdannere tillægger naturvidenskaben for det danske samfund  i første halvdel af 1900-tallet.

Indhold:                 Kurset afholdes itilknytning til et 5-årigt forskningsprojekt (DVH-projektet), der sigter modpublicering af et større værk om naturvi­denskabernes historie i Danmark. Ikurset vil vi fokusere på en række naturvidenskabelige og teknologiskeinstitutioner, der bliver etableret eller undergår afgørende forandringer iløbet af 1900-tallet, fx  KøbenhavnsUniversitets Institut for Teoretisk Fysik (1921), Akademiet for de TekniskeVidenskaber (1937), Det Teknisk-Videnskabelige Forskningsråd (1946), StatensAlmindelige Viden­skabsfond (1952), Det Naturvidenskabelige Fakultet i Aarhus(1954), Brorfelde Observatoriet (1955), Atomforsøgsstation Risø (1958),

H.C.Ørsted Instituttet (1965) og udflytningen af Danmarks Tekniske Højskole tilLundtofte i 1960erne. For hver af institutionerne vil der især blive lagt vægtpå diskursen forud for etableringen og på den udmøntning af intentionerne, derfinder sted i praksis i årene efter igangsætningen. I et vist omfang vil derogså blive draget sammenlig­ninger med lignende udenlandske institutioner.

Undervisnings-

form:                      Studiekreds med 3timer seminarer per uge. Deltagerne forventes at  bidrage aktivt til studiekredsen, herunder være med til at findeegnet litteratur og fremlægge den for studiekredsens øvrige deltagere.

Litteratur:             Primære og sekundærekilder.

Underviser:            Henry Nielsen, Henrik Knudsenog Simon Rebsdorf.

Omfang:                 1 eller 2 point.

Evaluering:            1 point opnås ved aktiv deltagelse ogseminaroplæg,1 yderligere point opnås ved at skrive en afløsningsopgave.

Forudsætninger:    Ingen specielle, men kursethenvender sig især til studerende, der er - eller agter at blive - knyttet tilDansk VidenskabsHistorie-projektet.